Wat is een landingspagina?

Een Landingspagina is een geoptimaliseerde pagina welke ingezet wordt om organisch verkeer aan te trekken uit de online zoekresultaten van Google, Bing of andere zoekmachines. De landingspagina is in de meeste gevallen de eerste pagina die een gebruiker bezoekt op een website wanneer hij vanuit de zoekresultaten de website bezoekt. Landingspagina’s zijn dan ook erg belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Een goede landingspagina kan bezoekers overtuigen om ook andere delen van de website te bekijken, of zelfs over te gaan tot aankoop van een product of dienst.

Met (onder andere) goed geschreven content, een duidelijke heading structuur, goede interne en externe linkbuilding en een sterke technische SEO-basis kunnen goede posities ingenomen worden op zoekwoorden die relevant zijn voor de pagina en de content op de pagina. Des te beter het SEO-fundament van een pagina, des te hoger de posities van de pagina in de zoekresultaten bij dit zoekwoord.

Hoe maak je een goede landingspagina?

Er zijn gigantisch veel factoren die bepalen hoe hoog je in de zoekresultaten terecht komt voor een specifiek zoekwoord, waaronder de eerder genoemde factoren zoals een sterke technische SEO-basis en goed geschreven content. De belangrijkste punten om rekening mee te houden bij het maken van de content en het design voor de landingspagina zijn de punten uit het AIDA-model. We leggen dit model hieronder even aan je uit:

Het AIDA-model is een marketingmodel waarin vier stappen worden beschreven die essentieel zijn voor een reclame-uiting. Deze stappen zijn volgens het AIDA-model nodig om de doelgroep uiteindelijk aan te zetten tot een conversie. AIDA is een afkorting en staat voor Attention, Interest, Desire en Action. We leggen de letters even aan je uit:

A - Attention

Voordat een gebruiker interesse toont of actie onderneemt, is het voor jou van belang om de aandacht van deze gebruiker te trekken. Zorg ervoor dat de zoekvraag op de juiste manier wordt beantwoord op de pagina (relevantie is key), laat je content opvallen met een duidelijke opmaak en structuur en maak het voor gebruikers gemakkelijk om te navigeren naar andere relevante pagina’s, bijvoorbeeld door je navigatiestructuur te optimaliseren.

I - Interest

Nadat de aandacht is getrokken en de gebruiker de landingspagina heeft bezocht, is het tijd om interesse in het product of de dienst op te wekken. Leg in duidelijke taal uit wat je aanbiedt op de pagina of website, maar probeer dit wel kort te houden. Maak bijvoorbeeld een opsomming in de vorm van een bulletpoint-overzicht. Een goede productomschrijving of dienstomschrijving is erg belangrijk om interesse op te wekken. Stop hier dus ook tijd en energie in. 

Noem ook altijd een aantal voordelen van het product of de dienst op, bijvoorbeeld dat het product duurzaam is door het sterke materiaal. Een opsomming van de USP’s van je website kan ook niet gemist worden. Noem hier bijvoorbeeld de snelle levertijd, gratis verzending of de uitstekende klantenservice.

Nadat de aandacht is getrokken en de gebruiker de landingspagina heeft bezocht, is het tijd om daadwerkelijk interesse op te wekken. Leg in duidelijke taal (met bijvoorbeeld video’s of afbeeldingen) uit wat je aanbiedt op de pagina of website, maar probeer dit wel kort te houden door bijvoorbeeld een opsomming in de vorm van een bulletpoint-overzicht. Een duidelijke product- of dienstomschrijving is erg belangrijk om interesse op te wekken, stop hier dus ook tijd en energie in. Een opsomming van alle USP’s van het product of de dienst werkt vaak ook erg goed.

D - Desire

Hoe ga jij je potentiële klanten overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen? Wat maakt jou anders dan je concurrenten? Je wilt hier dat de gebruikers aangemoedigd worden om jouw product of dienst te kopen. Dit kan door bijvoorbeeld de voordelen van de producten of diensten te benoemen of de USP’s van de website uit te lichten, bijvoorbeeld snelle levertijd, gratis verzending of uitstekende klantenservice.

A - Action

Het spreekt natuurlijk voor zich, maar in dit onderdeel wil je de gebruiker een actie (dienstafname, productaankoop, contactaanvraag) laten ondernemen op de pagina. Dit is de laatste stap in het model waarbij gebruikers aangemoedigd worden om bijvoorbeeld een aankoop te doen of om het contactformulier in te vullen. 

Landingspagina optimaliseren

Benieuwd wat er nodig is om een landingspagina SEO-technisch te optimaliseren? Daar hebben wij een mooi artikel over geschreven: 

Heb je nog helemaal geen landingspagina’s of wil je je landingspagina’s professioneel laten optimaliseren door een ervaren online marketing-bureau? Bekijk eens onze pagina over content marketing of neem contact met ons op!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!