Wat is duplicate content?

Duplicate content (in goed Nederlands ‘dubbele inhoud’) betekent dat twee of meer pagina’s op het internet dezelfde inhoud hebben. Dit kan op zowel verschillende sites (externe duplicate content) als op meerdere pagina’s binnen dezelfde website (interne duplicate content) voorkomen. Het gaat volgens Google om “substantiële blokken inhoud” of “grotendeels dezelfde inhoud”. Eén overeenkomende zin is dan ook niet meteen duplicate content, maar een volledig gekopieerde blog-post (of meerdere gekopieerde alinea’s) is dat wel.

Wat is de oorzaak van duplicate content?

Duplicate content heeft verschillende oorzaken, zowel intern als extern:

  • Er bestaan meerdere versies van dezelfde website, bijvoorbeeld versies met www, zonder www, met http of met https;
  • De website bestaat voor verschillende landen, maar de taal is hetzelfde (Nederland en België, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten);
  • Productpagina’s hebben ingeladen producten via een feed;
  • Contentschrijvers kopiëren grote delen van hun teksten (dit is niet de bedoeling);
  • Staging wordt geïndexeerd;
  • Een website heeft printervriendelijke pagina’s.

Hoeveel duplicate content bestaat er?

25 tot 30% van alle content op het internet is duplicate content. Dat is meer dan een vierde! Overigens komt duplicate content niet alleen voor in blogs of op webshops: op YouTube zijn er video’s die elkaar nadoen, mensen kopiëren social media posts van elkaar of plaatsen dezelfde post op meerdere accounts of sites, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken.

Is duplicate content schadelijk voor zoekmachineoptimalisatie?

Is er op jouw website duplicate content te vinden, bijvoorbeeld omdat je blogs of onderdelen van een blog van een ander kopieert, of omdat er verschillende versies van dezelfde pagina op je eigen site staan, dan kan dit negatief effect hebben op je organische ranking. Als twee pagina’s dezelfde content vertonen, moet Google (of een andere zoekmachine) kiezen welke pagina als eerst in de zoekresultaten wordt vertoond. Gebruik jij content van een andere site met een grotere linkwaarde, dan zal jij vrijwel altijd onder die site in de zoekresultaten eindigen. Of, wat vaker gebeurt: je rankt helemaal niet. Gaat het om interne duplicate content, dan wordt er maar één pagina geïndexeerd. De andere pagina rankt helemaal niet. Duplicate content hoeft dus niet persé schadelijk te zijn voor je SEO (zoekmachineoptimalisatie), maar het kan wel, zeker als een andere site met een hogere linkwaarde dezelfde content als jouw website vertoont.

Hoe voorkom je duplicate content (of hoe los je dit probleem op, als je het al hebt)?

  • Schrijf unieke content;
  • Gebruik een rel=”canonical” tag, die naar de originele content verwijst;
  • Gebruik in plaats van identieke pagina’s een 301 redirect, die je vanaf de relevante link naar een pagina met de juiste content stuurt;
  • Voeg een Hreflang toe om dezelfde website voor verschillende landen aan elkaar te linken.

Nu weet je wat duplicate content is, hoe het ontstaat en hoe je het kunt voorkomen!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!