Cases
Toon alle cases >
Hoe wij BBQ Outside als spekkoper laten groeien
Als een specialist in barbecues, accessoires en smaakmakers ons benadert om een campagne te ontwikkelen om naamsbekendheid te genereren, zetten we daar als Bourgondiërs pur sang graag onze tanden in. Vooral als het gaat om een opdracht die extra sappig is vanwege het nog prille bestaan van het ambitieuze bedrijf. Het avontuur van BBQ Outside begint in 2020 als de vrienden Erik Kool en Martijn Meurs - met een gezamenlijke passie voor barbecueën - vanuit de achtertuin een bescheiden houtskoolhandel starten. Deze partij gaat binnen no-time als zoete broodjes over de toonbank en daarom besluiten ze om de handel uit te breiden met rookhout, kruiden en sauzen. Ook dit smaakt naar meer. Tijdens het succesvol runnen van een kleine pop-up store ontstaan de plannen om een compleet assortiment met topmerken op het gebied van barbecueën en grillen aan de man te brengen.
Op 1 maart 2022 opent het ondernemersduo op een oppervlakte van maar liefst 500 m² de grootste barbecue belevenis van Noord-Holland. Aan Semwerkt de schone taak om zoveel mogelijk levensgenieters naar de showroom in Purmerend te trekken.
Premium dealer van de beste barbecue-merken
Dat BBQ Outside staat voor een winkelbeleving die je niet wilt missen, is ook bij bekende A-merken niet onopgemerkt gebleven. Kamado Joe, The Bastard, Braaimaster, Traeger en Masterbuilt zijn er breed vertegenwoordigd. Ook is BBQ Outside premium dealer van de nieuwe Phantom serie van Napoleon Grills en platinum dealer van Big Green Egg. ‘In onze shop-in-shop staat tien meter stelling vol met musthave modellen van deze zeer geliefde kamado BBQ gemaakt van de allerbeste keramiek. Op accessoiregebied leveren wij alle essentials, waaronder baking stones, grids, planchas en meat claws van Big Green Egg’, vertelt Erik enthousiast. Natuurlijk zijn grillmasters bij BBQ Outside ook aan het juiste adres voor gebruiksartikelen zoals houtskool, rookhout, kruiden en sauzen.
‘Je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt het bij ons in de winkel. Van gietijzeren pannen, pizzastenen en Dutch Ovens tot messen en kookboeken. We willen onze klanten continu prikkelen met noviteiten en ons bestaande assortiment steeds verder uitbreiden. Dit doen we door goed naar de wensen van de klant te luisteren. Zo verkopen we sinds kort ook vlees en staan er barbecue demo’s vanuit een luxe stretchtent op de planning’, licht Martijn toe.
Persoonlijke service tot in de achtertuin
Naast het hoogwaardige en uitgebreide assortiment weten klanten de persoonlijke service van BBQ Outside goed te waarderen. Erik: ‘In deze tijd waarin veel consumenten hun aankopen online doen, merken wij dat er behoefte is aan persoonlijk advies. En laten we wel wezen, of een barbecue bij je past is op een beeldscherm ook niet altijd goed te zien. Dat moet je ervaren.’ Het hoge service level stopt niet bij het geven van persoonlijk advies en gedetailleerde uitleg. Zo wordt elke order kosteloos bezorgd door de mannen van BBQ Outside. ‘Wij laten praktisch niets verzenden door transporteurs en bezorgen iedere barbecue of buitenkeuken tot in de achtertuin, precies op de plek waar mensen die willen plaatsen. Indien nodig worden de onderdelen ook door ons gemonteerd. Natuurlijk zijn wij altijd bereikbaar voor tips and tricks op het gebied van onderhoud en kooktechnieken’, licht Martijn toe.
Semwerkt heeft ervoor gezorgd dat we gelijk gas konden geven
Het doel van de campagne voor BBQ Outside
In eerste instantie lag de focus op de opening van de fonkelnieuwe barbecuespeciaalzaak. SEA-specialist Johan Arends: ‘Het doel daarbij was zoveel mogelijk mensen naar de showroom te trekken en naamsbekendheid te creëren. Dit heeft geleid tot een succesvolle opening van de showroom waarbij de focus op de omgeving Purmerend lag, plus een straal van twintig kilometer. Verkeer naar de website en awareness waren de doelstellingen van deze campagnes. In een later stadium zijn we langzaam overgestapt op het optimaliseren van de webshop-ervaring en het stimuleren van online verkopen. Hierbij stonden verschillende acties centraal. Die zijn we voortdurend aan het optimaliseren en daarbij breiden we het bereik door heel Nederland en de best presterende provincies geleidelijk uit. Omdat mensen van heinde en verre de fysieke winkel van BBQ Outside weten te vinden, ligt op dit moment bijna geen focus meer op showroombezoeken.’
Spekkoper
Erik en Martijn: ‘Het effect van de campagnes via Google Ads en Social Advertising op Facebook en Instagram is boven verwachting. Na de eerste maand hadden we al meer succes dan verwacht, in het bijzonder in de zomermaanden hebben we het in de winkel heel druk gehad. Ook de campagne om ons BBQ-event in oktober met een optreden van Jan Dulles van de 3 J's te promoten, heeft het ontzettend goed gedaan. We hebben hiermee veel enthousiaste bezoekers getrokken. Reden te meer om ook een Black Friday actie uit te laten rollen met maar liefst 15% korting op het complete assortiment. Bovendien merken we sterk dat het aantal barbecue liefhebbers dat onze winkel en webshop weet te vinden steeds groter wordt. Inderdaad, Semwerkt laat ons als spekkoper groeien.’