Wat is een blog?

Een blog (ook wel weblog genoemd) is een online webdagboek of zelfkrant die regelmatig verschijnt. Vaak is de schrijfstijl (tone-of-voice) informeel en hebben lezers de mogelijkheid te reageren. De blogs die op een webshop staan, zijn op het internet ook wel bekend als ‘business blogs’ of ‘corporate blogs’, maar worden in het Nederlands meestal simpelweg aangeduid als ‘bedrijfsblogs’. Meestal gaan ze over het bedrijf, de werknemers of de producten of diensten die de webshop aanbiedt. Om meer organisch verkeer naar je website te trekken, is het zeker een aanrader een bedrijfsblog bij te houden.

Wat zijn de twee soorten bedrijfsblogs?

Er zijn twee soorten bedrijfsblogs: interne en externe weblogs. Een intern blog is bedoeld voor de werknemers van een bedrijf, bijvoorbeeld om hen te motiveren, onderlinge discussies te promoten of een gemeenschapsgevoel te ontplooien en te onderhouden. Een extern blog heeft de consument voor ogen en draagt bij aan de autoriteit, professionaliteit en geloofwaardigheid van je webshop. Daarbij is een externe weblog een goede plek om meer leads en landingspagina’s aan je website toe te voegen. Wij vertellen hier meer over een extern blog.

Waarom is een blog belangrijk?

  • Je site is sneller te vinden en trekt daarom meer bezoekers;
  • Je overtuigt lezers klant te worden;
  • Je website komt professioneel en geloofwaardig over;
  • Je webshop krijgt meer persoonlijkheid;
  • Je werft meetbare, langdurige SEO-resultaten.

Is een weblog onderdeel van SEO?

Je blog is een belangrijk onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie van jouw website. Schrijf jij een blog met de juiste zoekwoorden of zoekvragen, dan is je site organisch beter vindbaar in zoekmachines zoals Google. Hierdoor trek jij meer organische bezoekers, die na het lezen van jouw weblog hopelijk overgaan tot aankoop van een product (conversie). Ook kun je klanten met een blog overhalen contactgegevens achter te laten of een klantenprofiel aan te maken. Hiervoor gebruik je aan het einde van je weblog een ‘lead magnet’: je biedt lezers iets aan in ruil voor gegevens, zoals een e-book of nieuwsbrief. De resultaten van zoekmachineoptimalisatie zijn duurzaam: zolang mensen op de zoekwoorden in je weblog blijven zoeken, trek je bezoekers.

Hoe zorgt een blog voor meer vertrouwen van klanten?

Deel je relevante informatie over je producten en diensten, maar ook over het bedrijf en de werknemers, dan geef je je webshop meer persoonlijkheid en kom je geloofwaardig over. Je zet jezelf neer als specialist of expert, toont openheid over wat er in het bedrijf zoal speelt, en schept op die manier vertrouwen bij potentiële klanten. Vaak geeft dit de doorslag in de keuze een aankoop te doen. Daarbij komt het professioneel over, als je bij vragen van klanten naar een pagina met informatie op je eigen site verwijst. Voor dit soort momenten biedt een FAQ-blog uitkomst.

Is een blog onderdeel van SEA?

Een bedrijfsblog is niet zozeer relevant tijdens het zoekmachineadverteren, maar heeft wel degelijk nut bij social advertising. Heb je een bedrijfsblog, dan kun je die inzetten door je (nieuwe) artikelen te delen op sociale media. Door je weblog op deze manier in te zetten, blijft je website actueel en heb je meer kans potentiële klanten op je eigen site tot een aankoop te verleiden.

Wat voor soort weblogs kun je plaatsen?

  • Lijstjes, bijvoorbeeld de voordelen van een product op een rij of een lijst met veelgestelde vragen (FAQ) en daarop de antwoorden;
  • Stappenplannen. Leg stap voor stap uit hoe een product werkt of wordt gebruikt;
  • Interviews met klanten of (andere) experts;
  • Wat is-blogs, waarin je uitleg geeft over wat een product of dienst is of doet;
  • Het laatste nieuws over jouw vak. Verkoop je kleding? Deel dan bijvoorbeeld het laatste nieuws van de fashion industrie;
  • Vergelijkingen tussen producten, diensten of programma’s, bijvoorbeeld die van jezelf en een concurrent;
  • Persoonlijke verhalen van jezelf en je werknemers, gerelateerd aan het bedrijf (hoe ziet een werkdag eruit, hoe ben je bij dit bedrijf terecht gekomen, etc.);
  • Case studies over je klanten. Met welk probleem kwamen ze bij jou en hoe heb je dit opgelost?

Hoe schrijf je een blog?

Met dit stappenplan, schijf jij goede, relevante weblogs voor jouw website.

  1. Kies je doelgroep. Als je weet voor wie je schrijft, kun je de tone-of-voice van je blog hierop aanpassen. Zakelijke teksten zijn bijvoorbeeld niet geschikt voor tieners, en Jip-en-Janneke-taal past niet in B2B (business-to-business) content;
  2. Kies één onderwerp. Verkoop je kleding, schrijf dan geen blog over alle vrouwenkleding die je verkoopt, maar bijvoorbeeld over zomerjurken in de zomer of wollen truien in de winter;
  3. Houd de focus op je website en organisatie. Het heeft geen zin om over een dienst te schrijven, die je niet aanbiedt;
  4. Schrijf duidelijk. De tekststructuur is hierbij heel belangrijk. Stel bijvoorbeeld in de inleiding een vraag, die je in de rest van de tekst beantwoordt;
  5. Houd het kort. Dat wil zeggen: zo kort mogelijk. Natuurlijk mag een weblog best lang zijn, maar dan moet alle informatie die erin staat wel nut hebben. Een blog van 500 woorden met alleen relevantie informatie is beter dan een blog van 2000 woorden over koetjes en kalfjes;
  6. Gebruik tussenkopjes, de dikgedrukte titels in een tekst, en bulletpoints, zoals deze opsomming;
  7. Schrijf actief, dus veel in de tegenwoordige tijd, gericht op je klant;
  8. Gebruik bronnen. Doe geen uitspraken die je niet kunt bewijzen;
  9. Leer van anderen door bijvoorbeeld bedrijfsblogs op andere websites te lezen;
  10. Gebruik relevante zoekwoorden, zoals in het voorbeeld van een kledingwinkel ‘zomerjurkjes sale’;
  11. Wat wil je dat je lezer doet? Maak dit duidelijk met een call-to-action;
  12. Plaats passende afbeeldingen;
  13. Vraag om reacties. Stel bijvoorbeeld aan het einde van je weblog een vraag als ‘welke jurk is jouw favoriet?’ of ‘Bij welke temperatuur haal jij je zomerkleding van zolder?’.

Nu weet je wat een blog is, waarom het SEO-waarde heeft en hoe je een blog inzet voor jouw webshop of site! Heb je hulp nodig of zit je toch nog met vragen? Bekijk eens onze contactpagina om te ontdekken wat Semwerkt voor jou kan betekenen op het gebied van contentcreatie.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!