Wat is een zoekresultaat?

Als je vaak dingen opzoekt op het internet, zie je waarschijnlijk dagelijks wel een zoekresultaat. Heel simpel is het een website die naar boven komt, nadat je een vraag, zoekwoord of zoekterm intypt. Meerdere zoekresultaten op één pagina vormen de SERP, oftewel de Search Engine Results Page.

Dit is een zoekresultaat als je ‘Semwerkt’ opzoekt:

Een zoekresultaat kan ook langer zijn en extra links (extensies) bevatten. Dat noemen we een rich snippet. Die ziet er zo uit:

Zoekmachines willen graag dat de zoekresultaten zo relevant mogelijk zijn voor de zoekopdracht. Daarom is het goed je website te optimaliseren met SEO en met Helpful Content.

Hoe ziet een zoekresultaat eruit?

Een zoekresultaat bevat altijd drie onderdelen. Van boven naar beneden zijn dat de:

  • URL of slug: het webadres van de site.
  • Page title (informeel bekend als meta title): een pakkende titel die duidelijk maakt wat er op de pagina staat.
  • Meta description: een korte uitleg van wat de pagina biedt.

De informatie die je in een zoekresultaat vindt, wordt ook wel de metadata genoemd.

Het is goed om in de page title en meta description zoekwoorden te gebruiken. In de titel draagt dit direct bij aan de vindbaarheid van je pagina. In de meta description tellen zoekwoorden om het even lomp te zeggen eigenlijk niet mee, maar omdat ze de gebruiker iets vertellen over waar je pagina over gaat, heeft dit toch indirect invloed op hoeveel mensen er op het zoekresultaat klikken (dit noemen we het CTR).

Hoe Google met je metadata omgaat en wat je eraan kunt doen

Hoewel je zelf invloed kunt uitoefenen op wat bezoekers in de zoekresultaten te zien krijgen, heeft Google uiteindelijk het laatste woord. Door zelf goede metadata te schrijven en in te vullen, maak je de kans wel zo klein mogelijk dat Google deze aanpast. De metadata kun je aanpassen in een CMS als Wordpress of Shopify.

Het is belangrijk om bij het invullen van metadata te letten op de lengte. Een page title van minimaal 45 en maximaal 60 karakters en een meta description van minimaal 120 en maximaal 160 karakters is een goede richtlijn. Als je te veel karakters gebruikt, kapt Google de tekst af met drie puntjes, wat ten koste gaat van de boodschap die je wilt overbrengen.

Wat kun je doen als Google je metadata negeert?

Hoewel het vervelend is dat Google je zorgvuldig opgestelde metadata soms negeert, kun je ervoor zorgen dat de eerste alinea van je tekst aantrekkelijk en relevant is. Google kiest namelijk vaak zelf een stukje tekst van de pagina, vooral als deze goed aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Zorg er dus voor dat je content meteen de kernboodschap bevat, zodat je nog steeds invloed hebt op hoe je pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten.

 

Hoe komt mijn zoekresultaat op de zoekresultatenpagina terecht?

Om met je website hoog op de SERP te komen, moeten zoekmachines zoals Google je website relevant genoeg vinden voor een zoekopdracht. Hoe hoog je website komt te staan, is afhankelijk van enorm veel factoren. Vinden zoekmachines jouw pagina het meest relevant voor een zoekopdracht? Dan staat die bovenaan. Waarom dat belangrijk is, lees je in ons artikel over SEO-posities.

Wil je ook graag zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen te staan met jouw webpagina’s en gevonden worden door de juiste gebruikers? Bekijk eens onze pagina over zoekmachine-optimalisatie en kom erachter wat wij voor je kunnen betekenen, of neem contact met ons op!

Tel: +31 (0)229 763 561

Mail: info@semwerkt.nl

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!