In 2024 kunnen we er niet meer omheen: Demand Gen campagnes

In het komende jaar gaan we afscheid nemen van de discovery campagnes van Google. Sinds juni 2023 heeft Google haar nieuwe AI-gestuurde campagne Demand Gen geïntroduceerd en nu is het tijd om te upgraden naar Genereren van Vraag. 

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Wat is Demand Gen?

Demand Gen komt voort uit de term Demand Generation, ofwel het genereren van vraag. Daar waar Lead Generation zich richt op consumenten die zich ervan bewust zijn een aankoop te willen doen, richt Demand Generation zich op de doelgroep die (nog) niet bereid is voor een aankoop. Een Demand Generation strategie richt zich dus op de doelgroep hoger in de funnel. 

De vervanger van de Google Discovery campagne Demand Gen, niet te verwarren met de term Demand Generation, sluit hier goed op aan. Dit campagnetype maakt het mogelijk om met relevant en visueel advertentiemateriaal de juiste doelgroep te bereiken en te interesseren. Dit is mogelijk via de entertainment-gerichte platformen van Google waaronder: YouTube, Shorts, Discover en Gmail. Zo krijgen adverteerders de mogelijkheid om op het juiste moment de aandacht van de doelgroep te trekken en aan te zetten tot actie. 

Demand Gen VS Discovery 

Demand Gen neemt veel over van de Discovery campagne. Het heeft hetzelfde bereik maar breidt dit nog verder uit naar YouTube in stream en Shorts. Hierdoor hebben Demand Gen-campagnes een breder scala aan elementen dan Discovery Ads. Deze campagnes kunnen maximaal vijf video's, afbeeldingen, koppen, beschrijvingen, logo's en calls-to-actions bevatten, in tegenstelling tot Discovery Ads, die voornamelijk afbeeldingen gebruiken.

Demand Gen biedt daarnaast ook een nieuwe manier van targeting aan. Via lookalike-segmenten geeft Google-adverteerders de mogelijkheid om meer potentiële klanten te vinden. Door First-party data aan te leveren, kan Google deze koppelen aan intentie- en interessesignalen van doelgroepen zodat nieuwe klanten kunnen worden bereikt die vergelijkbaar zijn met klanten die al betrokken zijn met het merk. 

Waarom nu Demand Gen 

De consument heeft tegenwoordig een overvloed aan keuzes en opties voor het consumeren van media. Nu het visuele aspect een steeds grotere rol gaat spelen 

en de vraag naar videocontent maar blijft stijgen, groeit ook de populariteit van YouTube en YouTube Shorts. Google biedt op deze platformen nu extra advertentie-oplossingen aan die de mogelijkheid geven om online verder te groeien als bedrijf, een onmisbare kans om je doelgroep online te bereiken!

Soorten advertenties

Tot slot heeft Google ook een nieuwe workflow ontworpen met nieuwe advertentievoorbeelden. Het geeft een goed overzicht hoe het advertentiemateriaal eruit ziet op verschillende platforms. Daarbij is het ook mogelijk om de plaatsingen te optimaliseren, zodat verschillende varianten van afbeeldingen en video makkelijk kunnen worden getest via A/B-experimenten. 

Semwerkt voor jou 

Begin 2024 zullen alle resterende Discovery campagnes worden geüpgraded naar Demand Gen, om zo de online marketing stap voor stap steeds meer voor te bereiden op een nieuw jaar met meer AI-gestuurde functies die de vraag stimuleren. Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Discovery Ads voor jouw bedrijf? Als officiële Google Premier Partner denken we graag met je mee over jouw SEA-strategie. Samen met jou zorgen we dat het Google Ads account het gewenste resultaat behaalt.

Wil jij graag hulp bij het opzetten van Google Ads? Neem dan snel contact op via info@semwerkt.nl of bel naar +31 (0)229 763 561.