Wat is ‘above the fold’?

Above the fold content is content die op een website wordt gebruikt om de aandacht van een nieuwe bezoeker te trekken en vast te houden. Meestal staat deze content op het gedeelte van de site dat als eerste wordt geladen. Dit is belangrijk, want vaak heeft een bezoeker al binnen één seconde een mening over je website gevormd. Vindt hij je site niet meteen interessant, dan klikt hij weer weg.

Waar komt de term ‘above the fold’ vandaan?

Above the fold betekent letterlijk boven de vouw. Misschien raad je het dus al: above the fold refereert origineel aan alles dat zichtbaar is boven de vouw van een krant. Dit deel van de krant is namelijk zichtbaar als die nog in de winkel ligt. Boven de vouw wordt dan ook vaak een interessant, aangrijpend artikel met een vlotte titel en een opvallende afbeelding geplaatst, dat de aandacht trekt en mensen overhaalt de krant te kopen.

Gratis foto's van Nieuws

Waar zit de ‘vouw’ van een website?

Op een website werkt above the fold content in principe hetzelfde als in de krant. Je wilt niet dat bezoekers je website kopen, maar wel dat ze geprikkeld worden om verder te lezen, dus staat er pakkende informatie ‘boven de vouw’. De vouw van de pagina is in dat geval het deel waar de site stopt, voordat je verder scrolt. Door de verschillende maten van monitoren - en de diversiteit in apparaten waarop een website wordt bekeken - is het moeilijk te besluiten waar de site voor bezoekers in de praktijk stopt. Daarom wordt een standaard afmeting van 1000 pixels breed en 600 pixels hoog aangehouden.

Hoe trek je de aandacht?

Er zijn verschillende soorten above the fold content, die je op je site kunt inzetten om de aandacht van bezoekers te trekken:

  • Call to action;
  • Logo, contactinformatie en Unique Selling Points (USP’s);
  • Duidelijke navigatie;
  • Weinig advertenties.

Call to action

Of je een call to action - waarmee je iemand tot conversie overhaalt - ook echt above the fold moet plaatsen, hangt van een paar factoren af. De meest belangrijke is bekendheid: weet de gemiddelde bezoeker al veel van je product of dienst af, of is hij juist nog onbekend? Een goede vraag om jezelf te stellen is deze: waar op mijn site staat genoeg overtuigende informatie, die mijn lezers doet reageren op een call to action? Heb je above the fold geen andere informatie staan, maar wel een call to action, dan kan dit opdringerig overkomen. Staat er al veel informatie above the fold, of zijn veel van je bezoekers terugkerend, dan kan een call to action above the fold juist een positieve invloed hebben.

Logo, contactinformatie en Unique Selling Points

Een logo geeft je website een merkidentiteit, wat helpt het vertrouwen van de klant te werven. Maar ook contactinformatie geeft de bezoeker de zekerheid dat hij met een professionele, legitieme organisatie te maken heeft. Een korte beschrijven van de USP’s van jouw product of dienst mag ook niet worden vergeten. Door unieke verkooppunten te noemen, vertel je de bezoeker precies wat je aanbiedt. Dit geeft hem reden om verder te lezen.

Navigatie

Onder navigatie verstaan we bijvoorbeeld een menubalk. Deze moet duidelijk te gebruiken zijn, zodat een bezoeker nadat hij geprikkeld raakt verder door je site kan navigeren. Je kunt een directe link naar contactinformatie ook in een menubalk zetten, als voor die informatie op je startpagina geen ruimte is.

Weinig advertenties

Als je een site bezoekt en meteen door advertenties wordt overrompeld, klik je weg. Dat is bij de meeste mensen in ieder geval zo. Above the fold is het dus niet slim, om heel veel advertenties te plaatsen.

Tip

Pas op voor een valse vloer, die het laat lijken alsof er ‘onder de vouw’ geen content meer staat. Lijkt dit zo, dan is men niet gemotiveerd om verder te scrollen en is de kans groot, dat je bouncepercentage hoger wordt.

Nu weet je wat above the fold betekent en hoe je above the fold content inzet! Wil jij unieke content voor jouw site laten schrijven? De copywriters van Semwerkt schrijven de beste teksten voor jouw doelgroep en analyseren met tools zoals Microsoft Clarity hoeveel bezoekers doorscrollen en zo below the fold uitkomen. Bezoek eens onze pagina over content marketing of neem contact met ons op om alle mogelijkheden te ontdekken.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!