Wat is een Concurrentieanalyse?

Een concurrentieanalyse betekent dat de belangrijkste concurrenten van jouw onderneming worden onderzocht. Deze informatie helpt je om je eigen bedrijf te verbeteren. Voordat je een concurrentieanalyse uitvoert, vindt er eerst een interne en daarna een externe analyse plaats. Natuurlijk richten we ons niet op alle concurrenten. Meestal focussen we ons op de vijf meest directe rivalen van je bedrijf.

Wie zijn je concurrenten?

Jouw concurrenten zijn andere bedrijven die hetzelfde product of (bijna) dezelfde dienst verkopen als jij - en dus waarschijnlijk op overeenkomende zoekwoorden ranken. Dit zijn de concurrenten waar we bij een concurrentieanalyse op letten.

Waar let je op bij een concurrentieanalyse?

Tijdens de analyse worden diverse aspecten onderzocht, waaronder:

  • Wat de doelen van je concurrenten zijn;
  • Welke strategieën door je concurrenten worden gebruikt;
  • Het productaanbod van je concurrenten;
  • De prijsstellingen van je concurrenten;
  • Hoe je concurrenten hun marketing toepassen.

Waarom een concurrentieanalyse uitvoeren?

Met een concurrentieanalyse kun je waardevolle inzichten verkrijgen in hoe concurrerende bedrijven opereren en hoe je interne aanpassingen kunt doorvoeren om je (online) concurrentiepositie te versterken. Dit omvat het overwegen van kritische vraagstukken zoals hoe je als onderneming kunt opvallen, hoe je effectief omgaat met concurrentie, welke aspecten van je bedrijfsvoering je kunt verbeteren en op welke gebieden het wellicht niet verstandig is om te concurreren. Door deze elementen in overweging te nemen, kun je een strategie ontwikkelen die inspeelt op de huidige marktomstandigheden. Dit noemen we ook wel benchmarking.

Hoe voeren we een concurrentieanalyse uit?

Als we bij Semwerkt een concurrentieanalyse voor je uitvoeren, volgen we de volgende stappen:

  • We stellen een lijst op van je belangrijkste concurrenten;
  • We identificeren de aspecten die we willen analyseren en waar meer over willen weten, bijvoorbeeld de tone of voice en de positionering van je concurrenten;
  • We zoeken uit wie de doelgroep van je concurrentie is en waarom zij kiezen voor de producten of diensten van een specifiek bedrijf;
  • We analyseren de marketingstrategieën die de concurrentie van je bedrijf inzet. Hoe ziet het linkprofiel eruit en hoe zit de website technisch in elkaar?

Waarom is een concurrentieanalyse belangrijk voor je online marketingcampagne?

Door zowel de sterke als zwakke punten van je bedrijf te identificeren, kun je jouw organisatie intern verbeteren. Dit draagt bij aan een betere positie ten opzichte van concurrenten en kan uiteindelijk leiden tot verbeteringen in je zoekmachine-optimalisatie.

Semwerkt aan jouw concurrentieanalyse

Wil jij een concurrentieanalyse laten uitvoeren door onze SEO-specialisten? Neem dan contact met ons op! Je kunt ons bereiken via ons vast nummer +31 (0)229 763 561 of door een e-mail te sturen naar info@semwerkt.nl. Tot snel!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!