Wat is Instagram?

Instagram is een sociaalnetwerk-app waarop je foto’s en video’s kunt delen met je volgers. Die volgers kunnen vervolgens je post ‘liken’ of een reactie achterlaten. Instagram is met name populair onder tieners en jongeren.

Wanneer is Instagram opgericht?

In 2009 kreeg Kevin Systrom het idee een check-in app met een deelfunctie voor foto’s te ontwikkelen. Zijn start-up - Burbn - liet hij in 2010 zien aan Baseline Ventures en Andreessen Horowitz, waarna hij een kapitaal van $500.000 kreeg om een team samen te stellen en zijn app verder te ontwikkelen.

Mike Krieger was de eerste die zich bij het team voegde. Samen herontwikkelde Systrom en Krieger de app tot een applicatie waarin je alleen foto’s deelde. Dit deden ze omdat de originele app te veel leek op een andere populaire app (Foursquare). De nieuwe app kreeg de naam Instagram.

Binnen de eerste dag van de lancering van Instagram maakten al meer dan 25.000 gebruikers een Instagram-account aan. Binnen de eerste week groeide dit aantal tot 100.000. Na drie maanden had Instagram al een miljoen gebruikers bereikt. Die snelle groei zou alleen maar voortduren, waardoor de app binnen een jaar tien miljoen actieve gebruikers had. Instagram was in het begin alleen als iOS-app beschikbaar, maar werd in april van 2012 ook beschikbaar voor Android-gebruikers. Toen de app voor Android uitkwam, werd die meer dan een miljoen keer in één dag gedownload.

 

Is Instagram een app van Facebook?

Op 9 april 2012 werd Instagram voor een miljard dollar (inclusief aandelen) overgenomen door Meta Inc., het moederbedrijf van onder andere Facebook. Hierdoor werd Mark Zuckerberg (de CEO van Meta Inc.) de eigenaar.

 

Wie mag er een Instagram-account aanmaken?

Om een Instagram-account aan te maken, moet je dertien jaar of ouder zijn of toestemming van een ouder of voogd hebben. Je kunt je Facebook-account gebruiken om een account op Instagram aan te maken, maar dit hoeft niet. Wel kun je je Facebook-account en je Instagram-account aan elkaar koppelen. Verder kun je ook via je Google-account een Instagram-account starten.

 

Hoe gebruik je Instagram?

Zodra je een account hebt aangemaakt, kun je meteen foto’s en filmpjes delen. Je kunt deze foto’s en video’s vanaf je smartphone uploaden of direct in de app maken. Alles wat je post is voor al je volgers zichtbaar. Zij kunnen je post toevallig tegenkomen als ze door hun overzicht scrollen of direct je profiel bezoeken om je posts te bekijken.

Om mensen te volgen, kun je hun naam of handle via de zoekbalk zoeken. Verder krijg je ook aanbevelingen gebaseerd op de mensen die je al volgt.

 

Welke termen moet je echt kennen als je Instagram gebruikt?

Woorden als “handle” klinken voor iemand die Instagram (nog) niet gebruikt misschien vreemd in de oren. Daarom hieronder een overzicht van termen die op onder andere Instagram veel worden gebruikt:

  • Handle: je gebruikersnaam;
  • Filter: een kleureffect dat je op je foto(‘s) toepast;
  • Stories: foto’s en filmpjes die maar vierentwintig uur nadat je ze plaatst zichtbaar blijven;
  • Reels: verticale korte video’s waarop je effecten kunt toepassen en waar je muziek aan kunt toevoegen. Maximaal zestig seconden lang;
  • Hashtag: het # teken;
  • Selfie: een foto die je van jezelf neemt;
  • Influencer: iemand met heel veel volgers.

 

Kost Instagram geld?

Een Instagram-account aanmaken is volledig gratis en gaat later ook geen geld kosten. Wel krijg je in je overzicht advertenties te zien. Die advertenties zijn vaak gepersonaliseerd, gebaseerd op bijvoorbeeld de bedrijven die je volgt, producten die je eerder hebt bekeken en advertenties waar je eerder op hebt geklikt.

 

Kun je met Instagram geld verdienen?

Iemand die met Instagram geld verdient, noemen we ook wel een Influencer. Zo’n account heeft heel veel volgers en wordt door bedrijven betaald om producten of diensten te promoten. Het is verplicht om in een post duidelijk te melden dat het om reclame gaat, bijvoorbeeld door in de post het woord “ad” (dat staat voor advertentie) te zetten. 

 

Adverteren op Instagram

Een bedrijf kan dus adverteren op Instagram. Echter hoeft dit niet alleen via Influencers te gaan. Om een Instagram-advertentie aan te maken, moet je je account aan advertentiebeheer in Facebook koppelen. Dit doe je door je Instagram-account aan je Facebook-account te koppelen en daarna je account toe te voegen aan je bedrijfsmanager. Je moet hiervoor je gebruikersnaam en wachtwoord weten.

 

Heeft het zin om te adverteren op Instagram?

Anno 2023 gebruiken ruim 7,8 miljoen Nederlanders Instagram. Adverteren op Instagram heeft daarom zeker nut. Niet alleen standaard Social Advertising, maar ook het in de arm nemen van Influencers kan grote (positieve) invloed hebben op je conversiepercentage. 

Wil je meer weten over adverteren op Instagram en over hoe de specialisten van Semwerkt je hierbij kunnen helpen? Neem dan contact met ons op! Je kunt ons iedere werkdag telefonisch bereiken via het vaste nummer +31(0)229 763 561 of anders een e-mail sturen naar info@semwerkt.nl. We helpen je graag!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!