Wat is een snippet?

Een snippet verwijst (in de wereld van SEO) naar een zoekresultaten-snippet. Met een snippet bedoelen we het kleine stukje tekst dat verschijnt als je een zoekopdracht intikt. Een goede snippet bevat belangrijke keywords en geeft antwoord op de vraag van de gebruiker. Het doel van een SEO-snippet is om gebruikers een snel inzicht te geven in wat de pagina bevat en een snel, duidelijk antwoord op een gestelde vraag te geven. Hieronder zie je een snippet:

Een andere omschrijving van een snippet is een Featured Snippet:

Waarom is een snippet belangrijk?

Een snippet levert een grote bijdrage aan de SEO-prestaties van je pagina of website. De invloed van een snippet op je Google-rankings manifesteert zich op de volgende manieren:

Direct:

De titel en URL van een zoekresultaten zijn een directe rankingfactor. Door een geoptimaliseerde snippet te gebruiken, verhoog je de doorklikratio (CTR) naar een pagina, wat leidt tot meer bezoekers vanuit Google.

Indirect:

Een meta-omschrijving is een indirecte ranking-factor. Een toegenomen CTR (als de gebruiker doorklikt omdat de beschrijving interesse wekt) kan indirect de positie van je snippet verbeteren. Google gebruikt deze gebruikersstatistieken om de relevantie van een snippet en de bijbehorende pagina te beoordelen.

Welke soorten snippets bestaan er in Google?

  • Standaard snippet: titel, URL, korte beschrijving;
  • Featured snippet: bovenaan zoekresultaten, directe antwoorden of lijsten;
  • Rich snippets: extra info zoals beoordelingen, prijzen, auteurs;
  • Knowledge graph: uitgebreide info over mensen, plaatsen, organisaties;
  • Local pack: lokale bedrijfsvermeldingen met locatie, openingstijden, reviews;
  • Image pack: rij afbeeldingen gerelateerd aan zoekopdracht;
  • Video snippets: video met thumbnail en beschrijving;
  • Nieuwsbox: sectie voor nieuwsartikelen van erkende bronnen;
  • Twitter snippets: recente, relevante tweets;
  • People Also Ask (PAA) Box: gerelateerde vragen met uitklapbare antwoorden.

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een prominent weergegeven zoekresultaat dat bovenaan de overige resultaten (SERP) staat. Het is ontworpen om direct een antwoord te bieden op een gestelde vraag, waardoor de gebruiker niet noodzakelijk hoeft door te klikken naar een website.

Wat is de CTR van een snippet?

Deze getallen zijn schattingen en moeten daarom voorzichtig worden geïnterpreteerd. Dingen als zoekintentie, merkbekendheid en kwaliteit van de snippet zijn belangrijk voor hoe mensen met zoekresultaten omgaan. Voor preciezere gegevens voor jouw vakgebied of site, kun je beter SEO-tools voor CTR-analyse of Google Search Console gebruiken. Verder varieert de gemiddelde CTR van een knowledge graph te sterk om hier een uitspraak over te maken.

Hoe maak je een goede snippet?

De snippet speelt een sleutelrol in het aantrekken van bezoekers. Daarom raden we je aan om een SEO-specialist je snippets te laten optimaliseren. Hiervoor kun je bij ons terecht! Neem contact met ons op via ons vaste nummer +31 (0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!