Wat is een opt-out?

Een opt-out is een afmeldlink in e-mails die een bedrijf naar een klant of subscriber stuurt. Het is verplicht om in e-mailmarketing een opt-out toe te voegen, omdat klanten altijd toestemming moeten geven voor het ontvangen van commerciële e-mails. Heeft een commerciële e-mail geen opt-out, dan kan er een boete van maximaal €20 miljoen volgen.

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing betekent dat een bedrijf regelmatig e-mails naar klanten of subscribers stuurt. Het is net zoals iemand bellen een vorm van direct marketing. Echter mag je iemand die niet zelf heeft aangegeven e-mails te willen ontvangen - bijvoorbeeld door zich op je website in te schrijven -  niet mailen.

Voorbeelden van e-mailmarketing

  • Nieuwsbrieven;
  • Direct mails met speciale aanbiedingen voor een specifieke doelgroep;
  • Service mails na de aankoop van bijvoorbeeld een ticket of lidmaatschap;
  • Gratis e-boeken met waardevolle inhoud over jouw dienst;
  • Win-back mails met bijvoorbeeld kortingsvouchers voor producten in je (web)shop, bedoeld om oude klanten terug te winnen;
  • Actiemail, waarmee je betrokkenheid creëert. Vaak wordt benadrukt dat het om een laatste kans gaat, bijvoorbeeld “deze musical stopt” of “deze sale is bijna voorbij”. 

Wat is een opt-in?

Je mag iemand niet e-mailen, als die zich hier niet voor heeft aangemeld. Dit gebeurt via een opt-in: een vinkje of formulier waarmee de bezoeker van je website toestemming geeft om naar hem of haar nieuwsbrieven en e-mails te sturen. Om iemand een opt-in te laten invullen, maak je gebruik van een call to action, bijvoorbeeld aan het eind van een blog of op een informatieve pagina.

Wat gebeurt er als je opt-out niet in orde is?

Het is noodzakelijk om aan het einde van een e-mail een opt-out toe te voegen. Ook mag je geen e-mails sturen naar mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Doe je dit toch of is er geen opt-out optie, dan kan de ontvanger een klacht indienen bij de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Meestal volgt er dan een boete die kan oplopen tot 4% van je jaaromzet, of maximaal €20 miljoen.

Wat is het doel van e-mailmarketing?

Verstuur jij regelmatig een nieuwsbrief, dan wil je natuurlijk dat de ontvanger op links klikt die naar jouw website leiden. Hoe vaak dit gebeurt, wordt gemeten met een click through rate. Hoe hoger je click through rate, hoe meer mensen eventueel iets zullen kopen.

Nu weet jij wat een opt-out is! Wil jij graag waardevolle e-mails naar jouw klanten sturen? De specialisten van Semwerkt staan voor je klaar. Bekijk onze diensten of neem direct contact met ons op

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!