Wat betekent conversie?

Een conversie is een actie op een website waarvan je wilt dat bezoekers die uitvoeren. Het gaat vaak om een aankoop in een webwinkel, maar het kan ook om andere acties gaan, zoals:

  • Inschrijving voor een nieuwsbrief;
  • Aanmelding voor een webinar of evenement;
  • Downloaden van een e-book of whitepaper;
  • Invullen van een contactformulier;
  • Aanmaken van een gebruikersaccount;
  • Afsluiten van een verzekering;
  • Aanvraag van een offerte.

Om vast te stellen of je pagina of website conversies behaalt, stel je specifieke conversiedoelen (zoals de bovenstaande) op. Deze doelen kunnen gelden voor de gehele website of voor individuele pagina's.

Hoe weet je of je genoeg conversies behaalt?

De gemiddelde conversieratio (percentage websitebezoekers die een conversie behaalt) blijft al jaren rond de drie tot vier procent steken, al hangt dit percentage sterk af van je branche. Dit betekent dat als je een conversiepercentage van vijf procent of meer behaalt, je het bovengemiddeld goed doet. Het is dus niet alarmerend als negentien van de twintig bezoekers geen aankoop doen - je conversieratio is nog steeds goed.

In vergelijking met fysieke winkels, hebben webwinkels een relatief laag conversiepercentage. Dit komt deels door de extra inspanning die van fysieke shoppers wordt gevraagd. Wanneer je een fysieke winkel binnenloopt en een aantal spijkerbroeken uitkiest, is de kans groot dat je er een koopt om niet hetzelfde proces in meerdere winkels te moeten doorlopen. In het geval van webwinkels bezoeken mensen vaak meerdere online winkels voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Ook weet je bij een fysieke winkel precies wat je koopt, terwijl je online je keuze op foto’s moet baseren. Tot slot kun je online makkelijker prijzen en service vergelijken. Het is daarom goed als je hoog in de organische zoekresultaten van een zoekmachine staat. Dit kan zorgen voor meer vertrouwen bij potentiële klanten.

Hoe verhoogt online marketing het vertrouwen van je klanten?

Online marketing helpt je op de volgende manieren met het opbouwen van klantvertrouwen:

  • Merkherkenning: vaker een merk zien bouwt vertrouwen op;
  • Transparantie: duidelijke informatie over producten en diensten vergroot vertrouwen;
  • Klantinteractie: directe communicatie via sociale media verhoogt vertrouwen;
  • Kwaliteitsconsistentie: goede content leidt tot een betrouwbare reputatie;
  • Branchekennis: expertise delen toont autoriteit en versterkt vertrouwen;
  • Personalisatie: op maat gemaakte communicatie geeft klanten een gewaardeerd gevoel.

Als klanten van je e-commercebedrijf vertrouwen in je webshop hebben, is de kans groter dat zij overgaan tot conversie.

Hoe haal je klanten over tot een conversie?

Als je je klanten tot een conversie wilt overhalen, is je content heel belangrijk. Met name een goede CTA (Call to Action) mag niet ontbreken. Een voorbeeld van een goede CTA is:

Wil jij je conversiepercentage verhogen?

Onze ervaren specialisten helpen je graag. Neem contact met ons op via ons vaste nummer +31 (0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl, dan gaan we binnenkort met elkaar in overleg!

Neem contact op

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!