Zakelijk bloggen? Zo doe je dat!

Content is koning en Google is daar dol op. Webpagina's met goed geschreven teksten, die de lezer bieden wat hij zoekt, zullen immers goed ranken op de juiste zoekwoorden. Dat content goed werkt, is geen geheim. Wist je dat er elke dag maar liefst zes miljoen blogartikelen worden gepubliceerd? Het is een kunst om in deze stroom van informatie op te vallen. Nu denk je vast: “Voegt mijn blog dan nog wat toe?” Jazeker wel, want jouw kennis en de benadering hiervan zijn uniek. 

Bloggen is een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie. Het valt of staat bij het schrijven van kwalitatieve SEO-content. Daarvoor heb je niet alleen kennis nodig van je vakgebied, maar moet je ook weten hoe je die kennis door middel van tekst kunt overdragen. Hoe schrijf je als bedrijf een blog die lezers boeit, en hoe zorg je voor een goede blogplanning? Op deze pagina vind je alle tips en tricks waarmee jij een goede start maakt met (zakelijk) bloggen.


Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Waarom bloggen voor je bedrijf? 

Bloggen biedt veel voordelen. Door als bedrijf te bloggen heb je altijd een mogelijkheid om nieuwe content aan je website toe te voegen. Als je op regelmatige basis content schrijft, wordt je website beter gewaardeerd. Wij raden aan om in ieder geval één keer per maand een blog te schrijven. Dit leidt tot een betere organische vindbaarheid. Zakelijk bloggen is dus goed voor SEO.  Andere voordelen van (zakelijk) bloggen zijn:

  • het trekt meer verkeer naar je website,
  • je kunt jouw expertise delen en de website als autoriteit neerzetten,
  • je kunt inspelen op vragen die je doelgroep (middels Google) stelt en daarmee potentiële klanten bereiken,
  • je bouwt aan een langdurige organische zichtbaarheid,
  • je investeert in de relatie met je klanten doordat je zorgt voor waardering en vertrouwen.

Kortom: door te bloggen groeit je bedrijf. 

Een goede blogplanning is het halve werk 

Voor bedrijven is bloggen is de goedkoopste en meest effectieve vorm van contentmarketing. Zakelijk bloggen is niet moeilijk, maar als je het goed wilt aanpakken, is het aan te bevelen er voldoende tijd voor te reserveren. Het beste is om te werken volgens een blogplanning of contentkalender waarin je een vast aantal blogartikelen opneemt en vooraf de insteek, het hoofdonderwerp en subonderwerpen bepaalt. Dit lichten we toe aan de hand van een voorbeeld. 

Stel, je verkoopt mangohouten meubelen en je wilt een adviserend blogartikel schrijven over het onderhoud van mangohouten meubelen. Je blogplanning zou er dan bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: 



Zo kun je deze informatie voor iedere blog van tevoren vastleggen in een overzicht. Ook raden we aan om een deadline te stellen. Houd rekening met controlerondes, een beoogde eindversie datum en de publicatiedatum. 

De hoeveelheid artikelen is afhankelijk van welke diensten je als bedrijf aanbiedt. Over de ene vorm van dienstverlening valt immers meer te vermelden dan de andere. Maar één of twee zakelijke blogs per maand is een goed uitgangspunt. Je kunt er daarnaast naast voor kiezen om dit aan te vullen met korte nieuwsberichten waarin je interessant bedrijfsnieuws deelt. 

Hoe schrijf je een goede zakelijke blog?

Voor het schrijven van een goede blog zijn een aantal stappen essentieel. Deze stappen bieden een houvast om iedere blog volgens hetzelfde stramien op te stellen, waardoor alle blogs eenduidig en herkenbaar zijn. 


Bepaal het doel van je blog en kies hoofdonderwerp en eventuele subonderwerpen

Stel je doel vast. Een tekst kan verschillende doelen hebben. Wil je bijvoorbeeld informeren, adviseren of inspireren? Of heeft het blog een converterend doel? En voor wie schrijf je het artikel? 

Ga voor een onderwerp waar je volledig achterstaat en voldoende over kunt vertellen. Dan gaat het schrijven een stuk makkelijker. 


Bepaal je zoekwoorden 

Bepaal per onderwerp en subonderwerp welke zoekwoorden relevant zijn en gebruik die zoekwoorden voldoende in je tekst, maar houd het natuurlijk.

Wanneer je nadenkt over het zoekwoordgebruik is het ook belangrijk om naar de zoekvolumes te kijken. Het zoekvolume is het aantal zoekopdrachten dat wordt uitgevoerd in een zoekmachine per tijdvak, bijvoorbeeld per maand. Stel dit van tevoren allemaal vast. 


Pas een zoekvraag toe

Maak gebruik van één of meerdere relevante vragen en beantwoord deze direct. Want als je die vragen op een waardevolle manier beantwoordt, is de kans des te groter dat de lezer de bereidheid heeft om je complete artikel te lezen.


Tips voor de opbouw en de leesbaarheid van de tekst

  • Start met een overkoepelende inleiding die weergeeft wat de lezer kan verwachten en benoem hierin ook het hoofdonderwerp en de deelonderwerpen. 
  • Schrijf in de actieve vorm en wissel korte en lange zinnen met elkaar af. 
  • Houd de alinea’s kort en maak daarbij gebruik van passende tussenkoppen om de leesbaarheid te bevorderen. Dan is je blog ook op kleinere schermen goed leesbaar. 
  • Als je je lezers een eindeloze lap tekst voorschotelt, haken ze snel af. Verrijk je blog naast tekstuele content daarom met video’s, foto’s afbeeldingen en/of infographics om de inhoud te ondersteunen. 


Sluit je artikel af met een call-to-action

Schrijf naar het doel dat je voor ogen hebt en sluit af met een call-to-action. Je vergroot hierdoor de interactie met de lezer. Dit kan ook door de lezer bijvoorbeeld te vragen om een reactie achter te laten onderaan de blog.


Bedenk een pakkende titel

Een pakkende titel waarin je het hoofdonderwerp verwerkt, nodigt uit om te gaan lezen. Je verhoogt de kans dat mensen klikken op jouw blog en deze gaan lezen. Bovendien werkt het ook goed voor SEO om een relevant zoekwoord verwerken. 


Maak gebruik van interne links

Link in je blog naar andere belangrijke pagina’s, zoals hoofdcategorieën, subcategorieën, eerder geschreven blogs en de contactpagina. Link daarnaast ook vanuit andere artikelen naar je nieuwste blogartikel. Je versterkt hiermee de relevantie tussen pagina’s onderling. Zo verwijs je de lezer door naar andere artikelen en breng je gelijk structuur aan. En dat is weer goed voor SEO. 

Een goede blog schrijven is en blijft een kunst  

Ondanks de expertise die je hebt over het onderwerp, blijft zakelijk bloggen een vak apart wat je jezelf moet/kan aanleren. Daarom kan het verstandig zijn om je content te laten schrijven door (of samen te schrijven met) professionele copywriters. Daarmee zorg je ervoor dat (zakelijk) bloggen werkt en jij je kunt blijven focussen op jouw expertise!


Wil je meer weten over zakelijk bloggen? Of ben je benieuwd wat Semwerkt voor je kan betekenen op het gebied van content marketing? Neem contact met ons op en wij leggen het je graag uit. Je kunt ons bereiken door te mailen naar info@semwerkt.nl of te bellen met 0229 - 763 562.