Welke ontwikkelingen en trends verwachten we in 2024 in online marketing?

De wereld van online marketing staat niet stil. Zeker in deze tijd waarin social media, privacy en AI een grote rol spelen. In 2023 is er veel veranderd en ook in 2024 zal dit zo zijn. Welke ontwikkelingen gaan we in 2024 zoal zien en hoe kan je daar het beste op inspelen? In dit blog nemen onze specialisten je mee in de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van SEA, social advertising en SEO.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Google lanceerde in 2023 met veel bombarie de Google Search Generative Experience (SGE). Als je iets opzoekt, geeft Google je nu een compleet overzicht van het onderwerp. Dit is voor de gebruiker handig omdat je niet meer veel websites hoeft te bezoeken voor een antwoord op je zoekvraag. Maar voor mensen die een website hebben of die in marketing werken, lijkt dit minder handig omdat er dan een kleinere hoeveelheid bezoekers op hun site komt.

In andere landen zien we dat bij zo’n 81% van de zoekopdrachten generatieve AI wordt gebruikt en dat 85% van deze informatie uit de top 10 zoekresultaten komt.

Sandy (SEO-specialist) vertelt: “Als SGE in Nederland komt, kan het zijn dat er minder bezoekers naar sommige websites gaan. Maar dit is niet altijd slecht. Misschien vinden potentiële klanten sneller wat ze zoeken en kopen ze eerder iets op een website. Dit kan zorgen voor meer conversies. Dus het is slim om niet alleen te kijken naar het aantal bezoekers, maar ook naar andere belangrijke zaken zoals hoe goed je zichtbaar bent in de zoekresultaten.”

Het einde van third-party cookies

Vanaf 1 januari kijken we vooruit naar een jaar waarin third-party cookies uiteindelijk zullen verdwijnen. Gelukkig gebeurt dit niet in één keer, maar als je een e-commercebedrijf hebt (of een ander bedrijf dat online adverteert), moet je je hier wel op voorbereiden. Op dit moment is Google aan het testen met 1% van zijn gebruikers. Dit heeft invloed op de manier hoe we online advertenties kunnen inzetten.

Annabel (Social-specialist) vertelt: “Een voorbeeld van een aanpassing in reclamecampagnes is het gebruik van gegevens die je zelf verzamelt. Voor reclame op Meta-platforms moet je nu bijvoorbeeld een Conversion API gebruiken, samen met de Meta Pixel.” *
“Er is meer focus op de privacy van de gebruiker en minder ruimte voor gerichte targeting. Dit betekent dat we moeten kijken naar nieuwe manieren van adverteren met behulp van first-party data, Server Side Tracking en het instellen van verbeterde conversies. Samen zijn dit de belangrijkste oplossingen om succesvol te blijven met Google Ads in 2024,” aldus Anneloes (SEA-specialist).

*Met zowel een Conversion API als Meta Pixel is het mogelijk om het effect van advertenties op je website te meten. Zonder Pixel of API kun je niet zien hoeveel bezoekers afkomstig zijn van Meta en is het niet mogelijk om conversies te meten. Een pixel is een stukje code dat op de website wordt geplaatst en wordt getraceerd met browser cookies. Een conversion API wordt getraceerd doordat de data van server naar server wordt verzonden. Dit is eigenlijk ook een stuk nauwkeuriger dan een Pixel, omdat niet iedereen cookies accepteert.

Adverteren op Threads

14 december 2023 werd de social media app Threads (een functie van Instagram) in Europa beschikbaar. Op dit moment zijn er voor dit nieuwe social media platform - Meta’s antwoord op de verandering van Twitter naar X - nog geen advertentiemogelijkheden. Hiervoor is gekozen om zo snel mogelijk veel gebruikers voor het platform te werven, maar bij Semwerkt verwachten we dat er uiteindelijk wel advertentiemogelijkheden zullen komen.

Wil je meer weten over Threads? Lees dan ons uitgebreide blog.

Short video's zien een ongekende populariteit

Afgelopen jaar zette Meta zich intensief in voor de optimalisatie en verbetering van de Instagram Reels-functionaliteit. Deze vorm van adverteren is in 2023 nog belangrijker geworden. Opmerkelijk is de vaststelling dat short video-advertenties aanzienlijk betere resultaten behalen dan reguliere afbeeldingen of de traditionele carrousel-advertenties. Uiteraard hangt dit sterk af van het doel van je advertentie, de boodschap en je eigen merkidentiteit.

Annabel zegt: “Het valt op dat short video-content nog steeds in opkomst is en de verwachting is dat dit in 2024 alleen maar sterker zal worden. Natuurlijk blijft ook TikTok populair.”

AI-chatbots en machine learning

AI-chatbots worden tegenwoordig steeds vaker gebruikt om antwoord te krijgen op de meest uiteenlopende vragen. Nadat het antwoord verkregen is, wordt er verder gezocht via Google of wordt er direct gezocht naar producten. Zowel Google als Microsoft spelen hier al op in en experimenteren al met nieuwe varianten van de zoekresultatenpagina. De vraag is in hoeverre dit invloed gaat hebben op SEA- en SEO-strategieën.

Melissa (SEO-specialist): “We zien al dat Google Lens in Samsung-apparaten wordt geïntegreerd. Dit, maar ook met name de integratie van AI in zoekmachines, zal de manier van zoeken steeds meer gaan beïnvloeden. Ik verwacht dat de zoekopdrachten veranderen, dat zoekresultaten worden beïnvloed en dat mensen steeds vaker Bard, Bing Chat of ChatGPT gaan gebruiken.”

Meer interesse in AI? Dit blog van Google is zeer interessant!

Wat voor invloed hebben de veranderingen op jouw online marketingcampagne?

Wil jij een keer met onze specialisten sparren over jouw online marketing? Neem dan contact met ons op! Je kunt ons dagelijks bereiken op ons vaste nummer +31 (0)229 763 561 of via de mail op info@semwerkt.nl. Samen tillen we jouw online marketing naar een hoger niveau!