Wat is contentoptimalisatie?

Spreken we over contentoptimalisatie, dan bedoelen we het optimaal maken van de content op (oftewel de inhoud van) jouw website. Je kunt contentoptimalisatie op verschillende manieren inzetten:

Contentoptimalisatie met de focus op zoekmachine-marketing

Focus je je op zoekmachine-marketing, dan plaats je content met het doel dat je website een hoge positie (rank) in zoekmachines behaalt. Hiervoor is het belangrijk om verschillende zoekwoorden en zoekvragen meerdere keren in je teksten toe te passen, zonder dat dit spammerig overkomt.

Contentoptimalisatie met de focus op converteren

Als je je op conversies focust, dan is het doel van je content om de bezoekers van je website te verleiden tot een actie. Dit doe je door middel van een CTA - een Call To Action - waarin je klanten oproept iets te kopen, informatie achter te laten of contact met je op te nemen. Echter kan een CTA opdringerig overkomen als je die zomaar midden op je webpagina neerzet. Daarom is het belangrijk om relevante informatie te geven en uit te leggen waarom een klant jouw product of dienst nodig heeft.

Meestal worden zoekmachine-marketing en conversie-optimalisatie tijdens de optimalisatie van de content op jouw website met elkaar gecombineerd.

Wat zijn de vormen van content?

Zoals je hierboven leest, heeft de content op je site niet altijd hetzelfde doel. Soms zet je content neer om bezoekers over te halen iets te doen en soms zet je content neer zodat internetgebruikers je website makkelijk kunnen vinden. Verder kan content nog allerlei andere doelen hebben. Er bestaan dan ook diverse contenttypen:

  • Informatieve content: content waarmee je potentiele klanten informeert over jouw merk, bedrijf, product of dienst, of over jezelf;
  • Instructieve content: content waarin je bijvoorbeeld uitlegt hoe klanten een product gebruiken of in elkaar zetten. Dit soort content zorgt dat een klant meer binding heeft met je bedrijf. Omdat je laat zien dat je weet waar je het over hebt, komen klanten naar jou voor informatie. De drempel om producten bij je te kopen wordt dan kleiner;
  • Vermakelijke content: in het geval van vermakelijke content speelt informatie geven niet de hoofdrol. Je speelt in op het gevoel van je klanten. Vermakelijke content heeft vaak meer te maken met je merkuiting dan met de producten of diensten die je aanbiedt. Denk aan Pepsi of Coca-Cola. Cola-liefhebbers vinden het ene merk meestal echt veel beter vinden dan het andere. Vaak ligt dat aan het merk.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!