Met een huisstijl geef je een merk letterlijk en figuurlijk kleur. Sommige mensen beschrijven een huisstijl als de visuele identiteit van een merk, maar dat is wat ons betreft te beperkt. Een huisstijl gaat om nog veel meer dan dat. Het gaat om de manier waarop je communiceert, over de opbouw van een website, maar ook de inrichting van een fysieke ruimte (als je die hebt), het gaat eigenlijk over de complete ervaring die iemand heeft met jouw merk of bedrijf. Je huisstijl vertelt jouw merkverhaal en zorgt voor herkenbaarheid van je organisatie. Hoe beter je over de huisstijl nadenkt en die consequent doorvoert op alle vlakken, hoe sterker je merk wordt. Zeker bij bedrijven die alleen bestaan op het internet is een doordachte huisstijl essentieel.
In feite is de huisstijl de eerste indruk die iemand van jouw bedrijf krijgt en die eerste indruk is ontzettend belangrijk. Mensen maken keuzes in een fractie van een seconde en dus is het belangrijk dat jouw huisstijl de doelgroep aanspreekt. Met een sterke huisstijl claim je een plekje in het hoofd van mensen en blijf je hangen.
Een huisstijl komt onder andere terug in:
De markt raakt op veel gebieden steeds sneller en meer verzadigd. De focus bij het ontwikkelen van een huisstijl moet daarom zijn: wat maakt jou uniek? Wat onderscheidt jou van de concurrent? Het heeft geen zin om een huisstijl van iemand anders te kopiëren, want dan ben je per definitie niet onderscheidend. Daarnaast is de kans klein dat de huisstijl van iemand anders precies past bij jou en je bedrijf. Een goede graadmeter is de vraag: vertelt de huisstijl ook zonder de context nog steeds hetzelfde verhaal?
- kleurgebruik (en de invloed ervan)
- typografie (modern of handgeschreven, serif of sans-serif, etc.)
- beeldmateriaal (illustraties of foto’s, eigen materiaal of rechtenvrije afbeeldingen, etc.)
- de manier van communiceren (zowel verbaal als non-verbaal en zowel fysiek als digitaal)
- tone of voice
Alles is aan verandering onderhevig, zo ook de meeste huisstijlen. Als de wereld om je heen verandert, is het verstandig om je huisstijl mee te laten veranderen. Zo blijf je altijd actueel en relevant en zorg je dat je je onderscheidt van je concurrenten. Het onderhouden van je huisstijl is tevens een mooie gelegenheid om je positionering onder de loep te nemen. Een aantal vragen die je jezelf dan kunt stellen zijn: Hoe doen we het op dit moment? Bereikt de boodschap de klanten nog steeds? Leveren we nog steeds wat we uitstralen en beloven? Kan de huisstijl aangescherpt worden?
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!