Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van teksten, meestal om iemand te overtuigen iets te doen. In principe gaat dit altijd om commerciële teksten met als doel het werven van klanten, oftewel reclameteksten. Een copywriter kent de doelgroep waarvoor hij of zij schrijft en weet dan ook precies welke woorden het gedrag van potentiële klanten zullen beïnvloeden.

Wat doet een copywriter?

Een copywriter doet in de basis dus eigenlijk precies hetzelfde als een tekstschrijver: teksten schrijven. Toch zit er verschil in hoe dit er in de praktijk uitziet, want waar tekstschrijvers vaak lange teksten als blogs of zelfs hele websites schrijven, zijn copywriters gespecialiseerd in kortere teksten. Copywriting is een onderdeel van contentmarketing, omdat copywriters bijvoorbeeld teksten schrijven die aanzetten tot het invullen van een e-mailadres of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Dit heet een call-to-action.

Voorbeelden van teksten die door copywriters worden geschreven

  • Slagzinnen en slogans;
  • Titels en/of ondertitels;
  • Folders of nieuwsbrieven;
  • Call-to-actions;
  • Wervende website-teksten zoals een product- of dienstpagina;
  • Social media content.

Waar werkt een copywriter?

Een copywriter werkt meestal in de marketing- of reclamewereld, of als freelancer, en werkt mee aan zowel schriftelijke als visuele content. Dit kan gaan om nieuwsbrieven, maar ook om bijvoorbeeld reclamespotjes op TV. Een copywriter is in zo’n geval betrokken bij meer dan alleen het schrijven van een goede tekst, maar gaat met de ontwerper en/of de opdrachtgever om de tafel zitten om samen tot goede ideeën te komen.

Waarom is copywriting belangrijk?

Niet iedereen kan zomaar goede, overtuigende teksten schrijven, maar in bepaalde beroepen is dit wel nodig. Een zelfstandig ondernemer kan een copywriter inhuren om bijvoorbeeld teksten voor zijn website te schrijven. Verder is copywriting belangrijk in de online marketingwereld. Bij zoekmachineoptimalisatie is het enorm belangrijk dat er content wordt geschreven waar mensen echt naar zoeken, zodat websites, producten en diensten door de consument worden gevonden.

Welke vaardigheden heeft een copywriter nodig?

Een goede copywriter:

  • Is creatief;
  • Luistert goed;
  • Werkt doelgericht;
  • Communiceert effectief;
  • Is vasthoudend;
  • Is resultaatgericht;
  • Werkt proactief;
  • Is taalvaardig;
  • Heeft een groot aanpassingsvermogen;
  • Staat open voor nieuwe ideeën;
  • Heeft ambitie;
  • Bedenkt goede argumenten;
  • Heeft vernieuwende ideeën;
  • Kleurt buiten de lijntjes;
  • Denkt in oplossingen.

Nu weet je wat copywriting is en ook dat copywriting geen gemakkelijke taak is. Heb je hulp nodig bij het schrijven van aantrekkelijk teksten en converterende teksten? Schroom dan zeker niet om contact met ons op te nemen. We laten je graag zien wat onze copywriters voor jou kunnen betekenen!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!