Een influencer is iemand die online heel veel volgers heeft op bijvoorbeeld YouTube, Instagram, TikTok of een blog. Hij kan deze volgers beïnvloeden om iets te doen of kopen en kan daarnaast de bekendheid van een merk stimuleren. Soms is het duidelijk dat een influencer een marketingactie uitvoert, maar dat is lang niet altijd het geval.
Tien populaire influencers in Nederland zijn:
Influencers op sociale media zijn een redelijk recente toevoeging aan het online landschap, maar influencermarketing is al meer dan 120 jaar geleden uitgevonden. Acteurs en topsporters promoten toen al producten en diensten. Soms werd dit ook met fictieve personages gedaan, bijvoorbeeld Disney-personages. In 1930 is via influencer-marketing zelfs de Kerstman zoals wij die nu kennen bedacht. De Kerstman bestond natuurlijk al wel, maar de rood-witte outfit, blije snoet en bolle vormen komen uit een kerstadvertentie van Coca-Cola.
Met de opkomst van het internet werd online marketing steeds populairder. In 2010 was Instagram nog niet uitgevonden, maar toch werden er al filmpjes van beroemdheden die Old Spice douchegel gebruikten op sociale media gedeeld. In de jaren 2010 begon “YouTuber” ook een heuse baan te worden, waarna het steeds normaler werd om YouTubers te betalen om producten en diensten te adverteren. Online-influencers waren officieel in beeld!
Een influencer promoot producten of diensten op zijn sociale media. Dat klinkt misschien heel simpel, maar het is een echte baan. Voordat een influencer een influencer kan zijn, moet hij veel volgers werven. Dit doe je niet zomaar. Je moet leuke, intrigerende content plaatsen en die content moet regelmatig viral gaan. Pas als een influencer heel veel volgers heeft, is het rendabel om dingen te promoten. Ondertussen moet de influencer tussendoor ook nog goede content blijven plaatsen, want als er alleen nog maar advertenties op zijn profiel staan, verliest hij volgers. Een influencer staat daarom vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week aan.
Er zijn veel verschillende soorten influencers. Zo zijn er lifestyle-influencers, travel-influencers, fashion-influencers, beauty-influencers, fitness- en sport-influencers, entertainment-influencers, tech-influencers en nog veel meer. Je kunt ze op allerlei soorten platforms terugvinden: YouTube, TikTok, Instagram, Twitter en zelfs op blogs.
Hoeveel een influencer verdient ligt aan het platform waarop hij werkt en hoe hij te werk gaat. Om op Instagram als influencer geld te verdienen, heb je in ieder geval duizend volgers nodig. Je verdient dan nog niet heel veel: tussen de vijf en vijfentwintig dollar per gesponsord bericht. Een swipe-up advertentie in je story kan je tussen de 100 en 1500 dollar opleveren. Gemiddeld verdient een nano-influencer (met tussen de duizend tot tienduizend volgers) ongeveer 1400 dollar per maand. Een mega-influencer met meer dan een miljoen volgers verdient ongeveer 15000 dollar per maand.
Het is veel werk om een influencer te worden, maar als je er tijd in steekt is alles mogelijk. Je moet veel content produceren die mensen willen zien en interactief met je volgers omgaan. Of je influencer kunt worden, hangt voor een deel af van hoe hard je werkt en voor een deel van puur geluk.
Heb jij een bedrijf en verkoop je producten of diensten? Dan kun je die door een influencer laten promoten. Zoek hiervoor wel een influencer die bij je merk past. Een fashion-influencer kan best een laptop promoten, maar dat zal weinig uithalen. Hiervoor kun je beter een tech-influencer betalen, want dan bereik je je doelgroep beter.
Wil jij meer weten over influencers of hoe jij je bedrijf, product of dienst door een influencer kunt laten promoten? Neem contact met ons op! Bel ons via +31 (0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl, dan helpen we je graag.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!