De snelheid waarmee een website wordt geladen noemen we de websitesnelheid, ook wel Pagespeed. Dit is een belangrijke factor voor zoekmachine-ranking, waardoor optimalisatie voor snellere laadtijden essentieel is. Vooral de websitesnelheid op mobiele apparaten heeft extra belang gekregen toen Google in 2023 volledig overstapte naar mobile-first indexing (Google begon in 2016 al met het testen van Mobile-first indexing).
Websitesnelheid wordt beïnvloed door meerdere elementen. Denk hierbij aan de prestaties van de server waarop de site wordt gehost, de grootte van de webpagina’s en de mate van compressie van afbeeldingen op de website.
Er bestaan diverse methodes om de snelheid van webpagina's te meten:
Er zijn diverse tools beschikbaar om je websitesnelheid te meten, waaronder:
Het is heel belangrijk dat je website snel laadt. Volgens onderzoek wachten bijna de helft van de mensen namelijk niet meer dan twee seconden tot een website laadt. Dit laat zien dat snelle websites belangrijk zijn, vooral voor e-commercewebsites. Is je website traag? Dan kost elke seconde je geld.
Een goede websitesnelheid kan een positieve invloed hebben op de prestaties in de zoekresultaten. In 2018 introduceerde Google websitesnelheid als ranking factor in de organische zoekresultaten. Dat betekent ook dat een lage Pagespeed een negatieve invloed kan hebben op de prestaties in de zoekresultaten.
Daarnaast is een snelle website ook belangrijk voor een goede gebruikerservaring. Dit kan zelfs de conversieratio verhogen.
De snelheid van een website heeft invloed op de hoogte ervan in de zoekresultaten van Google. Om op de eerste pagina van Google te komen, moet jouw website net zo snel laden als de snelste websites die daar al staan. Als dat niet zo is, kan je website naar een latere pagina verhuizen - en de meeste mensen kijken naar die pagina’s niet meer.
Google vindt snelle websites belangrijk omdat dit iets zegt over de kwaliteit van de site en de gebruikerservaring. Websites die goed presteren, krijgen een hogere plek in de zoekresultaten.
Maar snelheid is natuurlijk niet het enige waar Google naar kijkt. De inhoud van je website is namelijk ook belangrijk. Een combinatie van een snelle website en goede, relevante content zorgt voor meer bezoekers via Google. Hiermee verbeter je je SEO, maar ook je CTR.
Als je website niet snel de belangrijkste inhoud laadt, zullen bezoekers waarschijnlijk meteen wegklikken en niet meer terugkomen. Vooral voor webshops is het belangrijk om de laadtijd te verbeteren. Gelukkig is dit voor een SEO-specialist bekende kost. Onze SEO-specialisten verbeteren je technische SEO (en daarmee je laadsnelheid) op onder andere de volgende manieren:
HTTP regelt hoe de communicatie tussen de cliënt (zoals een webbrowser) en de server verloopt, door het versturen en ontvangen van HTTP-verzoeken en -antwoorden. Normaal gesproken is voor elk verzoek (zoals een afbeelding of CSS-bestand) een aparte verbinding nodig.
Een browser kan standaard maar zes verzoeken tegelijkertijd afhandelen. Pas als deze zijn verwerkt, kunnen de volgende zes worden gestart. Met HTTP/2 - ontwikkeld door Google - is er echter slechts één verbinding nodig en kunnen alle verzoeken tegelijk worden verstuurd. Dit maakt het proces aanzienlijk sneller.
Afbeeldingen kunnen de laadtijd van je website flink vertragen. Er zijn drie manieren om dit te verbeteren:
Normaal wordt een webpagina pas getoond als alles geladen is (JavaScript, CSS-files). Dit kan lang duren als die bestanden groot zijn. Een betere manier is om de eerste keer dat een pagina laadt alleen de belangrijkste JS en CSS te gebruiken. Deze zet je direct in het bovenste deel van de pagina (de <head>). Zo kan de inhoud bijna meteen aan de gebruikers worden getoond. Daarna laadt de rest op de achtergrond en slaat de browser van de gebruiker het op (cache). Als iemand de pagina dan opnieuw bezoekt, zijn bepaalde JS- en CSS-files al opgeslagen en hoeft de basisstijl niet opnieuw te laden.
Ben je geïnteresseerd in het verbeteren van de snelheid van je website en wil je er meer over weten? Bereik ons op werkdagen via het volgende telefoonnummer: +31(0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. Onze specialisten staan klaar om je te assisteren!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!