Wat is SEO?

SEO is een techniek waarmee je je website beter vindbaar maakt in een zoekmachine, bijvoorbeeld Google. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine-optimalisatie) en is op te delen in drie onderdelen: content, techniek en autoriteit. Die elementen zijn alle drie even belangrijk en dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw website en je ranking in Google.

Wat zijn de voordelen van SEO?

  • Je behaalt een hogere positie binnen Google en trekt meer organische bezoekers.
  • Je site komt geloofwaardiger over, als die snel vindbaar is;
  • Een hogere ranking in Google is duurzaam;
  • Als het goed is zorgt SEO voor een hoger conversieratio;
  • SEO is op de lange termijn goedkoper dan zoekmachine-adverteren en daarom kosteneffectief;
  • Kennis die tijdens een SEO-campagne wordt opgedaan kun je ook op andere gebieden inzetten;
  • Wanneer je het goed doet, levert het resultaat van SEO een hogere omzet op.

Wat zijn de diensten van SEO?

SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, bestaat uit de volgende diensten:

Content

Relevante, nuttige teksten die aansluiten bij de zoekintentie van de bezoeker: dat is het soort content dat je op je website (en op nevensites) wilt plaatsen. Kopjes, tussenkopjes, ankerteksten (zoekwoorden) en links naar jouw site zijn ontzettend waardevol. Iedere tekst moet uniek zijn, zodat al jouw landingspagina’s in Google worden gevonden. Welke zoekwoorden je in SEO-teksten gebruikt, besluit je aan de hand van een zoekwoordonderzoek. Verwerk de juiste woorden in de content - vaak, maar niet zo vaak dat het drammerig overkomt - en je belandt als het goed is hoger in de zoekresultaten, op het moment dat iemand die woorden Googelt.

Techniek

Ook de techniek van je site is belangrijk. Onder techniek verstaan we bijvoorbeeld de laadsnelheid en sitestructuur. Laadt je website traag of steekt die ingewikkeld in elkaar, dan klikken mensen snel weg. Dit heet je bouncepercentage. Daarnaast is het belangrijk om het de zoekmachines zo makkelijk mogelijk te maken om jouw website te crawlen. Een duidelijke structuur, goede laadsnelheid en een juiste sitemap kunnen indirect bijdragen aan betere posities.

Autoriteit

Wanneer zoekmachines jouw website zien als betrouwbaar, geloofwaardige en een expert in de branche, zullen ze je website belonen met hogere posities. Een groot onderdeel van autoriteit is het verkrijgen van backlinks van andere websites.

Wil je meer weten over deze drie onderdelen van SEO? We hebben een interessant blog geschreven over de Drie pijlers van SEO.


Hoe optimaliseer je jouw website

  • Zoek in Google naar het zoekwoord en bekijk de suggesties van Google zelf;
  • Zorg dat zoekwoorden in de relevante URLs staan;
  • Zorg dat zoekwoorden en zoekvragen als titels (headings) worden gebruikt;
  • Zorg voor een duidelijke, aantrekkelijke meta titel en meta description;
  • Laat zoekwoorden meerdere malen terugkomen in de tekst (maar overdrijf niet);
  • Maak een tekst voor je eigen website lang, met korte alinea's en pakkende kopjes;
  • Maak een artikel voor een nevensite redelijk kort: rond de 400/500 woorden;
  • Gebruik afbeeldingen met een alt-tag;
  • Maak gebruik van interne en externe links (artikelen op nevensites);
  • Geef websitebezoekers reden om door te klikken.


Nu weet je wat SEO is! Klinkt het je allemaal ingewikkeld in de oren of besteed je zoekmachineoptimalisatie liever uit aan een specialist? Neem dan gerust contact met ons op, dan kijken we wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!