Maximaliseer jouw online zichtbaarheid met de drie pijlers van SEO

Als je een website of webshop beheert, wil je natuurlijk dat deze zo goed en hoog mogelijk wordt getoond in Google. Wat kan je hiervoor doen? Semwerkt inschakelen voor zoekmachinemarketing - ofwel SEO. Search Engine Optimization is een complex proces waarin je jouw website (de naam zegt het al) optimaliseert voor zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Aangezien Google in Nederland en Europa veruit het grootste marktaandeel heeft, spreken we in dit blog voor het gemak over Google als we het over zoekmachines hebben.

Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek. In dit blog lopen we stap voor stap langs deze drie pijlers en leggen wij je in een notendop uit hoe deze principes de basis van SEO vormen.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Autoriteit

De eerste pijler van SEO is autoriteit. Dit betekent dat jouw website geloofwaardigheid en betrouwbaarheid moet uitstralen naar zowel Google als naar de gebruiker. Laat zien dat je een expert bent in jouw niche, dit wekt vertrouwen. In het geval van zoekmachine-optimalisatie, wek je dit vertrouwen bijvoorbeeld door het verkrijgen van backlinks van hoogwaardige websites naar jouw website. Daarnaast laat je met content - wat tevens de volgende pijler is - ook geloofwaardigheid en betrouwbaarheid zien richting Google en de gebruiker van jouw website. Als laatste spelen de kwaliteit van de inhoud en de reputatie van je website een grote rol wat betreft de autoriteit.

Een website met hoge autoriteit zal hoger ranken in de zoekresultaten dan een website met lage autoriteit

Content

Content is de volgende pijler binnen zoekmachine-optimalisatie. De content van je website omvat alle inhoud, inclusief informatieve teksten, blogs, afbeeldingen, video’s en alle andere soorten media. Deze content vormt ook de basis van de zoekresultatenpagina’s, dus je kunt je voorstellen hoe belangrijk dit is. Zonder content heb je geen goede website, maar ook geen duidelijk signaal naar Google waar je website over gaat of wat voor product of dienst je levert. 

Zoekmachines willen de gebruiker de meest relevante en waardevolle inhoud bieden, dus is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de inhoud van je website aansluit bij de zoekopdrachten van de gebruiker. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het optimaliseren van de teksten op je website, door de juiste zoekwoorden hierin te verwerken. Hierbij focus je dan uiteraard op de zoekwoorden en onderwerpen die het meest relevant zijn voor jouw website en doelgroep.

Een ander belangrijk aspect bij content, is dat je duplicate content voorkomt en dus unieke content presenteert. Unieke content is belangrijk om verschillende redenen. Allereerst helpt unieke content bij het opbouwen van autoriteit en vertrouwen richting de zoekmachines en de gebruiker van de website. Daarnaast draagt unieke content ook bij aan de user engagement. Unieke inhoud houdt bezoekers langer op je website en verhoogt de kans op interactie, zoals reacties en delen op sociale media. Dit laat zoekmachines weten dat je website waardevol en relevant is voor gebruikers. 

Techniek

De laatste pijler binnen SEO is techniek. Naast de inhoud en autoriteit van je website, is techniek minstens zo belangrijk. Binnen de techniek van een website vallen talloze aspecten, maar hieronder lichten we er een aantal belangrijke uit. 

  • Crawlbaarheid: Zoekmachines moeten de inhoud op de website goed kunnen crawlen en indexeren om deze te kunnen weergeven in zoekresultaten. Als de techniek van de website dit belemmert, kan het leiden tot een slechtere prestaties in de zoekresultaten.

  • Laadtijd: De laadtijd van een website heeft invloed op de gebruikerservaring en de prestaties en posities binnen de zoekresultaten. Websites die snel laden worden beter beoordeeld door zoekmachines en blijven langer in de zoekresultaten staan.

  • Mobiele responsiviteit: Steeds meer mensen zoeken informatie op mobiele apparaten. Dit zien we ook duidelijk terug in Google Analytics, want bij de meeste websites bezoekt meer dan 50% van alle gebruikers de website via een mobiel apparaat. Als jouw website niet responsief is voor mobiele apparaten, zullen mobiele gebruikers snel afhaken en niet meer terugkeren.

  • Veiligheid: Websites worden ook beoordeeld op de beveiliging. Bijvoorbeeld of de website een SSL-certificaat heeft en of er sprake is (geweest) van hacking-activiteiten. Onveilige websites worden vaak lager gerankt in zoekresultaten dan veilige websites.

  • Structuur en navigatie: Een goed gestructureerde en gemakkelijk te navigeren website maakt het zoekmachines en gebruikers gemakkelijker om de inhoud op je website te vinden en te gebruiken. Dit is een duidelijk signaal naar Google, maar ook naar de gebruiker van de website. Een logische URL-structuur is hierbij ook een musthave.

De weg naar SEO-succes

Autoriteit, content en techniek vormen de basis voor een succesvolle SEO-strategie voor online zichtbaarheid. Door autoriteit en vertrouwen te vergroten, kwalitatieve en unieke content te presenteren en door de techniek van je website up-to-date te houden, kan je ervoor zorgen dat jouw website hoger scoort in zoekresultaten en de aandacht trekt van potentiële klanten. Bedenk daarbij altijd dat SEO een continu proces is en dat je dit constant moet blijven monitoren, bijsturen en verder optimaliseren.

Wil jij gaan starten met zoekmachine-optimalisatie of heb jij hulp nodig bij jouw SEO-strategie? De specialisten van Semwerkt staan klaar om samen met jou naar de kansen en mogelijkheden te kijken. Neem contact op via onze website, bel naar (0229) 763 561 of stuur een mailtje naar info@semwerkt.nl.