Wat is TikTok?

TikTok is een Social Media-app waarop je korte filmpjes met een verticale beeldverhouding (zoals een rechtopstaande mobiel) kunt plaatsen en kijken. De app is voornamelijk onder tieners en jongeren erg populair. YouTube heeft het concept van TikTok inmiddels overgenomen in de vorm van YouTube Shorts.

Wanneer is TikTok ontstaan?

In 2012 richtte ontwikkelaar Zhang Yiming het Chinese bedrijf ByteDance op, waarna hij in september 2016 de app Douyin uitbracht. Douyin had al binnen een jaar honderd miljoen gebruikers en was dan ook een enorm succes. Daarom bracht ByteDance Douyin in september 2017 onder de naam TikTok op de internationale markt uit. In november 2017 kocht ByteDance de app musical.ly voor een miljard dollar en in augustus 2018 werden TikTok en musical.ly uiteindelijk samengevoegd. De nieuwe app bevatte alle bestaande accounts van beide voorgangers, maar behield de naam TikTok.

De Chinese app Douyin bestaat nog steeds. Douyin en TikTok gebruiken dezelfde software, maar door de strenge media-restricties in China staan ze toch los van elkaar. TikTok is beschikbaar in meer dan 150 landen en 75 talen.

Hoe werkt TikTok?

Wil jij ook een TikTok-account aanmaken en korte filmpjes plaatsen of bekijken? Dat doe je zo:

Account aanmaken
  • Installeer TikTok op je mobiele telefoon of tablet;
  • Maak een account aan via je telefoonnummer, e-mailadres of door op je Facebook-account in te loggen. Let op, want je moet dertien jaar of ouder zijn om een TikTok-account aan te maken;
  • Je TikTok-account is automatisch openbaar. Iedereen kan je profiel zien en contact met je opnemen. Wil je dat alleen je vrienden je profiel kunnen zien? Ga dan naar instellingen (klik hiervoor op het tandwieltje) en kies 'privé-account'.

TikTok video’s maken
  • Gebruik effecten om je filmpjes extra leuk te maken;
  • Gebruik de hashtag #FYP in je content om sneller door andere gebruikers te worden gevonden.

TikTok video’s bekijken
  • Accounts van bekende mensen worden aangeduid als ‘Verified’;
  • Bekijk video’s van anderen via je ‘For You’ page, volg de makers van video’s die je interessant of leuk vindt. Hun video’s vind je vanaf nu ook op je ‘Following’ page;
  • Rapporteer of blokkeer aanstootgevende content door bovenaan rechts te kiezen voor de optie 'report abuse' of 'block this user'.

Waarom is TikTok populair?

TikTok is erg populair onder tieners. De app wordt door jongeren zelfs steeds meer als zoekmachine gebruikt! Daarnaast is TikTok van 2021 tot 2023 in Nederland ontzettend snel gegroeid: van 1,7 miljoen tot zes miljoen gebruikers. Door deze snelle groei wordt TikTok ook door andere doelgroepen (volwassenen, ouderen) steeds meer gebruikt.

Bron: Newcom Nationale Social Media onderzoek 2023

De populariteit van de app wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de gekke uitdagingen en creatieve duetten een eenvoudige manier zijn om grenzen af te testen. Het is op TikTok ook een stuk makkelijker om viral te gaan dan op bijvoorbeeld YouTube, wat veel gebruikers aantrekt.

Kritiek

Hoewel TikTok ontzettend populair is, krijgt de app ook een hoop kritiek. Zo zijn er zorgen over de privacyregels, racisme en het veelvuldige gebruik door (te) jonge kinderen. In januari 2020 werd ook nog eens bekend dat TikTok het bereik van transgender gebruikers, obese gebruikers, verstandelijk en lichamelijk beperkten en een aantal andere groepen had ingedamd.

Verder heeft TikTok in verschillende landen te maken met censuurmaatregelen. Zo is het in Nederland, de VS, Canada, België en Denemarken bijvoorbeeld niet toegestaan om als ambtenaar TikTok op je werktelefoon te installeren. Ook medewerkers van de Europese Commissie en het Europees Parlement mogen TikTok niet op een werkgerelateerd apparaat hebben.

TikTok en je online marketingstrategie

Veel jongeren gebruiken TikTok als zoekmachine als zij iets leuks in hun omgeving willen doen. Zo zoeken ze filmpjes over lokale restaurants, winkels en attracties. Denk aan McDonald’s mukbangs (filmpjes waarin veel wordt gegeten) en attractiepark-vlogs. Maar ook video’s van bedrijven en werknemers zelf zijn populair. Zo zijn er veel fastfood- en attractie-medewerkers die op TikTok verhalen delen of laten zien hoe het er tijdens hun werkdag aan toegaat. Dit soort content wordt veel bekeken, dus is het best interessant om als eigenaar van een bedrijf te overwegen een TikTok-account te beginnen. 

Hulp nodig?

Wil je meer weten over TikTok en hoe je deze app kunt inzetten in je online marketingstrategie? Bel ons dan via het directe nummer +31(0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt helpen je graag.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!