Wat is social media?

Social media (sociale media) is de verzamelnaam van alle online platforms waarop het mogelijk is om met andere gebruikers in contact te komen. Vaak kun je foto’s of (korte) teksten op je profiel plaatsen, chatten met je vrienden, volgers werven, discussies aangaan of zelfs producten en diensten adverteren. Het voornaamste doel van social media is entertainment, maar een socialmedia-account kan je ook een gevoel van identiteit geven. Bedrijven zetten social media dan ook in om bij te dragen aan hun merkidentiteit (Brand).

Welke websites vallen onder Social media?

Populaire socialmedia-websites zijn:

Hoe is Social media ontstaan?

Een van de oudste voorbeelden van social media is SixDegrees, dat in 1997 werd gelanceerd door MacroView (dat later SixDegrees Inc. werd genoemd). Op SixDegrees was het mogelijk om vrienden, familie en kennissen aan je vriendenlijst toe te voegen. Hiervoor hoefden die personen zelf geen account te hebben. Wel werd aan de mensen die je aan je lijst toevoegde - als zij nog geen account hadden - een uitnodiging om een account aan te maken gestuurd. Maakten zij dit account niet aan, dan kregen zij via hun e-mail updates over je activiteit op de website. Op het hoogtepunt van de populariteit van SixDegrees had de website 3.5 miljoen actieve gebruikers.

SixDegrees ging origineel in het jaar 2000 offline, maar werd al snel opgevolgd door socialmedia-sites zoals Friendster, MySpace en Facebook. Het is verder onduidelijk wie de term “social media” heeft bedacht. 

Hoe werkt Social media?

Ieder platform is anders, waardoor het moeilijk is om in het kort uit te leggen hoe social media werkt. Over het algemeen maak je op het platform van jouw keuze een account aan en kun je vrienden toevoegen of mensen volgen. Je krijgt dan via je feed/homepagina te zien wat de mensen die jij volgt of je vrienden plaatsen. Dit is echter niet op iedere socialmedia-website het geval. Op platforms zoals YouTube krijg je bijvoorbeeld via je subscriptions-pagina te zien wat de mensen die jij volgt plaatsen, maar is de homepagina voornamelijk gevuld met aanbevelingen.

Wie gebruikt social media?

Over het algemeen hebben socialmedia-platforms drie typen gebruikers:

  1. Consumerende gebruiker: in het Engels worden deze gebruikers ook wel ‘lurkers’ (letterlijk iemand die op de loer ligt) genoemd. Ben je een consumerende gebruiker, dan bekijk je foto’s of video’s zonder te reageren of lees je posts zonder daar een reactie aan toe te voegen;
  2. Bijdragende gebruikers: ook wel “active users”. Deze gebruikers reageren wél op foto’s, video’s en posts.
  3. Content-creëerders: een content creator is een actieve maker van (al dan niet merkgerelateerde) content, bijvoorbeeld video’s, foto’s, artikelen en blogs. Onder deze gebruikers verstaan we ook influencers.

Wat is een Influencer?

Het woord "influence” betekent in het Nederlands letterlijk “beïnvloeden”. Een influencer is dan ook een persoon (op social media) die het gedrag van zijn of haar volgers beïnvloedt. Een influencer heeft veel fans en is daarom bekend of zelfs beroemd.

Influencers worden tijdens een online marketingcampagne veelal ingezet om merken, diensten of producten te promoten. Dit doen zij niet alleen door het product te laten zien, maar ook door die bijvoorbeeld in hun dagelijks leven te gebruiken (dit is dan te zien in vlogs). In sommige gevallen is het zelfs helemaal niet zo duidelijk dat de content van een influencer een advertentie betreft. Daarom is het tegenwoordig verplicht om dit aan te geven, bijvoorbeeld door het woord “Ad” in de omschrijving van een video te zetten.

Niet alle content van een influencer hoeft een advertentie te zijn. Echter verdienen influencers over het algemeen hun geld via het adverteren van producten en merken.

Wat wordt er nog meer op Social media gedeeld?

Influencers zijn natuurlijk niet de enige personen die op socialmediaposts, foto’s en video’s delen. Iedereen die een socialmedia-account aanmaakt, kan in principe plaatsen wat hij of zij wil (afhankelijk van de regels en richtlijnen van het platform). Op social media worden dan ook niet alleen advertenties en beïnvloedende teksten geplaatst, maar ook persoonlijke ervaringen of grappige foto’s en video's. De term “meme” is zelfs op social media ontstaan en slaat op een afbeelding die iets grappigs weergeeft.

Wat zijn de voordelen van Social media?

  • Social media maakt het makkelijk om contact te houden met vrienden en familie die niet in de buurt wonen;
  • Social media maakt het makkelijk om online nieuwe mensen te leren kennen;
  • Op social media kun je accounts volgen die over je hobby’s en interesses gaan;
  • Op social media kun je nieuwsaccounts volgen;
  • Social media voegt toe aan het snel verspreiden van informatie;
  • Door social media in te zetten, kun je de merkidentiteit van je bedrijf vergroten.

Wat zijn de nadelen van Social media?

  • Social media kan een verslavende werking hebben;
  • De grens van privacy is sinds het ontstaan van social media verplaatst en is tegenwoordig een stuk dunner;
  • Social media maakt het makkelijk om online nieuwe mensen te leren kennen, dit kan catfishing als gevolg hebben. Catfishing betekent dat iemand zich online voordoet als een ander om zo geld van je te krijgen of je op een andere manier in de maling te nemen;
  • Social media maakt stalken makkelijker;
  • Afhankelijk van wat voor accounts je volgt, kan social media bepaalde wereldproblemen uitvergroten (omdat informatie snel en door heel veel mensen tegelijk wordt gedeeld). Dit kan leiden tot massahysterie;
  • Op social media wordt ook makkelijk en snel onjuiste informatie gedeeld;
  • Social media is voor iedereen - inclusief jongeren - makkelijk te gebruiken. Hierdoor houdt pesten niet op als een kind thuis is, maar gaat het ook op dat moment online door. Er bestaan veel organisaties tegen cyberbullying.

Let op: de voordelen en nadelen van social media zijn grotendeels afhankelijk van wie je volgt en hoe je social media gebruikt.

Social media en Social Advertising

Adverteren via social media heeft veel voordelen:

  • De instapdrempel van Social Advertising is laag;
  • Je adverteert gericht op een bepaalde doelgroep;
  • De resultaten van je campagne zijn makkelijk te monitoren;
  • Je stelt advertenties eenvoudig bij op basis van wat wel en niet werkt;
  • Je komt veel te weten over je (potentiële) klanten.

Adverteren via social media kan op basis van betaalde advertenties. Ook het plaatsen van content via een bedrijfsaccount en het sponsoren van influencers vallen onder Social Advertising.

Meer weten?

Wil jij meer weten over hoe de experts van Semwerkt je helpen bij Social Advertising? Neem dan contact met ons op! Je bereikt ons direct via het telefoonnummer +31(0)229 763 561 of door te mailen naar info@semwerkt.nl. We vertellen je graag meer!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!