Wat is structured data?

Structured data is een markup die gebruikt wordt om bepaalde gegevens aan Google duidelijk te maken. Je voegt structured data toe aan de broncode van een pagina. Hiervoor kun je drie markup languages gebruiken: JSON-LD, HTML Microdata en RDFa. Door structured data aan de broncode toe te voegen, kan Google de gebruiker voorzien van extra informatie in een zoekresultaat. Dat noemen we een SERP feature of rich snippet.

Wat doet structured data precies?

Google is simpel gezegd een computer. Dat betekent dat alle content op een pagina via broncode wordt geïnterpreteerd. Een computer kan immers geen Engelse en Nederlandse taal, of überhaupt een andere taal dan programmeertaal begrijpen. Door structured data aan een pagina toe te voegen, kun je Google dus duidelijk maken hoe bepaalde content geïnterpreteerd moet worden. Kijk maar eens naar de afbeelding hieronder:

Wanneer wij mensen dit zien, begrijpen wij direct dat dit een recept is. We zien dat het recept twee beoordelingen heeft gekregen met een gemiddelde van vijf sterren. We zien voor welk gerecht dit recept is bedoeld en we zien hoe lang het duurt om de maaltijd te bereiden. Daarnaast is er ook een afbeelding van het gerecht te zien. Voor Google is dit helaas niet duidelijk, want Google begrijpt de taal niet en al helemaal niet wat er op de afbeelding te zien is.

Met structured data maak je aan Google duidelijk dat deze pagina een recept bevat, dat de bereidingstijd 25 minuten is en dat het recept twee keer met vijf sterren is beoordeeld. Op die manier is het voor de zoekmachine mogelijk om die informatie in een zoekresultaat te tonen. Hieronder zie je hoe dat eruit ziet:

Nu zien we naast de gebruikelijke meta data drie SERP features: de afbeelding, de beoordelingen en de bereidingstijd. In de title tag kan de gebruiker direct zien dat er op deze pagina een recept voor courgettesoep te vinden is. In de afbeelding is te zien hoe het gerecht er uit komt te zien. De gebruiker ziet ook direct dat het recept uit drie beoordelingen een gemiddelde van 5 sterren heeft gekregen, en dat de bereidingstijd 25 minuten is. Er is dus eigenlijk drie keer zo veel informatie in het zoekresultaat gekomen. Dit maakt het voor de gebruiker aantrekkelijker om op dat resultaat te klikken.

Natuurlijk is het niet alleen mogelijk om te optimaliseren voor receptenpagina’s, maar ook voor veel meer soorten pagina’s. Google heeft voor allerlei soorten pagina’s verschillende soorten rich snippets gemaakt. Bijvoorbeeld een rich card om een nieuwsbericht, film of restaurant uit te lichten, of een product snippet waarbij extra informatie over een product wordt gegeven. In welke vormen rich snippets nog meer voor kunnen komen en nog meer informatie hierover lees je in ons artikel over rich snippets.

Zorgt een rich result altijd voor meer klikken?

Al die extra informatie over de pagina zorgt ervoor dat het zoekresultaat eruit springt. Het oog van de gebruiker valt op de kleuren, afbeeldingen en extra omvang van het resultaat, waardoor de kans groter is dat er op wordt geklikt. Echter kan een rich result ook zorgen voor minder klikken. Dat gebeurt vaak bij featured snippets; een resultaat dat antwoord geeft op een vraag in de SERP. Hierdoor is het voor de gebruiker niet nodig om op het resultaat te klikken, wat dus verklaart waarom featured snippets soms minder klikken genereren.

Hoe voeg ik structured data toe aan mijn pagina?

Zoals we al eerder hebben benoemd, zijn er drie manieren om structured data toe te voegen: JSON-LD, HTML Microdata en RDFa. Hiervan wordt JSON-LD het meeste gebruikt omdat het makkelijk en snel te implementeren is. Nog een reden om JSON-LD te gebruiken, is omdat Google er de voorkeur aan geeft. 

Om te weten op welke manier je structured data moet toevoegen, hebben de drie grootste zoekmachines Bing, Google en Yahoo een platform genaamd Schema.org opgezet. Dit is een soort woordenboek voor structured data, waar je kunt zien welke data belangrijk is om gestructureerd weer te geven voor een bepaalde soort rich snippet. Voor allerlei soorten pagina’s bevat Schema.org schema’s die dit duidelijk maken. In die schema’s zie je ook op welke manier je de data in de broncode moet zetten. Heb je geen zin om dit zelf te typen? Dan zijn er op internet verschillende kant-en-klare JSON-LD markups te vinden die je over kunt nemen. Je hoeft dan alleen maar alle gegevens te veranderen. Een handige website hiervoor is jsonld.com.

Handige tools voor structured data

Hieronder hebben we een aantal links naar handige tools voor structured data gezet:

Ten slotte vinden we het belangrijk om te benadrukken dat structured data alleen de kans op een rich snippet vergroot. Google bepaalt nog steeds of je een SERP feature krijgt. Hoe geoptimaliseerd je pagina ook mag zijn, Google kan er alsnog voor kiezen om je geen SERP feature te geven. Toch is het toevoegen van structured data nog altijd waardevol. Het kan Google een beter beeld geven van de structuur en inhoud van de pagina, wat bevorderlijk is voor de relevantie en dus indirect voor je posities.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!