De meta description is een korte omschrijving van de inhoud die te vinden is op een pagina. Het is een onderdeel van de metadata die je te zien krijgt bij een zoekresultaat op een zoekresultatenpagina. Een meta description is een belangrijk onderdeel van SEO, omdat je hiermee een gebruiker kunt overhalen om op jouw resultaat te klikken en omdat je er zoekwoorden in kwijt kunt. Hieronder zie je in het rode kader de meta description van Semwerkt.
Een goede meta description kan ervoor zorgen dat een gebruiker ervoor kiest om op jouw resultaat te klikken en uiteindelijk overgaat tot conversie. Maar hoe schrijf je dan een goede meta description? Hieronder hebben we een aantal tips voor je:
Helaas neemt Google soms ook het heft in eigen hand. Steeds vaker negeren ze de meta description die je zelf hebt gemaakt en bepalen ze zelf welke tekst ze laten zien. Die wordt dan gebaseerd op een stuk content op de desbetreffende pagina, waarvan Google denkt dat die interessant is voor de gebruiker. Soms kan die door Google gekozen meta description goed uitpakken, maar soms ook helemaal niet. Helaas kun je hier niet veel meer aan doen dan de meta descriptions zo goed mogelijk te optimaliseren en hopen dat Google je tekst overneemt.
Is het dan nog wel de moeite waard om de meta description te optimaliseren? Bij Semwerkt vinden we van wel. Je eigen geschreven meta description wordt vaak nog wel weergegeven en hoewel er veel aanwijzingen zijn om te geloven dat de meta description geen Google ranking factor is (lees dit artikel maar eens), kan het indirect wel zorgen voor een hogere positie. Allereerst kun je zoekwoorden kwijt in de tekst, waardoor je pagina’s beter gevonden worden op de juiste woorden, Verder probeer je natuurlijk gebruikers over te halen om op jouw resultaat te klikken. Een goede meta description kan hiervoor een extra duw in de rug zijn en dus zorgen voor een hogere Click Through Rate (CTR).
Ook al heeft Google nooit officieel gezegd dat de CTR één van de meer dan tweehonderd ranking factors is, gelooft Semwerkt dat het indirect wel een ranking factor is. Want wanneer veel gebruikers op een resultaat klikken, lang op de website blijven en ook nog eens converteren, zal Google die pagina hoogstwaarschijnlijk een hogere ranking geven. Waarom? Omdat Google de gebruiker wil voorzien van de meest relevante informatie en een resultaat met veel klikken is blijkbaar voor veel gebruikers relevant.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je meta description of je meta data in het algemeen? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Onze SEO-experts helpen je graag!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!