Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een speciaal geoptimaliseerde pagina op je website die ervoor zorgt dat je doelgroep deze makkelijk vindt via zoekmachines zoals Google. Daarnaast biedt de pagina relevante informatie die de gebruiker echt helpt.

Vaak is de landingspagina het eerste contactpunt dat een gebruiker heeft met je website, nadat hij klikt op een zoekresultaat. Een sterke eerste indruk is dus heel belangrijk. Een goed ontworpen landingspagina kan bezoekers niet alleen overtuigen om andere delen van je website te verkennen, maar kan ook leiden tot een aankoop of andere gewenste acties (conversie).

Hoe maak je een effectieve landingspagina?

De kracht van een goede landingspagina ligt in verschillende factoren:

  • Goede content
  • Heldere structuur
  • Strategische interne en externe linkbuilding
  • Solide technische SEO

Wanneer je deze elementen optimaal inzet, kun je voor relevante zoekwoorden hogere posities behalen in de zoekresultaten.

Het AIDA-model toepassen op je landingspagina

Bij het ontwerpen van een landingspagina, gebruik je meestal het AIDA-model. Dit model helpt je de content en het design zo in te richten dat het je bezoekers stap voor stap in de richting van een conversie leidt. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Hieronder lichten we de stappen toe:

Attention: trek de aandacht van je bezoeker

Je hebt maar een paar seconden om de aandacht van een bezoeker te grijpen. Zorg ervoor dat je landingspagina direct antwoord geeft op de zoekvraag. Gebruik duidelijke koppen, een aantrekkelijke opmaak (afbeeldingen en video’s voegen hier aan toe) en maak het navigeren eenvoudig. Hierdoor blijft de bezoeker langer op je pagina en verklein je de kans dat hij snel weer vertrekt.

Interest: wek interesse op met sterke content

Nadat je de aandacht hebt getrokken, moet je de interesse van de bezoeker vasthouden. Beschrijf in heldere taal wat je te bieden hebt, bijvoorbeeld met een korte opsomming van kenmerken en voordelen. Vergeet niet de unieke voordelen (USP’s) van je aanbod te benadrukken, zoals duurzaamheid, snelle levertijd, of uitstekende klantenservice.

Desire: maak je aanbod onweerstaanbaar

Om bezoekers te overtuigen voor jouw product of dienst te kiezen, moet je inspelen op hun behoeften en wensen. Leg uit wat jou anders maakt dan je concurrenten en waarom jouw aanbod de beste keuze is. Dit is het moment om je USP’s extra in de schijnwerpers te zetten.

Action: zet aan tot actie

Nu de interesse is gewekt en de bezoeker overtuigd is, wil je hem aansporen tot actie. Dit kan bijvoorbeeld het doen van een aankoop zijn of het invullen van een contactformulier. Zorg ervoor dat de volgende stap voor de bezoeker duidelijk en eenvoudig is en maak je Call to Action daarnaast aantrekkelijk.

Jouw landingspagina’s optimaliseren

Wil je weten hoe je je landingspagina SEO-technisch kunt optimaliseren? Bekijk dan ons uitgebreide artikel over dit onderwerp.

Heb je nog geen landingspagina’s of wil je je huidige pagina’s laten optimaliseren door experts? Neem een kijkje op onze pagina over contentmarketing, bel naar 0229 - 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl voor meer informatie.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!