Wat is een sitemap?

Een sitemap is een pagina of document op een website waarin links van alle belangrijke pagina’s zijn verzameld. Het is een lijst die je kunt vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. We kennen twee soorten sitemaps; een sitemap voor bezoekers (HTML-sitemap) en een sitemap voor zoekmachines (XML-sitemap). Een sitemap voor bezoekers is een handig overzicht van alle pagina’s op jouw website. Sitemaps zijn geen must om geïndexeerd te worden door Google, het is zeker wel aan te raden. De kans dat belangrijke pagina’s door Google gecrawld worden neemt hierdoor toe.

Wanneer is het gebruik van een sitemap extra belangrijk?

  • Grote websites; Google signaleert sneller geüpdatete pagina’s op als je in de sitemap aangeeft wanneer een pagina voor het laatst is aangepast;
  • Ontbrekende externe backlinks: Google speurt het internet af en volgt daarbij uitgaande links van websites. Hierdoor komt Google nieuwe websites op het spoor om te crawlen en op te nemen in de index.
  • Ontbrekende interne linkstructuur; als niet alle interne pagina’s te bereiken zijn via het navigeren binnen je site dan kun je een pagina laten indexeren door deze op te nemen in de sitemap

Wat is een HTML-sitemap?

Sitemaps komen in twee varianten. De HTML variant is bedoeld voor bezoekers. Middels zo’n HTML-sitemap krijgen de bezoekers op jouw website een overzicht van alle pagina’s op de website. Zo kunnen ze gemakkelijk navigeren door de site. Echter wordt een HTML-sitemap tegenwoordig niet vaak meer gebruikt, omdat bijna elke website nu een goede menustructuur heeft. Daarmee is navigeren door de website nog veel eenvoudiger. Een HTML-sitemap is nu nog meestal te vinden op grote websites die niet alle pagina’s in het menu kunnen opnemen. In de HTML-sitemap staan alle pagina’s die belangrijk zijn voor een bezoeker. Een link naar de sitemap is vaak te vinden in de footer.

Wat is een XML-sitemap?

De andere variant van een sitemap is die voor zoekmachines: een XML-sitemap. Een XML-sitemap wordt gebruikt voor de zoekmachines en is de belangrijkste van de twee. Zoekmachines gebruiken een de XML-sitemap om je website te crawlen. Zijn naam dankt de sitemap aan het formaat waarin het bestand wordt gemaakt: XML. In dit bestand zet je alle pagina’s waarmee je gevonden wilt worden in Google. Bijvoorbeeld een product pagina. Pagina’s waar je niet op wilt worden gevonden, zoals een bedankt-pagina, zet je niet in de sitemap. Het is ook mogelijk om aparte mappen aan te maken waarin je url’s naar mediabestanden kunt zetten. Op die manier weet je zeker dat Google ook je afbeeldingen en video’s ziet. 

Google kan jouw sitemap vinden wanneer je hem hebt aangeboden via Google Search Console. Op die manier is de kans dat jouw belangrijke pagina’s worden geïndexeerd groter! Dat die kans niet 100% is, komt doordat Google nog steeds bepaald of jouw pagina wordt opgenomen. Het zal niet vaak voorkomen dat dit niet gebeurt, maar houd er rekening mee dat dit kan gebeuren.

Hoe maak je een sitemap?

Als je dacht dat je de sitemap helemaal handmatig moest gaan invullen, dan kunnen we je geruststellen. Dat hoeft gelukkig niet! Er zijn verschillende sitemap generatoren te vinden op het internet. Je hoeft alleen maar de URL van je website in te voeren en de sitemap wordt voor je uitgerold. Er zijn ook plugins te vinden om WordPress voor het maken van een sitemap. Een goed voorbeeld is de plugin All in One SEO. Hiermee kun je niet alleen sitemaps maken, maar je kunt er nog veel meer mee. Nog zo’n alles-in-één tool is de Yoast SEO plugin. Naast deze tools zijn er natuurlijk nog veel meer tools te vinden om je te helpen bij het maken van een sitemap. Verder maken sommige CMS systemen, zoals Lightspeed  automatisch XML-sitemaps aan en wordt het bij verandering ook bijgehouden. Dat is erg handig, want dan hoef je niet elke keer handmatig de sitemap bij te werken en in te dienen.

Hoe bied je een sitemap aan in Search Console?

Wanneer je XML-sitemap helemaal klaar is, is het tijd om te zorgen dat Google de sitemap kan vinden. Dit doe je via Google Search Console en is een vrij gemakkelijk proces. We nemen je alsnog even mee in alle stappen om er zeker van te zijn dat alles goed gaat. 

  1. Log als eerste in bij Google Search Console. 
  2. Aan de linkerkant in het menu staat onder het kopje ‘Index’ het kopje ‘Sitemaps’. Klik hier op ‘Sitemaps’.
  3. Op deze pagina staat de domeinnaam van jouw website. Typ hier simpelweg ‘sitemap.xml’ achter.
  4. Nu druk je op verzenden.
  5. Je XML-sitemap is ingediend bij Google!

Nu weet je wat een sitemap is, waarom het belangrijk is voor jouw website en hoe je een sitemap maakt en indient bij Google!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!