Wat is een huisstijl?

Met een huisstijl geef je een merk letterlijk en figuurlijk kleur. Sommige mensen beschrijven een huisstijl als de visuele identiteit van een merk, maar dat is wat ons betreft te beperkt. Een huisstijl gaat om nog veel meer dan dat. Het gaat om de manier waarop je communiceert, over de opbouw van een website, maar ook de inrichting van een fysieke ruimte (als je die hebt), het gaat eigenlijk over de complete ervaring die iemand heeft met jouw merk of bedrijf. Je huisstijl vertelt jouw merkverhaal en zorgt voor herkenbaarheid van je organisatie. Hoe beter je over de huisstijl nadenkt en die consequent doorvoert op alle vlakken, hoe sterker je merk wordt. Zeker bij bedrijven die alleen bestaan op het internet is een doordachte huisstijl essentieel.

In feite is de huisstijl de eerste indruk die iemand van jouw bedrijf krijgt en die eerste indruk is ontzettend belangrijk. Mensen maken keuzes in een fractie van een seconde en dus is het belangrijk dat jouw huisstijl de doelgroep aanspreekt. Met een sterke huisstijl claim je een plekje in het hoofd van mensen en blijf je hangen.


Een huisstijl komt onder andere terug in:

  • Logo
  • Typografie
  • Grafische elementen
  • Kleurgebruik
  • Materiaalkeuze
  • Afbeeldingen en fotografie
  • Tone of voice
  • Indeling (bijvoorbeeld van een website of kantoorpand)

Eigenheid

De markt raakt op veel gebieden steeds sneller en meer verzadigd. De focus bij het ontwikkelen van een huisstijl moet daarom zijn: wat maakt jou uniek? Wat onderscheidt jou van de concurrent? Het heeft geen zin om een huisstijl van iemand anders te kopiëren, want dan ben je per definitie niet onderscheidend. Daarnaast is de kans klein dat de huisstijl van iemand anders precies past bij jou en je bedrijf. Een goede graadmeter is de vraag: vertelt de huisstijl ook zonder de context nog steeds hetzelfde verhaal?

Stappenplan: hoe ontwikkel ik een eigen huisstijl?

  1. Maak een lijstje van jouw persoonlijke voorkeuren op het gebied van bijvoorbeeld kleurgebruik en typografie en verzamel inspirerende voorbeelden van andere merken. Hoewel je niet alleen van je eigen persoonlijke voorkeuren uit kunt gaan, is het natuurlijk wel belangrijk dat je jouw huisstijl mooi vindt.
  2. Duik in het hoofd van de klant. Het ziet zijn leven eruit? Waar heeft de klant behoefte aan? Weet je niet precies wie jouw doelgroep is? Neem dan eens een kijkje in Google Analytics.
  3. Verdiep je in het verhaal van jouw bedrijf. Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van de merkstrategie en welke plek jouw merk inneemt in het leven van de klant. Wat zijn jouw USP’s? En wie ben jij als bedrijf? Als je bedrijf een persoon zou zijn, hoe zou je hem dan omschrijven? Formeel of persoonlijk? Bescheiden of ongeremd? etc.
  4. Bedenk verschillende stijlrichtingen en maak het visueel. Laat je vooral door niets tegenhouden, want niks is te gek. Dit is echt nog de brainstormfase. Door iets te visualiseren begint het balletje te rollen en kom je vaak op heel interessante ideeën uit.
  • Denk na over:

                    - kleurgebruik (en de invloed ervan)
                    - typografie (modern of handgeschreven, serif of sans-serif, etc.)
                    - beeldmateriaal (illustraties of foto’s, eigen materiaal of rechtenvrije afbeeldingen, etc.)
                    - de manier van communiceren (zowel verbaal als non-verbaal en zowel fysiek als digitaal)
                    - tone of voice

  1. Bepaal welk concept het beste werkt voor jouw merk. Dit lijkt een grote stap, maar er is nog heel veel mogelijk binnen een bepaald concept.
  2. Werk de gekozen richting helemaal uit tot in de puntjes. Maak er een totaalbeleving van.
  3. Ontwerp een stijlgids waarin je de huisstijl precies omschrijft, zodat iedereen binnen een bedrijf precies weet hoe de huisstijl in te zetten is bij verschillende uitingen.
  4. Verspreid de huisstijl door je hele bedrijf, online maar ook fysiek. Denk aan bedrijfsauto’s, kleding, briefpapier, visitekaartjes, website, e-mails, interieur, visuals voor social media, video’s, etc.


Up-to-date houden

Alles is aan verandering onderhevig, zo ook de meeste huisstijlen. Als de wereld om je heen verandert, is het verstandig om je huisstijl mee te laten veranderen. Zo blijf je altijd actueel en relevant en zorg je dat je je onderscheidt van je concurrenten. Het onderhouden van je huisstijl is tevens een mooie gelegenheid om je positionering onder de loep te nemen. Een aantal vragen die je jezelf dan kunt stellen zijn: Hoe doen we het op dit moment? Bereikt de boodschap de klanten nog steeds? Leveren we nog steeds wat we uitstralen en beloven? Kan de huisstijl aangescherpt worden?

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!