Wat is een SEO positie?

Als we het bij zoekmachine optimalisatie hebben over een positie, dan hebben we het over de plek waarop een resultaat in de zoekresultatenpagina wordt getoond. Sta je voor een bepaald zoekwoord op de eerste positie? Dan sta je bovenaan de pagina en kun je veel vertoningen en klikken verwachten. Echter is een eerste positie behalen makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn natuurlijk veel concurrenten die ook op dat zoekwoord gevonden willen worden en hier ook voor optimaliseren. Hoe jij er in ieder geval voor kunt zorgen dat je zo hoog mogelijk staat en waarom dat belangrijk is? Daar kom je in dit artikel achter.

Hoe bepaalt Google op welke positie ik kom te staan?

Google wil de gebruiker graag voorzien van de meest relevante informatie. Wanneer iemand zoekt op ‘Groene schoenen’, wil Google een zoekresultatenpagina laten zien met alles wat relevant is voor dat zoekwoord. Bijvoorbeeld een webshop met groene schoenen of informatie over groene schoenen. Daarom speelt de relevantie van een website en pagina een grote rol voor Google. Een schoenen-webshop met veel artikelen van hoge kwaliteit over schoenen, een snelle en gebruiksvriendelijke website en veel soorten en kleuren schoenen is relevanter dan een schoenen-webshop zonder tekst, een trage website en een minder breed assortiment. 

Om in de ogen van Google relevant te zijn voor het zoekwoord ‘groene schoenen’, moet de zoekmachine wel weten dat je groene schoenen verkoopt, laat staan dat je überhaupt schoenen verkoopt. Door relevante content te schrijven over allerlei zaken die met schoenen te maken hebben, wordt het voor Google duidelijk dat je website relevant is voor zoekwoorden die te maken hebben met schoenen.

Naast deze relevante content en een snelle website zijn er nog veel meer factoren die Google meeneemt bij het bepalen van de posities. Google beoordeeld websites namelijk op meer dan tweehonderd ranking-factoren, waarvan lang niet alle factoren bekend zijn gemaakt. Daarbij kan het zijn dat een factor die vorig jaar erg belangrijk werd geacht, dit jaar minder belangrijk is. Het is dus niet verstandig om je op één factor te richten waarvan je denkt dat die belangrijk is, maar om je website in het algeheel te optimaliseren.

Positie 0 in Google

Er bestaat nog een bijzondere positie in Google: positie 0. Die positie verkrijg je wanneer je van Google een featured snippet krijgt. Dat is een SERP-feature waarbij een antwoord op een vraag in het zoekresultaat wordt gegeven. Door dus een artikel te schrijven waarin je antwoord geeft op een specifieke vraag, kun je een featured snippet verdienen bij Google. Meer informatie over dit onderwerp vind je in ons artikel over featured snippets.

Waarom is een top 5 positie in de SERP belangrijk?

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het aantal klikken op pagina’s in de SERP zeer snel afneemt naarmate de positie lager is. Een nummer één positie heeft een gemiddelde doorklikratio (CTR) van ongeveer dertig procent. Bij een tweede positie daalt dit naar iets meer dan vijftien procent en bij een derde positie naar ongeveer elf procent. Bij de zevende positie is dit al gedaald naar ongeveer vier procent en vanaf daar blijft de CTR ongeveer tussen de vier en twee procent. Het is belangrijk om een top 5 positie te hebben, omdat die posities samen al meer dan 70% van de klikken behalen. Daaronder zijn er dus nog weinig klikken over om te verkrijgen.

Hieronder hebben we overzichtelijk gemaakt hoe dit zich vertaalt in het aantal bezoekers per positie. We gaan er hier vanuit dat het zoekwoord een zoekvolume van 1000 heeft. Dat houdt in dat het zoekwoord 1000 keer per maand wordt opgezocht.

Bron cijfers: Backlinko

Zoals je kunt zien daalt het aantal bezoekers per positie erg snel. De zesde positie krijgt vijf keer minder klikken dan de eerste positie. Bij de tiende positie is het aantal klikken al ruim tien keer minder. Het belang van een hoge positie wordt nog duidelijker als we kijken naar het geschatte aantal conversies per positie. Als we rekenen op een conversiepercentage van 3%, dan zou dat er zo uitzien:

De eerste positie krijgt elke maand gemiddeld 9,5 conversies, terwijl de vijfde positie er ongeveer 2,8 krijgt. Dat zijn gemiddeld 3,3 conversies per maand minder. Dat klinkt misschien niet als heel veel, maar het verschil wordt erg duidelijk als we kijken naar de geschatte omzet.

Als de gemiddelde bestelwaarde €50,- zou zijn, dan zou de website op positie 1 maandelijks gemiddeld €475,95 binnenhalen. Bij de vijfde positie zou dit gemiddeld €142,65 zijn.

Natuurlijk gelden al deze cijfers niet voor iedereen. Zo kan de gemiddelde bestelwaarde per website tientallen euro’s verschillen, en is de CTR en conversieratio niet zo zwart-wit als wij het hier laten zien. Toch is dit wel een goede manier om inzichtelijk te krijgen hoe belangrijk het kan zijn om extra je best te doen voor die ene positie hoger.

Wil jij met je belangrijke pagina’s ook hoge posities behalen om hier zo veel mogelijk bezoekers uit te verkrijgen? De SEO-specialisten van Semwerkt staan natuurlijk voor je klaar. Bekijk onze zoekmachine-optimalisatie pagina en neem contact met ons op!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!