Online marketing betekent dat jij je producten of diensten via het internet promoot. Het doel is om je doelgroep online over te halen tot een conversie, bijvoorbeeld het kopen van je producten. Er bestaan verschillende online marketingkanalen zoals zoekmachine-advertenties (SEA), sociale media-platformen en adverteren via influencers. Ook zoekmachine-optimalisatie is onderdeel van je online marketingstrategie.
Alle onderdelen van je marketing die online plaatsvinden, zijn deel van je online marketingcampagne. Voorbeelden van online marketing zijn:
SEO speelt in de wereld van online marketing een zeer belangrijke rol. SEO houdt in dat je je website verbetert met als doel het krijgen van hogere posities (ranks) in de organische zoekresultaten van Google, Bing en andere zoekmachines. Hoe hoger je website rankt, hoe groter de kans dat internetgebruikers je website vinden.
SEA betekent dat je in zoekmachines betaalde reclame maakt voor je website, producten of diensten. Zo word je beter en sneller gevonden als een zoekmachinegebruiker een relevant zoekwoord intypt. Je vergroot zo je relevantie en vindbaarheid zonder dat er iets verandert aan je organische zoekpositie. Let wel op: als jij stopt met betalen, stopt de zoekmachine met adverteren. SEO is op dat punt een stuk duurzamer, omdat je zoekpositie nog lang nadat je stopt met optimaliseren blijft bestaan.
Het grote voordeel van online marketing tegenover offline marketing, is dat je de resultaten van online marketing zeer nauwkeurig kunt meten. Programma’s zoals Google Analytics registreren de hoeveelheid kliks, conversies, bezochte pagina’s, tijd die bezoekers op pagina’s spenderen, enzovoort. Doordat je heel veel weet over wat er op je website gebeurt, kun je hier met je online marketing op inspelen. Bekijken veel mensen bijvoorbeeld een bepaald product zonder dat te kopen? Verbeter dan je call to action (CTA).
Op 15 maart 1985 werd het eerste .com-domein geregistreerd door het computerbedrijf Symbolics. Sindsdien is er veel veranderd in de marketingwereld. Een aantal belangrijke mijlpalen in de online marketingsector zijn:
Google begon in 1998 met innovatieve en radicale algoritmes. De zoekmachine rangschikte webpagina's op basis van het aantal links die naar hen verwees, alsof die links stemmen waren. Dit was de eerste keer dat links waardevol waren voor de rank van een webpagina. Andere zoekmachines, zoals MSN en Yahoo, kwamen op als concurrenten. In 2006 explodeerde het wereldwijde gebruik van het internet. Microsoft lanceerde Live Search om te concurreren met Google en Yahoo. Met de opkomst van WEB 2.0 (dit zijn websites met een sociale functie, geen nieuwe versie van webtechniek) kregen gebruikers de mogelijkheid om met elkaar te communiceren. Hierdoor groeide het aantal informatiekanalen aanzienlijk met een enorme toename van online marketingcampagnes als resultaat.
Tegenwoordig is het heel normaal om alles wat je wilt weten of nodig hebt online op te zoeken, bijvoorbeeld via Google Search. Ook sociale media is een groot onderdeel van het dagelijks leven. Daarom zijn zoekmachines en sociale media de perfecte platforms om tijdens online marketing in te zetten. Semwerkt heeft als online marketingbureau het doel om altijd mee te gaan in de snelle groei van het internet en om alle ontwikkelingen binnen de online marketingsector bij te houden of zelfs voor te gaan. Wil je meer weten over online marketing? Neem dan contact met ons op. Je kunt ons iedere werkdag bereiken via ons vaste nummer +31 (0)229 763 561 of je kunt een e-mail sturen naar info@semwerkt.nl.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!