Content is een Engelse term die simpelweg "inhoud" betekent. In online marketing verwijst het naar de ideeën die worden gecommuniceerd via een medium, zoals tekst, spraak of kunst, met een specifieke focus op een doelgroep, ook wel bekend als een buyer persona. Een sterke contentmarketingstrategie stelt je in staat om je potentiële klanten effectief aan te spreken en te betrekken.
In een succesvolle online marketingcampagne is content King! Het trekt de aandacht van je doelgroep, houdt hun interesse vast, bouwt vertrouwen op en vergroot de merkbetrokkenheid. Consumenten willen tegenwoordig niet zomaar iets kopen; ze willen deel uitmaken van een community.
Daarnaast speelt content een belangrijke rol in zoekmachinemarketing (SEM). Goede content helpt je beter gevonden te worden in organische zoekresultaten via zoekmachineoptimalisatie (SEO) en verhoogt de kans dat een advertentie (SEA) wordt getoond.
In de online marketingbranche omvat content verschillende uitingen, zoals:
Het schrijven van content volgt drie stappen:
Het grootste deel van je tijd gaat vaak zitten in de voorbereiding en het finetunen.
Ken je potentiële lezer. Dit is meestal de potentiële klant van je bedrijf, oftewel een buyer persona.
Buyer personas zijn gedetailleerde beschrijvingen van fictieve personen, die je ideale klanten vertegenwoordigen. Ze zijn belangrijk omdat ze je helpen om gerichte en relevante content te maken, die inspeelt op de specifieke behoeften en gedragingen van je doelgroep.
Het is heel makkelijk om met ChatGPT een persona te bedenken. Waar je dit voorheen volledig zelf moest doen, kun je nu met weinig informatie een volledige buyer persona uitwerken. Zo heb je een groot deel van het voorwerk al gedaan, zonder heel veel tijd te investeren.
1. Open ChatGPT;
2. Gebruik de prompt: “Acteer als [geef ChatGPT een rol]. Maak een persona voor [naam bedrijf]. De persona is [geef meer context]. Identificeer alle mogelijke vragen die deze persona heeft over [product/dienst]. Noteer wat ze motiveert en wat hen ervan weerhoudt. Zet de vragen, motivaties en belemmeringen in een tabel.”
3. ChatGPT werkt nu een volledige persona voor je uit:
Verzamel relevante informatie van de productfabrikant of het bedrijf waarvoor je schrijft. Natuurlijk kun je een hoop informatie ook online vinden, maar let wel op dat je bronnen betrouwbaar zijn.
Het is handig om alle informatie die je in een tekst wilt verwerken, eerst in een document te zetten.
Gebruik een zoekwoordonderzoek om belangrijke zoekwoorden te verzamelen. Focus niet alleen op de zoekwoorden, maar vooral op de zoekintentie. Dit helpt je om de gebruiker optimaal te helpen.
“Zoekwoorden zijn een onderdeel van je SEO-strategie, maar worden steeds minder belangrijk. Content moet in de meeste gevallen niet alleen op basis van zoekwoorden worden geschreven, maar om gebruikers te helpen. Ik ben van mening dat zoekwoorden meer een beeld geven van waar gebruikers naar op zoek zijn binnen het onderwerp. Die inzichten moet je gebruiken om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen over je gehele website. Een tekst met veel zoekwoorden gaat dat niet doen. Daarom is het altijd nodig om zelf de zoekwoorden binnen een onderwerp te onderzoeken, zodat je optimaal inzicht hebt om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen.” - Thom van Kampen, SEO-specialist.
Iedere copywriter en contentspecialist heeft een ander schrijfproces, maar hoe schrijf je nu echt verleidelijke content?
Zoekmachines zoals Google en Bing vinden het steeds belangrijker dat je content behulpzaam is; de lezer moet er écht wat aan hebben. Zoekwoordspam en nutteloze opvulling worden niet gewaardeerd. Zorg dus dat je je zoekwoorden op een natuurlijke manier verwerkt en dat je lezer snel de informatie die hij zoekt kan vinden.
Tip: als jij een fiets zou gaan kopen, wat voor content zou je dan willen zien of lezen? Creëer die content.
Als je content plaatst, is het belangrijk dat iemand kan zien dat je er moeite in hebt gestoken. Spel- en taalfouten staan slordig en doen afbreuk aan je tekst.
Schrap onnodige informatie. Gebruik actieve zinnen en de you-phrasing methode om je tekst kort en krachtig te houden.
De you-phrasing methode richt zich op het direct aanspreken van je lezer met "jij" of "u", om hen persoonlijker en meer betrokken te laten voelen. Deze techniek heeft enkele kernregels:
Deze stap is heel belangrijk! Pas informatie aan wanneer deze verandert om je content relevant en behulpzaam te houden.
Regelmatig nieuwe content plaatsen is belangrijk, bijvoorbeeld door middel van een blog. Kies wel een publicatiefrequentie die je consequent kunt volhouden zonder in te leveren op kwaliteit. Kwaliteit moet namelijk altijd boven kwantiteit gaan.
In principe kan iedereen content maken of schrijven. Maar wanneer je voor een professionele (e-commerce) website aan de slag gaat, is de kwaliteit van de content zeer belangrijk. Het is daarom verstandig om een professionele contentspecialist of copywriter in te schakelen. Contentspecialisten bij Semwerkt hebben jarenlange ervaring en expertise in het creëren van hoogwaardige, SEO-geoptimaliseerde content die bijdraagt aan betere online vindbaarheid en conversie.
Tip: Wanneer er op je website of op social media een community (virtuele gemeenschap) bestaat voor je product of merk, is het goed om gebruikers ook hun eigen content te laten plaatsen. Dit heet user generated content.
User generated content (UGC) verwijst naar alle vormen van content die door gebruikers of klanten van een merk, product of dienst worden gemaakt en gedeeld. Voorbeelden zijn:
Goede content maak je niet zomaar. Wil je dat onze contentspecialisten voor jouw website aan de slag gaan? Neem dan vandaag nog contact met ons op om je contentstrategie te verbeteren!
Tel: +31 (0)229 763 561
E-mail: info@semwerkt.nl
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!