Wat is branded content?

Branded content is een vorm van content waarmee een merkuiting is versmolten, zonder dat de commerciële boodschap centraal staat. De content voegt waarde toe in de vorm van entertainment of informatie en is daarom geen normale advertentie. Er zijn zelfs vormen van branded content waarin helemaal geen promotie wordt gemaakt: er zit geen call-to-action in en er worden geen specifieke producten of prijzen genoemd. Branded content is voornamelijk bedoeld om het imago van het merk (de brand) op te bouwen.

Voorbeelden van branded content

  • Evenementen die mede worden georganiseerd door een bedrijf (bijvoorbeeld een muziekfestival door een radio-station);
  • Een online game die wordt ingezet voor het werven van personeel of klanten (bijvoorbeeld Walmart land in Roblox);
  • Viral video content (bijvoorbeeld McDonald’s mukbangs op TikTok of YouTube).

Branded content in films en series

Bepaalde films of series hebben zo’n status, dat ze als brand gezien worden. Denk aan James Bond (007) of Twilight. Ook personen kunnen zo bekend zijn, dat zij haast een brand worden, bijvoorbeeld Kim Kardashian. Product placement is geen branded content, en sponsored content hoeft dit niet per se te zijn. Toch kunnen er in films en series branded content voorkomen, bijvoorbeeld wanneer personages tijdens een gesprek een merk of persoon benoemen.

Hoe herken je branded content?

Als je naar een muziekfestival gaat dat door Qmusic is georganiseerd, weet je wel dat dit branded content is (in ieder geval nadat je dit artikel hebt gelezen), maar het kan soms lastig zijn om branded content te herkennen. Eén van de belangrijkste aspecten van branded content is namelijk dat het subtiel is. Denk aan een video waarin een bekende acteur of influencer laat zien hoe geweldig zijn of haar nieuwe auto is, maar waar pas helemaal aan het einde of slechts een enkele keer het merk Volvo of Mercedes wordt getoond. Verder is branded content meestal content die mensen ook echt daadwerkelijk willen zien of lezen, bijvoorbeeld een bekende reisblogger die schrijft over zijn skivakantie in de Alpen. Dat hij op vakantie was bij een park van FranceComfort wordt wel genoemd, maar het is een bijzaak. Het maakt niet uit of de blogger bij een park van FranceComfort, bij Center Parcs of juist ergens in een hutje logeerde, want mensen lezen het blog omdat ze het interessant vinden. Verder moet de content herkenbaar zijn voor de doelgroep en moet het nut hebben. Is een video of blog inspirerend, onverwacht en leuk, dan kan het zelfs viral gaan.

Op een rijtje


Branded content is:

  • Content met een merkuiting als bijzaak;
  • Vermakelijk en/of informatief;
  • Promotieloos, of met de promotie als bijzaak;
  • Subtiel;
  • Content die mensen daadwerkelijk willen zien of lezen;
  • Inspirerend, onverwacht en leuk.

Nu weet je wat branded content is! Wil jij dan een contentspecialist jouw branded content voor je schrijft? Neem dan contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!