Wat betekent error 404?

Je hebt het vast weleens gezien: error 404 (pagina niet gevonden). Als je deze code ziet, betekent dat de pagina die je zoekt niet (meer) bestaat. Een 404-error kan verschillende oorzaken hebben. Al die oorzaken zetten we hieronder voor je op een rijtje. Ook leggen we uit wat de gevolgen van een 404-pagina zijn voor je website, en hoe je dit kunt verhelpen.

Wat zijn de oorzaken van een 404-error?

Op veel websites worden er regelmatig pagina’s verwijderd, bijvoorbeeld omdat de pagina maar tijdelijk nodig was. De URL van die pagina zal nog steeds op andere pagina’s te vinden zijn, bijvoorbeeld via externe links. Op het moment dat iemand op die link klikt, wordt de bezoeker naar een pagina gestuurd die niet meer bestaat: een 404-pagina dus.

Het kan ook voorkomen dat je de URL van de pagina verandert. Wanneer iemand na zo’n verandering op een link klikt die nog de oude URL bevat, zal de bezoeker op een 404-pagina stuiten. Een bezoeker kan ook een verkeerde URL hebben ingetoetst, bijvoorbeeld wanneer de bezoeker naar de pagina domein.nl/over-ons zoekt, maar domein.nl/overons typt. Die pagina bestaat niet en verwijst dus naar een 404-pagina.

Wat is het gevolg van een error 404?

Wanneer een gebruiker een pagina op jouw website zoekt en op een 404-pagina terechtkomt, is de kans groot dat de interesse in je website direct daalt naar nul. Dit zie je terug in een hoge bouncerate. De gebruiker komt immers niet op de gezochte pagina, heeft een slechte ervaring op je website en klikt je site weg. Wanneer je website dus veel 404-pagina’s bevat, loop je waarschijnlijk veel potentiële conversies mis. Maar hoe zorg je er dan voor dat je website zo min mogelijk 404-pagina’s bevat en zo aantrekkelijk mogelijk is voor de bezoeker?

Hoe los ik een error 404 op?

Omdat een 404-pagina verschillende oorzaken kan hebben, is er niet één oplossing. Daarbij is een 404-pagina lang niet altijd te voorkomen. Het kan bijvoorbeeld dat een gebruiker de verkeerde URL intypt en dus op een 404-pagina stuit.

Wel kun je er voor zorgen dat de ervaring van de bezoeker zo goed mogelijk is op een 404-pagina. Dat doe je door zo’n pagina zo in te delen dat het voor de bezoeker duidelijk wordt wat er aan de hand is. ‘Sorry, de pagina die u probeert te zoeken bestaat niet (meer) of is verplaatst’ is een stuk duidelijker dan ‘Error 404 (pagina niet gevonden)’. Daarbij kun je ook een paar linkjes zetten naar pagina’s die misschien interessant zijn voor de bezoeker.

Ik heb een pagina verwijderd of een URL veranderd, wat nu?

Wanneer je een pagina hebt verwijderd, werken de oude links naar die pagina niet meer. Ze bevatten een URL die niet meer bestaat en leiden dus naar een 404-pagina. Dit kun je oplossen door ervoor te zorgen dat iemand die op zo’n link klikt, naar een andere pagina van de website wordt geleid. Bijvoorbeeld naar de homepagina of een pagina die vergelijkbaar is met de verwijderde pagina. Dat kun je doen met een 301-redirect: een permanente omleiding naar een andere pagina. Hiermee geef je bij Google aan dat de oude URL permanent verplaatst is en dat die moet ‘redirecten’ naar de URL die je invult. Je kunt ook een 410-redirect gebruiken om bij Google aan te geven dat de pagina niet meer bestaat. Het nadeel is dat je de bezoeker hiermee niet direct naar een andere relevante pagina brengt en dat de opgebouwde linkwaarde verloren gaat.

Ook wanneer je de URL van een pagina hebt veranderd, kun je het beste een 301-redirect gebruiken. Als er dan op de oude URL wordt geklikt, zal de bezoeker naar de nieuwe URL worden gestuurd. De reden dat je een URL zou veranderen, is omdat de URL bijvoorbeeld te lang of te moeilijk is. Zorg ervoor dat het voor de bezoeker en voor Google zo makkelijk mogelijk is om in de URL te zien wat er op de pagina te vinden is. Op die manier zorg je er ook voor dat zo min mogelijk bezoekers een verkeerde URL in kunnen vullen. 

Onze laatste tip is om regelmatig te controleren of er 404-errors zijn gevonden op je website. Dit kun je in Google Search Console doen, of met behulp van verschillende SEO-tools. Op die manier geef je bezoekers een optimale beleving op je website!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!