2024: Het tijdperk van privacy in online adverteren

De online marketingwereld verandert voortdurend. Daarom houden we bij Semwerkt het laatste nieuws nauwlettend in de gaten. We willen hier altijd van op de hoogte zijn voor jou, zodat je een voorsprong hebt op je concurrenten. Daarom hebben we ons verdiept in wat er gaat veranderen in 2024. Er gaat namelijk heel wat gebeuren op het gebied van SEA en online ads. In dit blog gaan we hier dieper op in en leggen we uit wat de impact hiervan is.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Online privacy: de trends van de laatste jaren


De laatste jaren is online privacy steeds belangrijker geworden. De bezoekers van jouw website zijn zich hiervan bewust en vinden het steeds minder prettig om constant achtervolgd te worden door gepersonaliseerde advertenties. Alphabet Inc. (het moederbedrijf van Google LLC) pakt dat dit jaar helemaal op door veranderingen op het gebied van online adverteren door te voeren. Google kondigt deze aan voor de tweede helft van 2024.

Wat gaat er veranderen aan online adverteren?


Concreet wijzigen er twee dingen:

  1. Het verdwijnen van third-party cookies;
  2. Het nieuwe Consent Mode V2.

Onze SEA-specialisten zijn druk bezig om onze advertentiestrategieën hier effectief op aan te passen. Ons doel is ook om onze klanten volledig te informeren over deze aanstaande veranderingen. 

1. Het verdwijnen van third-party cookies


Third-party cookies zullen helemaal verdwijnen aan het einde van het jaar (2024). Deze wijziging heeft een aanzienlijke impact op tracking en gegevensverzameling zoals we dat gewend zijn. Momenteel wordt dit al getest met 1% van de Chrome-gebruikers. Zij hebben geen third-party cookies meer.

Wat zijn third-party cookies?


Third-party cookies zijn kleine bestanden die websites gebruiken om informatie over je te verzamelen, maar ze worden niet door de website zelf gemaakt. Andere bedrijven - zoals adverteerders - die advertenties op een website plaatsen, zorgen daarvoor. Als je een nieuwswebsite bezoekt en daar een advertentie ziet, kan het bedrijf bijvoorbeeld achter die advertentie een third-party cookie op je computer plaatsen om bij te houden welke sites je bezoekt. Zo kunnen ze je later advertenties tonen die aansluiten bij jouw interesses.

2. Het nieuwe Consent Mode V2


De DMA (Digital Markets Act) stelt dat advertentieplatformen zoals Google en Meta toestemming moeten hebben om hun advertenties te laten zien. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het vragen van toestemming aan de gebruiker. Daarom verplicht Google adverteerders om het nieuwe Consent Mode V2 te gebruiken. Hierdoor weet Google automatisch of een gebruiker toestemming heeft gegeven om gevolgd te worden of niet. Het toestemming geven gebeurt via de bekende cookiebanner. 

Wat is het verschil tussen het oude en het nieuwe Consent Mode?


De vorige versie van Google Consent Mode richtte zich vooral op het verzamelen van gegevens, maar versie twee gaat een stap verder door te reguleren hoe deze gegevens gebruikt en gedeeld gaan worden. Het is noodzakelijk om het GTM (Google Tag Manager) CookieScript-sjabloon bij te werken om goed te functioneren volgens de nieuwe toestemmingsregels. Google past de tags en tracking dan aan om aan de keuze van de gebruiker tegemoet te komen. Dit stelt bedrijven in staat om toch waardevolle gegevens te verzamelen voor advertentiedoeleinden, uiteraard wel binnen de grenzen van de regelgeving.

Wat is de Digital Markets Act?


De DMA is een belangrijke wet van de Europese Unie, gericht op het reguleren van digitale markten. De wetgeving is ontworpen om de macht van grote technologiebedrijven in balans te houden en eerlijke concurrentie te bevorderen. Daarnaast is privacywetgeving ook een speerpunt - de wet kan beperkingen opleggen op het gebied van het verzamelen en gebruiken van gebruikersgegevens. Dit is wat er met het nieuwe Consent Mode V2 ook is gedaan.

Wat is de impact van de wijzigingen?


De veranderingen zullen een enorme impact hebben op het landschap van PPC (Pay-per-click)-advertenties en online adverteren in het algemeen. De wijzigingen hebben invloed op de effectiviteit van advertentie-algoritmes, waardoor nauwkeurig leren en voorspellen moeilijker wordt. Het resultaat hiervan is dat advertenties minder goed worden geoptimaliseerd. Andere gevolgen van de wijzigingen zijn:

  • Privacy en gebruikerstoestemming: het belang van gebruikersprivacy wordt groter. Je website moet expliciet toestemming krijgen van gebruikers om gegevens te verzamelen en voor advertentiedoeleinden te gebruiken; Gebruikers krijgen hierdoor meer controle over hun persoonlijke gegevens;
  • Veranderingen in targeting en prestaties van advertenties: third-party cookies speelden hiervoor een belangrijke rol in het volgen van gebruikersgedrag en het plaatsen van gerichte advertenties. Het kan daarom dat je een daling in de effectiviteit van je campagnes gaat zien;
  • Globale impact: de nieuwe regelgeving geldt alleen voor de Europese Economische Ruimte (EER). Maar de trend die zichtbaar is, wijst op een wereldwijde verschuiving met steeds strengere privacyregels.

Vooral voor de SEA-tak van online marketing verandert er veel wat om een andere aanpak vraagt, maar ook op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) heeft dit zeker invloed. Het meten van gebruikersgegevens wordt lastig, waardoor de invloed van SEO-strategieën minder goed kan worden gemeten. Dit maakt het moeilijker om de SEO van een website te optimaliseren op basis van gebruikersgedrag.

Hoe ga je om met het verdwijnen van de third-party cookies en Consent Mode V2?


De wijzigingen waarover je hierboven hebt gelezen, vragen om het aanpassen van de huidige strategieën op het gebied van persoonlijke advertenties. Onze specialisten zijn daarom druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe strategieën. Hierdoor voorkomen we dat je achter gaat lopen.

De toekomst van online adverteren


Het stoppen met third-party cookies is een grote verandering. Toch biedt het ook kansen voor nieuwe en innovatieve campagnes waardoor je je kunt onderscheiden van andere adverteerders. Goed samenwerken, op tijd beginnen met klantenlijsten maken en het verzamelen van zoveel mogelijk data is van groot belang. Op die manier kunnen we ondanks deze verandering het beste uit je advertenties halen en blijven we samen succesvol. 

Neem contact op met onze specialisten


Wil je weten hoe we je SEA-strategie gaan aanpassen of wil je met ons sparren over het opzetten van een advertentiecampagne? Neem dan contact met ons op! Onze specialisten staan voor je klaar.