Wat is de SERP?

De SERP is een belangrijk onderdeel van Google en ook voor zoekmachineoptimalisatie. Het woord SERP staat voor Search engine results page, ofwel zoekresultatenpagina in het Nederlands. Als je gebruik maakt van een zoekmachine als Google en een zoekopdracht invult, dan kom je terecht op de SERP. Het is de pagina met alle resultaten die Google relevant vond aan de zoekopdracht. Hoe een SERP eruit kan zien, hoe je hierop inspeelt en waarom de SERP een belangrijk onderdeel is van zoekmachineoptimalisatie? Daar kom je in dit artikel achter.

Waaruit bestaat een SERP?

Een SERP bestaat meestal uit twee onderdelen: betaalde resultaten en organische resultaten. Op een SERP staan altijd organische resultaten, maar niet altijd betaalde resultaten. Dat zijn advertenties van websites die graag op dat zoekwoord gevonden willen. Ze betalen per klik op hun resultaat een bepaald bedrag aan de zoekmachine en in ruil daarvoor staan ze op een plek in de SERP die vaak zorgt voor veel verkeer. Een advertentie in Google zet je op in Google Ads en heet een campagne. Een Google Ads campagne kan in verschillende vormen voorkomen. Hoe de advertentie eruit ziet, ligt aan welke soort campagne je kiest. 

Voor organische resultaten wordt niet betaald aan de zoekmachine. Hierbij gaat het erom dat je website en vooral de pagina relevant zijn voor het zoekwoord. Hoe relevanter je bent voor het zoekwoord, hoe hoger je in de SERP komt te staan. Daarnaast is het belangrijk dat de pagina goed is geoptimaliseerd volgens de richtlijnen van Google. Wil jij ook dat je pagina’s worden gevonden op de juiste zoekwoorden en door de juiste gebruikers? Bekijk onze zoekmachine optimalisatie pagina. 

Meta data

Een zoekresultaat bestaat standaard uit drie onderdelen: de URL of slug, een title tag (in het blauw) en een meta description. Dat noemen we ook wel de meta data. Als hiernaast nog meer aanwezig is in een zoekresultaat, dan is dat een SERP feature. Google noemt het ook wel een rich snippet. In onze artikelen over meta data en rich snippets vindt je hier meer informatie over.

De SERP en SEO

Door actief te werken aan SEO of het door een SEO-bureau te laten doen, zorg je ervoor dat je gevonden wordt op de juiste zoekwoorden. Dat zal op zijn beurt weer zorgen voor meer klikken naar je website en meer conversies. Op de SERP zie je of de SEO-werkzaamheden zich uitbetalen in hogere posities. De zoekresultatenpagina is dus een belangrijk middel om te meten of je winst boekt met de SEO-werkzaamheden.

Uiteindelijk gaat het Google erom dat ze de bezoeker de meest relevante pagina kunnen bieden bij een zoekopdracht. Het bovenste organische resultaat is dus vaak het meest relevant. Welke pagina dat is, meet Google op wel meer dan 200 factoren. Een aantal van die factoren zijn:

  • Hoe relevant jouw pagina is voor dat zoekwoord. Relevantie behaal je met:
  • Goede, waardevolle en unieke content.
  • Relevante externe links.
  • Een goede interne linkstructuur.
  • Een gebruiksvriendelijke website
  • Het aantal gebruikers dat op jouw pagina klikt (CTR). Wanneer veel gebruikers op een pagina klikken, is dat voor Google een signaal dat de bezoekers die pagina relevanter vinden. Dan zal die pagina ook hoger in de zoekresultaten worden gezet.
  • Het bouncepercentage.
  • Tijd op de website: als gebruikers een lange tijd op de pagina of website blijven, zijn ze volgens Google tevreden met wat ze gevonden hebben.

Waarom is een top 5 positie in de SERP belangrijk?

Het aantal klikken neemt per positie zeer snel af. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken naar hoeveel klikken elke positie in de SERP gemiddeld krijgt. Zo blijkt dat de eerste positie wel twee keer zoveel klikken krijgt als de tweede positie. De tiende positie krijgt zelfs tien keer minder klikken dan de eerste positie. Het is dus erg belangrijk om een zo hoog mogelijke positie in de SERP te behalen op relevante zoekwoorden voor je website. In ons artikel over SEO posities gaan we hier dieper op in.

Waarom is een top 5 positie in de SERP belangrijk?

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het aantal klikken per posities in de SERP zeer snel afneemt per positie. Een nummer één positie heeft een gemiddelde doorklikratio (CTR) van ongeveer 30 procent. Bij een tweede positie daalt dit naar iets meer dan 15 procent en bij een derde positie naar ongeveer 11 procent. Bij de zevende positie is dit al gedaald naar ongeveer 4 procent en vanaf daar blijft de CTR ongeveer tussen de 4 en 2 procent. 

Hieronder hebben we overzichtelijk gemaakt hoe dit zich vertaalt in het aantal bezoekers per positie. We gaan er hier vanuit dat het zoekwoord een zoekvolume van 1000 heeft. Dat houdt in dat het zoekwoord 1000 keer per maand wordt opgezocht.

Zoals je kunt zien daalt het aantal bezoekers per positie heel erg snel. De vijfde positie krijgt  ongeveer vier keer minder klikken als de eerste positie. De tiende positie krijgt zelfs tien keer minder klikken. Het belang van een hoge positie wordt nog duidelijk als we kijken naar het geschatte aantal conversies per positie. Als we rekenen op een conversiepercentage van 3%, dan zou dat er zo uitzien:

De eerste positie krijgt ongeveer 8,5 conversies per maand via die pagina. De tweede positie ongeveer 4,7. Dat betekent dat de pagina op positie 1 bijna twee keer zoveel conversies heeft dan de tweede positie. Sta je op positie 6? Dan converteer je ruim vijf keer minder dan de eerste positie. Je zult nu dus wel begrijpen hoe belangrijk het is om zo hoog mogelijk te staan in de SERP. 

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!

A
B
C
G
H
I
J
K
L
M
N
O
V
W
X
Y
Z