Een sitemap is een pagina of document op een website waarin links van alle belangrijke pagina’s zijn verzameld. Het is een lijst die je kunt vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. We kennen twee soorten sitemaps; een sitemap voor bezoekers (HTML-sitemap) en een sitemap voor zoekmachines (XML-sitemap). Een sitemap voor bezoekers is een handig overzicht van alle pagina’s op jouw website. Sitemaps zijn geen must om geïndexeerd te worden door Google, maar het is zeker wel aan te raden ze te gebruiken. De kans dat belangrijke pagina’s door Google gecrawld worden neemt er namelijk door toe.
Sitemaps komen in twee varianten. De HTML-variant is bedoeld voor bezoekers. Middels zo’n HTML-sitemap krijgen de bezoekers op je website een overzicht van alle pagina’s die erop te vinden zijn. Zo kunnen ze gemakkelijk navigeren door de site. Echter wordt een HTML-sitemap tegenwoordig niet vaak meer gebruikt, omdat bijna elke website nu een goede menustructuur heeft. Dat maakt het voor bezoekers eenvoudig om alle relevante pagina’s te vinden, zonder behulp van de sitemap. Een HTML-sitemap is vaak nog wel te vinden op grote websites die niet alle pagina’s in het menu kunnen opnemen. In de HTML-sitemap staan alle pagina’s die belangrijk zijn voor een bezoeker. Een link naar de sitemap is vaak te vinden in de footer.
De andere variant van een sitemap is degene die voor zoekmachines bedoeld is: een XML-sitemap. Een XML-sitemap is belangrijker voor je website dan de HTML-variant. Zoekmachines gebruiken een de XML-sitemap om je website te crawlen. Zijn naam dankt de sitemap aan het formaat waarin het bestand wordt gemaakt: XML. In dit bestand zet je alle pagina’s waarmee je gevonden wilt worden in Google. Denk bijvoorbeeld aan een product pagina. Pagina’s waar je niet op wilt worden gevonden, zoals een bedankt-pagina, zet je niet in de sitemap. Het is ook mogelijk om aparte mappen aan te maken waarin je URL’s naar mediabestanden kunt zetten. Op die manier weet je zeker dat Google ook je afbeeldingen en video’s ziet.
Google kan je sitemap vinden wanneer je hem hebt aangeboden via Google Search Console. Op die manier is de kans dat de belangrijke pagina’s van je website worden geïndexeerd groter! Dat die kans niet 100% is, komt doordat Google nog steeds bepaalt of jouw pagina wel of niet wordt opgenomen. Het zal niet vaak voorkomen dat dit niet gebeurt, maar houd er rekening mee dat dit kan gebeuren.
Als je dacht dat je de sitemap helemaal handmatig moest gaan invullen, dan kunnen we je geruststellen: dat hoeft gelukkig niet! Er zijn verschillende sitemap generators te vinden op het internet. Je hoeft alleen maar de URL van je website in te voeren en de sitemap wordt voor je uitgerold. Er zijn ook plugins voor WordPress te vinden waarmee je automatisch een sitemap kunt laten maken. Een goed voorbeeld is de plugin All in One SEO. Hiermee kun je niet alleen sitemaps maken, maar je kunt er nog veel meer mee. Nog zo’n alles-in-één tool is de Yoast SEO plugin. Naast deze tools zijn er natuurlijk nog veel meer tools te vinden om je te helpen bij het maken van een sitemap. Verder maken sommige Content Management Systemen, zoals Lightspeed, automatisch XML-sitemaps aan en worden deze bij veranderingen ook bijgewerkt. Dat is erg handig, want dan hoef je niet elke keer handmatig de sitemap bij te werken en in te dienen.
Wanneer je XML-sitemap helemaal klaar is, is het tijd om te zorgen dat Google de sitemap kan vinden. Dit doe je via Google Search Console en is een vrij gemakkelijk proces. We nemen je alsnog even mee in alle stappen om er zeker van te zijn dat alles goed gaat.
Nu weet je wat een sitemap is, waarom het belangrijk is voor jouw website en hoe je een sitemap maakt en indient bij Google!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!