Wat is de SERP?

De SERP is een belangrijk onderdeel van Google en ook voor zoekmachineoptimalisatie. Het woord SERP staat voor Search engine results page, ofwel zoekresultatenpagina in het Nederlands. Als je gebruik maakt van een zoekmachine als Google en een zoekopdracht invult, dan kom je terecht op de SERP. Het is de pagina met alle resultaten die Google relevant vond aan de zoekopdracht. Hoe een SERP eruit kan zien, hoe je hierop inspeelt en waarom de SERP een belangrijk onderdeel is van zoekmachineoptimalisatie? Daar kom je in dit artikel achter.

Waaruit bestaat een SERP?

Een SERP bestaat uit twee onderdelen: betaalde resultaten en organische resultaten. Betaalde resultaten zijn advertenties van websites die graag op dat zoekwoord gevonden willen worden. Ze betalen per klik op hun resultaat een bepaald bedrag aan de zoekmachine en in ruil daarvoor staan ze op een plek in de SERP die vaak zorgt voor veel verkeer. Een advertentie in Google zet je op in Google Ads en heet een campagne. Een Google Ads campagne kan in verschillende vormen voorkomen. Hoe de advertentie eruit ziet, ligt aan welke soort campagne je kiest. Hierover lees je meer in ons Google Ads artikel.

Voor organische resultaten wordt niet betaald aan de zoekmachine. Hierbij gaat het erom dat je website en vooral de pagina relevant is voor het zoekwoord. Hoe relevanter je bent voor het zoekwoord, hoe hoger je in de SERP komt te staan. Om relevant te zijn voor een zoekwoord is het belangrijk om je website te optimaliseren volgens de richtlijnen van Google; ook wel ranking factors genoemd. Meer over hoe je relevantie behaalt en de ranking factoren lees je verderop in dit artikel, of in onze artikelen over relevantie en ranking factors. Wil jij ook dat je pagina’s worden gevonden op de juiste zoekwoorden en door de juiste gebruikers? Bekijk onze zoekmachine optimalisatie pagina. 

Hieronder zie je de SERP wanneer je zoekt op ‘semwerkt’:

Meta data

Een zoekresultaat bestaat standaard uit drie onderdelen: de URL of slug, een title tag (in het blauw) en een meta description. Dat noemen we ook wel de meta data. Als hiernaast nog meer aanwezig is in een zoekresultaat, dan is dat een SERP feature. Google noemt het ook wel een rich snippet. In onze artikelen over meta data en rich snippets kun je hier alles over lezen.

De SERP en SEO

Door actief te werken aan SEO of het door een SEO-bureau te laten doen, zorg je ervoor dat je gevonden wordt op de juiste zoekwoorden. Dat kan weer zorgen voor meer klikken naar je website en meer conversies. Op de SERP zie je of de SEO-werkzaamheden zich uitbetalen in hogere posities. De zoekresultatenpagina is dus een belangrijk middel om te meten of je winst boekt met de SEO-werkzaamheden.

Uiteindelijk gaat het Google erom dat ze de bezoeker de meest relevante pagina kunnen bieden bij een zoekopdracht. Het bovenste organische resultaat is dus vaak het meest relevant. Welke pagina dat is, meet Google met meer dan 200 factoren. Een aantal van die factoren heeft Google bekend gemaakt, maar het grootste deel is onbekend. Er wordt veel gespeculeerd over het bestaan van bepaalde factoren en hoe belangrijk ze zijn. Het is namelijk ook niet bekend welke factoren het meest belangrijk zijn. Wel is dit in grote lijnen bekend. Hierover lees je meer in ons blog over de drie pijlers van seo.

Waarom is een top 5 positie in de SERP belangrijk?

Het aantal klikken neemt per positie zeer snel af. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken naar hoeveel klikken elke positie in de SERP gemiddeld krijgt. Zo blijkt dat de eerste positie wel twee keer zoveel klikken krijgt als de tweede positie. De tiende positie krijgt zelfs tien keer minder klikken dan de eerste positie. Het is dus erg belangrijk om een zo hoog mogelijke positie in de SERP te behalen op relevante zoekwoorden voor je website. In ons artikel over SEO posities gaan we hier verder op in.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!