Zoekwoordonderzoek - of keyword research - is een belangrijke stap in iedere online marketingcampagne. Zo’n onderzoek helpt je te begrijpen welke woorden en zinnen jouw doelgroep gebruikt om naar producten, diensten of informatie te zoeken. Aan de hand van deze informatie optimaliseer je je website, om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google.
Wie zijn je potentiële klanten? Wat zijn hun demografische gegevens, interesses en behoeften? Hoe zoekt je doelgroep naar informatie, producten of diensten online?
Wat wil je bereiken met je zoekwoordonderzoek? Meer verkeer, hogere conversies, betere zichtbaarheid in zoekmachines?
Maak een lijst van woorden en zinnen die direct gerelateerd zijn aan je product, dienst of inhoud. Overweeg verschillende manieren waarop mensen naar hetzelfde onderwerp kunnen zoeken.
Voer de zoekwoorden die je zelf hebt bedacht in een zoekwoordtool in, bijvoorbeeld:
Hoe vaak wordt een zoekwoord gemiddeld per maand gezocht? En hoe moeilijk is het om voor een bepaald zoekwoord te ranken? Is er veel concurrentie, dan is het waarschijnlijk een stuk lastiger om hoog in de zoekresultaten te komen.
Verdeel je zoekwoorden in short-tail en long-tail. Short-tail zoekwoorden zijn korter en breder (bijv. "schoenen"), terwijl long-tail zoekwoorden specifieker zijn (bijv. "rode hardloopschoenen voor dames"). Categoriseer zoekwoorden verder op basis van koopintentie (bijv. “kopen”, “prijs van”, “beste”).
Selecteer de zoekwoorden die de beste balans hebben tussen zoekvolume, concurrentie en relevantie.
Verwerk de gekozen zoekwoorden in je bestaande website-inhoud, zoals blogposts, productbeschrijvingen, titels, meta-tags en headers. Schrijf daarnaast waardevolle en informatieve nieuwe content die echt antwoord geeft op de vragen van je doelgroep.
Je bent nooit klaar met optimaliseren. Gebruik tools zoals Google Analytics en Google Search Console om te zien hoe je zoekwoorden presteren en pas je strategie aan op basis van prestatiegegevens en veranderend zoekgedrag.
Blijf tot slot op de hoogte van trends in zoekgedrag en algoritme-updates van zoekmachines. Voer periodiek opnieuw een zoekwoordonderzoek uit om nieuwe kansen te ontdekken en je strategie up-to-date te houden.
Er zijn verschillende tools beschikbaar voor zoekwoordonderzoek, elk met unieke functies en voordelen. Hier is een overzicht van enkele tools die je kunt gebruiken voor een effectief zoekwoordonderzoek:
Het zoekvolume is het aantal keren dat een specifiek zoekwoord of een zoekzin wordt ingevoerd in een zoekmachine gedurende een bepaalde periode, meestal per maand. Het is belangrijk omdat het inzicht geeft in de populariteit en het potentiële bereik van een zoekwoord. Dit helpt bij het bepalen welke zoekwoorden het meest de moeite waard zijn om te targeten. Een hoog zoekvolume kan wijzen op een grotere kans om verkeer naar je website te trekken, terwijl een laag zoekvolume kan duiden op minder interesse of zoekopdrachten.
Wil jij een zoekwoordonderzoek laten uitvoeren zodat je je website kan optimaliseren voor gebruikers van zoekmachines? Of wil je weten welke zoekwoorden je in je advertenties kunt gebruiken om snel door zoekmachinegebruikers gevonden te worden? Onze SEO- en SEA-specialisten helpen je graag. Neem contact met ons op via ons vaste nummer: +31 (0)229 763 561, of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!