Memes (uitspraak: miems) zijn onlosmakelijk verbonden met het internet en sociale media. Ze zijn een ontzettend belangrijk onderdeel van de moderne online-cultuur en zelfs als je het woord meme nog nooit hebt gehoord, kan het niet anders dan dat je wel eens een meme hebt gezien - als je sociale media gebruikt, tenminste.
Een meme is een plaatje (vaak voorzien van tekst) die op het internet wordt gedeeld, waarna het door anderen weer verder wordt verspreid. De definitie is eigenlijk nogal vaag, maar de bedoeling van een meme is dat die een boodschap overbrengt en grappig is. Wel moet je de online-cultuur waaruit een meme is ontstaan begrijpen om de meme ook echt lachwekkend te vinden, anders betekent de afbeelding waarschijnlijk weinig voor je.
De term ‘meme’ werd voor het eerst in 1976 door Richard Dawkins gebruikt. In zijn boek The Selfish Gene beschreef hij een verschijnsel dat veelvuldig wordt gerepliceerd en zich zo verder verspreidt, vaak omdat mensen het met anderen delen. Hij vergeleek een meme met een delende cel.
Het woord meme betekent ondertussen iets heel anders, maar eigenlijk toch hetzelfde: een meme is een afbeelding, GIF of video die viral gaat omdat hij door veel mensen wordt gedeeld. Maar hoe herken je een meme? Er gaat namelijk dagelijks nieuwe content viral, maar iets dat viral is, is niet meteen een meme.
Een nieuwsbericht dat viral gaat, is geen meme. De inhoud van het bericht verandert namelijk niet. Bij een meme verandert de inhoud juist wel. De tekst wordt aangepast of de afbeelding wordt bewerkt, zodat de inhoud populair blijft. Een belangrijk kenmerk van een meme is dus dat hij kan veranderen, maar toch herkenbaar blijft. Zo komt het dat er van dezelfde meme heel veel versies rondgaan.
Een meme is:
Een succesvolle meme is direct herkenbaar én brengt in een oogopslag informatie over. Memes ontstaan meestal echter organisch. Daarnaast ontstaan memes vaak uit content die door copyright wordt beschermd. Daarom is het beter om niet te proberen zelf memes over je bedrijf de wereld in te brengen.
Dit betekent niet dat je er helemaal niets mee kan. Ontstaat er organisch een meme over je bedrijf, dan kun je die zelf ook delen en aanmoedigen. Zo werd er in augustus 2011 een commercial (reclamespot) van Chuck Testa naar YouTube geüpload. Hieruit ontstonden organisch memes. Veel mensen kennen nu de naam Chuck Testa. Daar zat helemaal geen uitgebreide marketingstrategie achter, alleen maar een meme.
Ook de Sonic-film had profijt van memes: nadat de originele trailer werd gepubliceerd, werden er memes verspreid over hoe slecht mensen het design van het hoofdpersonage vonden. Zo wist iedereen dat de film eraan kwam, zelfs nadat het personage in de film werd aangepast.
Wil je meer weten over memes? Neem dan contact met ons op! Ons telefoonnummer is +31 (0)229 763 561 en ons e-mailadres is info@semwerkt.nl. Je kunt natuurlijk ook ons contactformulier invullen.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!