Wat is Evergreen content?

Evergreen is een term die in het algemeen wordt gebruikt als je over content spreekt die niet snel veroudert. Evergreen content is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie, omdat het lang kan duren voordat een pagina is geïndexeerd en een hoge ranking heeft behaald. Raakt een artikel of webpagina te snel verouderd, dan is dit voor je ranking in Google niet gunstig. Content die specifiek is gemaakt om over een langere termijn een website beter te laten scoren, of die toevallig een lange tijd heel relevant blijft, is Evergreen content. Informatie in deze content is minder tijdsafhankelijk en blijft ook na lange tijd relevant.

Waar komt de term ‘Evergreen’ vandaan?

Evergreen betekent letterlijk vertaald altijd groen. Origineel werd deze term dan ook gebruikt om een boom te beschrijven die het hele jaar rond groen blijft, zoals een dennenboom. Ook muziek die lange tijd populair blijft, wordt Evergreen genoemd. Op het internet ligt de term iets ingewikkelder, omdat veel content - zoals het nieuws - maar voor een korte periode relevant is. Er is dus een verschil tussen dit soort content en Evergreen content: Evergreen content wordt speciaal geproduceerd om in ieder geval maanden, maar soms zelfs jaren, relevant te blijven.

Voorbeelden van Evergreen content

  • Blogs waarin de informatie altijd hetzelfde blijft;
  • Landingspagina’s of productpagina's die jarenlang hetzelfde blijven;
  • Handleidingen;
  • Productreviews;
  • Instructieteksten of -video’s;
  • Content met Wikipedia-achtige inhoud, mits het over een onderwerp gaat dat constant actueel blijft.

Hoe schrijf je Evergreen content?

  1. Schrijf over tijdloze onderwerpen;
  2. Vermijd datums;
  3. Doe onderzoek en maak gebruik van betrouwbare bronnen;
  4. Voeg goede afbeeldingen en duidelijke visuals toe;
  5. Schrijf content in de stijl van je merk en houd ook in gedachten wie je doelgroep is;
  6. Kies stabiele zoekwoorden en ankerteksten;
  7. Update je content als dit nodig is.

Wat zijn de voordelen van Evergreen content?

Evergreen content is duurzame content die de BTW-factor heeft: de content is voor je klant Bruikbaar, Tijdloos en Waardevol. Voor jezelf zijn er ook een aantal voordelen:

  • Je hoeft de content maar één keer te produceren en gebruikt die daarna jarenlang;
  • Nadat de content klaar is, hoef je die (bijna) nooit meer te wijzigen;
  • BTW-content is goed voor je organische ranking in Google;
  • Zelfs jaren na het uploaden levert Evergreen content nog (nieuwe) bezoekers op.

Omdat Evergreen content goed is voor je organische ranking in Google en andere zoekmachines, is het plaatse van zulke content waardevol voor je SEO-strategie. Het heeft op lange termijn impact op je zoekmachine-optimalisatie.

Nu weet je wat Evergreen is en hoe je Evergreen content inzet! Heb je hulp nodig of zit je toch nog met vragen? Bekijk eens onze contactpagina om te ontdekken wat Semwerkt voor jou kan betekenen op het gebied van contentcreatie.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!