Wat is een zoekresultaat?

Een zoekresultaat is iets wat je waarschijnlijk elke dag wel ziet. Google noemt zoekresultaten ook wel snippets. Een snippet is een resultaat dat een zoekmachine laat zien aan de hand van een zoekopdracht. De zoekmachine wil graag dat de zoekresultaten zo relevant mogelijk zijn voor de zoekopdracht, en gaat dus aan de hand van een zoekopdracht op zoek naar alle relevante resultaten. Hieronder gaan we verder in op hoe een zoekresultaat eruitziet en hoe Google hier soms zijn eigen draai aan geeft.

Hoe ziet een zoekresultaat eruit?

Een zoekresultaat bevat altijd drie onderdelen. Van boven naar beneden zijn dat de:

  • URL of slug
  • Page title
  • Meta description

Bovenaan het zoekresultaat zie je de URL van de website. Daaronder staat de page title: hier staat een pakkende titel die duidelijk maakt wat er op de pagina te vinden is. Als laatste vind je de meta description: een korte uitleg van wat de pagina biedt waarin je graag een aantal relevante zoekwoorden kwijt wilt. Ook werken USP’s goed in de meta description. De informatie die je in de snippet vindt, wordt ook wel de metadata genoemd.

De reden dat je graag zoekwoorden wilt gebruiken in de page title en de meta description, is omdat je dan op die woorden kan worden gevonden. Verkoop je bijvoorbeeld wasmachines? Dan is het verstandig om de woorden ‘wasmachine kopen’ in je metadata te verwerken. Wanneer een gebruiker dan ‘wasmachine kopen’ als zoekterm gebruikt, is de kans groter dat jouw pagina in de zoekresultatenpagina wordt getoond. 

Naast dat een zoekresultaat uit de gebruikelijke drie onderdelen bestaat, kunnen er onderdelen aan worden toegevoegd door Google. Dat noemen we SERP-features, die door Google ook wel rich snippets genoemd worden. Deze extra features geven nog meer informatie voor de gebruiker en zorgen dus voor nog meer zichtbaarheid. In ons artikel over rich snippets lees je hier meer over.

Hoe Google zijn eigen gang gaat met metadata

De metadata kun je aanpassen in een CMS als Wordpress of Shopify. Je kunt hier helaas niet een oneindig aantal karakters in kwijt. Het exacte aantal karakter is niet bekend en verschilt zelfs nog wel eens. Over het algemeen zul je met een page title van minimaal 45 en maximaal 60 karakters en een meta description van minimaal 120 en maximaal 160 karakters wel goed zitten. Wanneer je te veel karakters invult, kapt Google de tekst af met drie puntjes. Wanneer je geen metadata invult, zal Google zelf wat tekst van de pagina halen om weer te geven. 

Helaas neemt Google de metadata steeds meer over. Zo negeert Google steeds vaker de metadata die je hebt ingevuld in het CMS en kiest in plaats daarvan een stukje tekst uit van de pagina. Desondanks adviseert Semwerkt om er nog steeds voor te zorgen dat je zelf metadata invult in het CMS. Als Google het namelijk wél overneemt, kan je met goede metadata veel klanten overtuigen om op jouw resultaat te klikken. Het verhoogt dus de CTR. Daarbij kun je er zoekwoorden in kwijt, waardoor je beter vindbaar bent op die woorden. Ook worden de woorden die gebruikt zijn in de zoekopdracht, dikgedrukt weergegeven in een zoekresultaat. Zo spring je er nog meer uit.

 

Hoe komt mijn zoekresultaat op de zoekresultatenpagina terecht?

Om op de zoekresultatenpagina (SERP) te komen, moet Google je website relevant genoeg vinden voor een zoekopdracht. Google bepaalt de relevantie van een pagina aan de hand van ruim tweehonderd factoren. Hiermee bepaalt de zoekmachine ook hoe hoog een resultaat komt te staan. Vindt Google jouw pagina het meest relevant voor een zoekopdracht? Dan staat die bovenaan de SERP van die zoekopdracht. Waarom dat belangrijk is, lees je in ons artikel over SEO posities.

Wil je ook graag zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen te staan met jouw webpagina’s en gevonden worden door de juiste gebruikers? Semwerkt is een online-marketingbureau gespecialiseerd in zoekmachine-optimalisatie. Bekijk eens onze pagina over zoekmachine-optimalisatie en kom erachter wat wij voor je kunnen betekenen!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!