Wat is een content planning?

Een content planning is een overzicht van alle content die jij wilt behandelen als onderdeel van jouw content marketingstrategie (een belangrijk deel van zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO). In een content planning staat verwerkt welke onderwerpen worden behandeld, wie de content maakt en wanneer de content gemaakt en geplaatst wordt. Ook wordt een content planning vaak gebruikt om de status van de te maken content bij te houden, bijvoorbeeld met termen als ‘to do’, ‘in productie’ en ‘klaar voor publicatie’.

Hoe werkt een content planning?

Een content planning ziet er voor ieder bedrijf en iedere ondernemer anders uit. Vaak staan in ieder geval het onderwerp, de maker en de status van de content in de planning verwerkt. Is er een deadline, dan zal ook die worden vermeld en wordt de content voor een klant gemaakt, dan staat deze er ook bij. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe een content planning ingedeeld kan zijn.

Het is nuttig om de status en deadline van content duidelijk in de planning te markeren, bijvoorbeeld met kleuren. Komt een deadline al dichtbij, dan kun je die oranje of rood maken. Is een deadline gehaald, dan is groen een goede kleur om werknemers een positieve associatie met het behaalde doel te geven. Kleuren maken ook in een oogopslag duidelijk welke content al klaar is, welke in productie is en aan welke nog begonnen moet worden.

Is een content planning hetzelfde als een contentkalender?

Een contentkalender is bijna hetzelfde: het is een overzicht van een periode, bijvoorbeeld een kwartaal, waarin wordt vermeld wat je gaat publiceren, wanneer het gepubliceerd wordt, waar, door wie en voor wie. Dit kan gaan om content voor social media, voor op je eigen website, of in e-mails. Alle content die van tevoren kan worden gepland, staat erop. Zo hoef je niet op het laatste moment te bedenken dat je wel iets op Facebook of instagram kan plaatsen of dat het tijd wordt voor een nieuw blog op je website, want dat stond weken geleden ook al op de kalender. Let op: een contentkalender kan ook alleen bestaan uit een overzicht van onderwerpen die per maand kunnen verschillen, bijvoorbeeld seizoensproducten.

Waarom is een content planning belangrijk?

  • Een content planning maakt de werkverdeling duidelijk. Je ziet wie wat maakt, wanneer het af moet zijn en wat het onderwerp van de content is;
  • Werknemers kunnen van elkaar zien hoe ver ze zijn;
  • Jij kunt controleren wat er al is gedaan;
  • Je hoeft dus ook geen overleg te plannen waarin iedereen vertelt hoe ver ze zijn, dit scheelt tijd;
  • Je kunt direct actie ondernemen als je ziet dat een deadline niet is gehaald of niet gehaald zal worden;
  • Werknemers hoeven zelf geen planning te maken en zijn daardoor minder tijd kwijt.

Hoe maak je een goede content planning?

Een goede content planning is voor zowel jezelf als je werknemers overzichtelijk en ziet er dan ook per organisatie anders uit. In ieder geval is het handig om op de volgende vragen antwoord te hebben:

  1. Wie zijn de klanten voor wie je content creëert?
  2. Hoe vaak wordt er per klant content gemaakt (deadlines)?
  3. Op welke platforms wordt content geplaatst?
  4. Welke onderwerpen passen bij de klant en de platforms (bijvoorbeeld zoekwoorden)?
  5. Welke werknemer is verantwoordelijk voor welke content?

Heb je deze vragen beantwoord, dan kun je een groot deel van je content planning al invullen. Je hoeft dan alleen nog maar toe te voegen wat voor soort content er wordt gemaakt en of er al aan wordt gewerkt. Vaak vullen werknemers dit laatste zelf in.

Nu weet je wat een content planning is en hoe je deze inzet! Heb je geen zin of tijd om een volledige content planning te maken en bij te houden? Bekijk eens onze contactpagina om te ontdekken wat Semwerkt voor jou kan betekenen op het gebied van contentcreatie.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!