Drie belangrijke social media trends voor jouw bedrijf en merk

Social media is tegenwoordig een belangrijke factor in de online marketing mix. De wereld van social media is sterk aan het veranderen en die veranderingen gaan enorm snel. Het is belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de trends op het gebied van social media. Daarom geven we in dit blog drie trends om rekening mee te houden op social media. 

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

TikTok 

TikTok is een van de snelst groeiende social media platforms onder jongeren. De stijgende populariteit van het platform is een trend die de komende periode zeker nog zal aanhouden. Dit geldt overigens niet alleen voor de doelgroep jongeren. Ook jongvolwassenen en zelfs 30-plussers weten het platform steeds vaker te vinden. Veel mensen denken bij TikTok nog steeds aan de beginfase van het platform, waar de nadruk nog erg lag op zelf geproduceerde danscontent voor jongeren. Dit is echter al lang niet meer het geval. Met de ambitie van TikTok om een echt 'all-in one’ social media platform te worden en meer informatieve content te leveren, lijkt het er steeds meer op dat voor veel gebruikers het social media platform als een soort zoekmachine wordt gebruikt.

Dit brengt steeds meer mogelijkheden met zich mee voor ondernemers en merken, die met authentieke videocontent de aandacht van deze doelgroep kunnen trekken. Dit hoeft geen professioneel geproduceerd videomateriaal te zijn, maar korte zelfgemaakte video’s die de doelgroep informeren/vermaken werken hiervoor het beste. Deze doelgroep is niet geïnteresseerd in opvallend advertentiemateriaal en nieuwe producten die als een sales pitch voor je onderneming aan de man worden gebracht. Het opbouwen van een betekenisvolle relatie tussen jou en de doelgroep en de toegevoegde waarde die jij hen kunt bieden staan hierbij centraal. 

Video first 

Niet alleen voor het social mediakanaal Tiktok is videomateriaal steeds belangrijker geworden. Ook kanalen als Facebook en Instagram hanteren steeds vaker een ‘video-first’ aanpak, waarbij ‘reels’ en 'story' content een steeds prominentere rol zijn gaan spelen. Omdat de attentiespanne van met name de jongere doelgroepen de laatste tijd steeds korter is geworden, is het nog belangrijker de aandacht van de gebruiker in de eerste paar seconden te trekken. Een trend die daar bij past is short-form video. Enkele voordelen van deze korte video’s zijn dat deze gemakkelijk te hergebruiken zijn over verschillende kanalen, de informatie makkelijk verteerbaar is voor de doelgroep en je - zoals eerder al genoemd - niet hoeft te beschikken over professioneel geproduceerde video’s.

Leeftijd gebaseerde marketing

De bovenstaande trends dragen ook bij aan een verdeling van doelgroepen over meerdere kanalen en van verschillende leeftijden. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden tijdens het implementeren van je marketingstrategie en bij de benadering van verschillende gebruikers. Met de groei van steeds meer verschillende social mediakanalen en aanpassingen/mogelijkheden van deze platforms is het belangrijk om te blijven kijken naar de kracht van dat specifieke kanaal en of deze content uiteindelijk in de smaak zal vallen bij jouw doelgroep. Houd hier rekening met de verschillende wensen en behoeften van de doelgroep en hoe zij normaal gesproken gebruik maken van deze kanalen.

Ben je toch nog niet helemaal zeker over de aanpak van jouw marketingstrategie op social media? Neem gerust contact met ons op. Onze specialisten kijken graag met je mee!