Ontdek hoe wij jouw SEO verbeteren met de gelekte geheimen van Google

Op 13 maart 2024 werden duizenden documenten van Google vrijgegeven op Github door een geautomatiseerde bot. In mei kregen we toegang tot deze documenten, wat ons meer inzicht gaf in de werking van de zoekmachine. Deze inzichten zijn natuurlijk van onschatbare waarde voor onze SEO-specialisten. Wat hebben we ontdekt en hoe gaan we deze kennis toepassen op jouw online marketingcampagne? Dat lees je in dit blog.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

De belangrijkste inzichten

De belangrijkste inzichten en trends die we kunnen opmaken uit de gelekte documenten zijn:

  • Er is een steeds sterker verband tussen branding en organische vindbaarheid. Een sterk merk kan aanzienlijk bijdragen aan de effectiviteit van je SEO-strategie door het opbouwen van vertrouwen, autoriteit en een betere gebruikerservaring. Naarmate zoekmachines steeds slimmer worden en meer nadruk leggen op kwaliteit en relevantie, wordt het belang van branding in SEO alleen maar groter. Investeren in een sterke merkidentiteit kan je helpen om duurzame SEO-resultaten te behalen en je online aanwezigheid te versterken;
  • Door de beste informatie over het onderwerp te leveren, zowel op je website als via platforms zoals Facebook, Linkedin, Youtube, enzovoorts, bouw je autoriteit op binnen de markt, waardoor je indirect een grotere kans hebt om hoog in de zoekresultaten te worden getoond;
  • Google gebruikt data over gebruikersinteracties om te bepalen of websitebezoekers tevreden zijn met hun ervaring op jouw site.

Wat is het Google ranking-algoritme?

Voordat we je kunnen meenemen in de gelekte informatie, is het belangrijk dat je weet wat het ranking-algoritme precies is:

Om de volgorde van de organische resultaten bij bepaalde zoektermen in de zoekmachine te bepalen, maakt Google gebruik van geavanceerde formules waarmee het bedrijf waarden toekent aan websites. Deze waarden zijn gebaseerd op een groot aantal factoren - de zogenaamde ranking-factoren - die niet allemaal bekend zijn. Wat we wel weten, is dat Google in het ranking-algoritme in ieder geval de drie pijlers van SEO meeneemt. In het kort gaat het hierbij over:

  • Autoriteit: de hoeveelheid links die over het gehele internet naar jouw website verwijzen;
  • Content: de relevantie van de content die je op je website plaatst;
  • Techniek: de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Ook worden gebruikerssignalen meegenomen bij het berekenen van je ranking-score. Een gebruikerssignaal is het gedrag dat een bezoeker op je website vertoont. Denk hierbij aan de pagina’s waarnaar hij doorklikt of de hoeveelheid tijd die hij op een pagina spendeert.

Als onze specialisten voor jouw website met SEO bezig zijn, letten ze dus goed op deze punten. Maar daarnaast is het af en toe ook veel testen: wat werkt wel? Wat werkt niet? Hoe meer informatie er over het ranking-algoritme wordt gelekt, hoe meer zekerheid we hebben over wat wel en niet werkt.

Wat staat er in de gelekte documenten?

Om heel eerlijk te zijn, kunnen we zelf niet in de documenten kijken. Ze zijn niet met ons gedeeld, maar met Rand Fishkin, die de informatie publiekelijk heeft doorgespeeld. We weten daarom niet hoe zwaar de gelekte factoren wegen op je positie in de zoekmachine. We weten alleen dat de factoren bestaan, en het zijn er een hoop: er zijn 2.596 modules (bestaande uit 14.014 attributen) in de leak gevonden.

Laten we beginnen met redenen waarom je site een lage positie in de zoekmachine zou kunnen hebben: 

  • Een link komt niet overeen met de doelsite: wanneer een andere website naar jouw site linkt, wordt vaak gebruikgemaakt van een ankertekst. Dit is de klikbare tekst die naar jouw site verwijst. Als de ankertekst bijvoorbeeld "ballonnen kopen" is, terwijl jouw website fietsen verkoopt, kan dit je positie in de zoekresultaten schaden;
  • SERP-signalen geven aan dat gebruikers ontevreden zijn: SERP staat voor Search Engine Results Page, de pagina met zoekresultaten. Als gebruikersgedrag aangeeft dat jouw website niet aan een zoekopdracht voldoet, zal je positie dalen;
  • Productrecensies: slechte klantrecensies kunnen je positie negatief beïnvloeden;
  • Exacte domeinmatches: een domeinnaam die een exacte zoekterm is (bijv. rodefietskopen.nl) levert je geen voordeel op;
  • Content-onderwerpen: als veel van je content niet overeenkomt met de voornaamste focus van je website, kan dit je positie negatief beïnvloeden.

