Zes redenen waarom Microsoft Advertising in te zetten

Microsoft Advertising, ook wel bekend onder de oude naam Bing Ads biedt de mogelijkheid om te adverteren in de zoekmachine Bing. Veel mensen denken vaak: "Wordt Bing wel gebruikt dan in Nederland?" Wat op zich een terechte vraag is als je naar het marktaandeel kijkt. Lees in dit blog zes redenen waarom je zichtbaar moet zijn in Bing.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Zes voordelen van Microsoft Advertising:

  1. Conversieratio organische bezoekers
  2. Minder concurrentie
  3. Lagere kosten per klik dan via Google Ads
  4. Concurrentie adverteert op jouw merknaam
  5. Microsoft Advertising Shopping
  6. Extra mogelijkheden Bing

Het eerste kwartaal van 2019 had Bing slechts een marktaandeel van 4,64% op desktop en 0,38% op mobiele apparaten. Dit zijn uiteraard gemiddelde cijfers. Voor iedere doelgroep kunnen er verschillen zijn in het browsergebruik. Om te onderzoeken of het ook voor jouw website of webshop zinvol is om met Microsoft Advertising aan de slag te gaan, kan er bijvoorbeeld gekeken worden naar het conversiepercentage via organische klikken.

#1 Conversieratio organische bezoekers

Na vele Google Analytics accounts te hebben onderzocht was er duidelijk te zien dat het conversieratio van Bing / organisch hoger lag dan Google / organisch.

In onderstaande grafieken zie we de conversieratio van drie verschillende webshops van januari 2019 tot en met mei 2019. Hierin zien we dat het conversieratio van Bing / organisch (groene lijn) structureel hoger ligt dan Google organisch (oranje lijn). Het aantal transacties ligt weliswaar veel lager dan via Google maar er zijn minder bezoekers nodig om tot een conversie te komen. Waarom dan geen Microsoft Advertising inzetten?

Webshop A
Webshop B
Webshop C

Voor dezelfde accounts als hierboven vertoond, draaien er zowel Google Ads als Microsoft Advertising campagnes. In deze grafieken is duidelijk te zien dat Microsoft Advertising vaak een hogere conversieratio laat zien dan Google Ads. Met andere woorden, gebruikers via Bing lijken dus eerder geneigd te zijn om tot een aankoop over te gaan dan een gebruiker via Google. Grijp daarom de kans en laat geen omzet liggen in Bing, anders maakt je concurrent gebruik van deze advertentieruimte.

Webshop A
Webshop B
Webshop C

#2 Minder concurrentie

Naast een beter conversieratio die behaald kan worden via Microsoft Advertising, is de concurrentie vaak ook minder dan via Google Ads. Hierdoor is het mogelijk om eerder goede posities te behalen in Bing, waarmee je direct een nieuwe doelgroep bereikt.

#3 Lagere kosten per klik dan via Google Ads

In de campagnes die we bij Semwerkt door de jaren heen beheren zien we dat de kosten per klik vaak een stuk lager liggen dan via Google Ads. Dit heeft logischerwijs ook te maken met een lagere mate van concurrentie. Kortom, bezoekers die je via Microsoft Advertising kan bereiken kosten minder advertentiebudget.

#4 Concurrentie adverteert op jouw merknaam

Je concurrenten die wel adverteren in de zoekmachine Bing, adverteren misschien ook wel op jouw merknaam. Oftewel je concurrent probeert omzet te behalen bij jouw klanten. Zorg er daarom altijd voor dat je op je eigen merknaam zichtbaar bent en daarmee boven je concurrenten staat op je eigen merknaam.

#5 Microsoft Advertising Shopping

Naast de goede resultaten die de zoekadvertenties in Bing laten zien, is het sinds kort ook mogelijk om Bing shopping advertenties aan gebruikers te serveren. Bing Shopping is daarmee weer een extra mogelijkheid om je producten onder de aandacht te brengen van potentiële klanten. Bing shopping is al beschikbaar in onder andere Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en meer. Daar mogen we Nederland nu ook aan toevoegen.

Bing Shopping is echter nog wel in bèta fase, wat wil zeggen dat het nog niet voor iedereen beschikbaar is en ook nog niet bij alle zoekopdrachten vertoond zal worden. Wij hebben inmiddels als een van de eerste agencies voor onze klanten de advertenties mogen activeren.

#6 Extra mogelijkheden Bing

Veel functionaliteiten die we allemaal kennen vanuit Google Ads zijn ook beschikbaar in Microsoft Advertising. Echter biedt Microsoft nog meer leuke mogelijkheden om advertenties beter te laten opvallen. Denk hierbij aan Action extensie of een image extensie. Lees hier later meer over op ons blog.

Benieuwd wat Microsoft Advertising voor jouw webshop kan betekenen? Neem contact met onze SEA-specialisten zij helpen jou graag verder met het realiseren van een effectieve campagne.

Bron:http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/netherlands/#quarterly-201901-201902-bar