Hoe een flexibele inrichting van de samenwerking leidt tot de beste resultaten

Begin 2019 werden wij door De Projectinrichter ingeschakeld om te helpen een vervelend tij te keren. De organische posities daalden snel. Iedereen die dat zelf heeft meegemaakt, weet hoe frustrerend het is wanneer je die zo gekoesterde rankings ziet kelderen zonder dat je weet waarom of wat je ertegen kunt doen. Alsof ze als los zand door je vingers glippen.

Geen wonder dus dat zij de noodklok luidden. De doelstelling was dan ook helder. De daling keren, de oude organische posities heroveren en waar mogelijk zelfs verbeteren. Daarnaast kregen we de opdracht mee om ervoor te zorgen dat een groter percentage van de bezoekers die dit opleverde, ook een offerte aanvraag zou doen.

Stijging organische zichtbaarheid
346
%
Stijging offerteaanvragen
23
%
Trust Flow
57
+
Toename organische bezoekers vanuit zoekmachines
20
%

Wie is De Projectinrichter?

De Projectinrichter specialiseert zich in wat de naam al doet vermoeden: projectinrichting op maat voor kantoren en bedrijven. Het is één van de grootste onafhankelijke aanbieders, wat betekent dat De Projectinrichter duizenden producten van ruim 250 verschillende merken aanbiedt. Met recht voor iedere werkplek een oplossing op maat, kun je dus wel stellen.

Het moge duidelijk zijn dat de belangrijkste doelgroep voor De Projectinrichter zich bevindt in het zakelijke segment (B2B, oftewel business to business). In de strategie voor het verbeteren van de organische posities, legden we dan ook de focus op het bereiken van dit type zoeker.

Meer bereiken door een goed ingerichte samenwerking

Wat deze samenwerking uniek maakt, is dat De Projectinrichter zelf nauw betrokken wil blijven bij de te nemen stappen. Zo hebben we - naast onze eigen activiteiten - de marketeers van De Projectinrichter getraind in het schrijven van SEO-content en hebben we bovendien geadviseerd op het gebied van linkbuilding en het draaien van SEA-campagnes.

Een extra uitdaging lag in het feit dat we tijdens onze analyses geen duidelijk aanwijsbare reden ontdekten voor de dalende organische posities. De belangrijkste SEO-pijlers - techniek, content en linkprofiel - vertoonden geen duidelijke boosdoeners die de resultaten negatief beïnvloedden. Ook een second opinion van buitenaf bracht die niet aan het licht.

Dat betekent natuurlijk niet dat er geen ruimte was voor verbetering, dus besloten we alle drie de pijlers aan de slag te gaan met optimalisaties. In samenwerking met de developer van de website hebben we verschillende technische verbeteringen doorgevoerd. Het schrijven van nieuwe content, het optimaliseren van bestaande content en linkbuilding werd in eerste instantie gedaan door de interne marketeers van De Projectinrichter, met advies vanuit Semwerkt. In een latere fase hebben wij de linkbuilding verder overgenomen voor het bouwen van kwalitatieve, sterke backlinks.

Voor het behalen van de tweede doelstelling - meer (kwalitatieve) offerte aanvragen - zijn we daarnaast gestart met conversie optimalisatie. Hiervoor brachten we in kaart waar bezoekers “afhaakten” en zijn door middel van A/B-testen begonnen met analyseren op welke manieren mensen konden worden verleid om toch een aanvraag te doen.

Een belangrijk vraagstuk bij het verbeteren van de conversie was de positionering van De Projectinrichter. Hier lag een uitdaging, omdat de particuliere markt geen doelgroep is en De Projectinrichter geen webshop voert. Binnen het zoekverkeer overlapt de zakelijke doelgroep echter steeds vaker met de particuliere en grote e-commerce spelers als Bol.com en Ikea richten hun aanbod nu meer op de zakelijke markt.

Semwerkt weet onvoorstelbaar veel van online marketing
Rimmer Stumpel - Directeur Projectinrichter

De resultaten

Allereerst is het gelukt om de dalende trend in organische websitebezoekers te keren. De daling in de eerste zes maanden van 2019 is omgebogen tot een stijging in de tweede helft van het jaar. Op dit moment trekt de website van De Projectinrichter twintig procent meer bezoekers dan een jaar geleden. Tot nu leidt dat ook tot 23 procent meer aanvragen.De volgende stap wordt dan ook om dit laatste percentage verder omhoog te krijgen. Er liggen nieuwe lay-outs en designs klaar voor een aantal belangrijke pagina’s, gebaseerd op intensieve brainstormsessies en metingen van de oude situatie. De verwachting is dat deze aanpassingen gaan leiden tot een hoger percentage bezoekers dat een aanvraag doet.Het prettige aan de samenwerking met deze klant, was dat zij een groot gedeelte van de SEO-werkzaamheden zelf wilden leren begrijpen en uitvoeren. Die betrokkenheid gaf een unieke dimensie aan de strategie, doordat de mensen van De Projectinrichter natuurlijk als geen ander in staat zijn een kwalitatief uitstekend stuk te schrijven over de geboden diensten.Heb jij ook te kampen met dalende posities in de zoekmachines en wil je ontdekken hoe Semwerkt ook jou kan helpen dit om te buigen in stijgingen? Of wil je graag weten hoe je nóg meer bezoekers uit Google en Bing kunt halen en bovendien een groter percentage van hen kunt verleiden tot een aanvraag? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op voor een oriënterend gesprek. Dan ontdekken we samen hoe we een samenwerking voor jou optimaal kunnen vormgeven.


Meer weten over deze case? Neem dan contact op met:

Melissa Geijssen

Contact opnemen