Uit deze informatie blijkt dat links nog steeds zeer belangrijk zijn. De gelekte documenten benadrukken dat de diversiteit en relevantie van je ankerteksten hierin een sleutelrol spelen. Het is ook van groot belang dat gebruikers die op je links klikken, terechtkomen waar ze verwachten terecht te komen. Jouw content moet dus bijdragen aan een positieve gebruikerservaring.

Andere interessante bevindingen:

  • Google houdt een kopie bij van elke versie van elke pagina die het ooit heeft geïndexeerd. Dit betekent dat Google elke verandering die je aan je site aanbrengt kan “onthouden”;
  • Fishkin schrijft: “Branding (je merkidentiteit) is belangrijker dan ooit. Als er één universeel advies was dat ik zou geven aan marketeers die hun organische positie en verkeer breed willen verbeteren, zou het zijn: ‘Bouw een bekend, populair en goed erkend merk op in je niche, buiten Google search.’”
  • Google kijkt naar datum waarop iets wordt geplaatst (en eventueel de datum in de inhoud), want versheid is belangrijk;
  • Paginatitels zijn nog steeds belangrijk. Google heeft een functie genaamd titlematchScore die zou meten hoe goed een paginatitel overeenkomt met een zoekopdracht;
  • Your Money Your Life-content (content over bijvoorbeeld je gezondheid) is niet van ranking-factoren buitengesloten. Ongeacht het onderwerp moet je content origineel, behulpzaam en gebruiksvriendelijk blijven;
  • Entiteiten zijn belangrijk. Auteurschap leeft. Google slaat informatie over auteurs zelfs op;
  • Eén pagina op je website met content van lage kwaliteit, brengt het risico dat het de positie van je volledige website onderuit haalt. Denk aan letterlijk vertaalde teksten of teksten met foute informatie.

Hoe gaan onze specialisten deze nieuwe informatie toepassen?

Met de nieuwe (en in sommige gevallen bevestigde) informatie die we uit de gelekte documenten hebben verworven, kunnen we jouw SEO-campagne op een aantal manieren verbeteren:

  • Onze specialisten zorgen dat de ankerteksten die naar jouw site verwijzen, overeenkomen met de inhoud van je website. Dit betekent dat we hierop letten bij het plaatsen van artikelen en dat we in sommige gevallen inkomende links zullen analyseren;
  • Door de SERP-signalen te analyseren, verbeteren we de gebruikerservaring op jouw website. Dit omvat onder andere het optimaliseren van de content om beter aan de verwachtingen van de gebruikers te voldoen en het verbeteren van de techniek van je site;
  • We implementeren strategieën om positieve recensies aan te moedigen en negatieve recensies op een constructieve manier te beheren;
  • We zorgen dat de locatiegegevens van jouw bedrijf correct en consistent zijn in alle online vermeldingen, of geven jou hierover advies;
  • In samenwerking met de SEA- en Social-afdelingen werken we aan het opbouwen en versterken van jouw merk buiten Google Search. Dit omvat merkcampagnes en het vergroten van de naamsbekendheid binnen je niche, wat indirect je organische positie in Google zal verbeteren;
  • We zorgen dat al je paginatitels goed overeenkomen met de zoekopdrachten waarop je gevonden wilt worden;
  • Onze contentspecialisten richten zich op het creëren van originele, nuttige en gebruiksvriendelijke content voor jouw website.

Heb je nog vragen over de ranking-factoren?

De recente onthullingen over Google bieden onze SEO-specialisten waardevolle inzichten die we direct kunnen toepassen om jouw online aanwezigheid te versterken. We zijn er klaar voor om deze kennis te benutten en jouw website naar een hoger niveau te tillen.

Wil je meer weten over hoe we jouw website optimaliseren voor SEO? Neem dan contact met ons op door te mailen naar info@semwerkt.nl.