E-E-A-T, wat betekent het en hoe zet je het in?

De missie van Google luidt: ‘De wereldwijde informatie ordenen en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar maken’. Om een website vindbaar te maken in Google dient de inhoud daarom naadloos aan te sluiten bij de behoeften van gebruikers, zodat ze op een pagina terechtkomen waar ze vinden wat ze zoeken. Google bepaalt dat aan de hand van enorm veel punten die voor de organische zoekresultaten onder te verdelen zijn in de drie SEO pijlers: autoriteit, content en techniek. E-E-A-T is, zeker na de nieuwste updates, een cruciaal onderdeel daarbinnen.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

De Search Quality Rater Guidelines van Google

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trust en maakt deel uit van Google’s Search Quality Rater Guidelines, een handboek dat door echte mensen van vlees en bloed - ook wel Quality Raters genoemd - wordt gebruikt om de kwaliteit van zoekresultaten te kunnen evalueren. Door hun feedback kan Google zijn algoritme-updates meten en waar nodig verbeteren.

Wanneer je het 176 pagina’s tellende document doorleest, kun je niet om het begrip E-E-A-T heen. E-E-A-T (tot de Google-update in december 2022 nog E-A-T, zonder Experience) bestaat al sinds 2013, maar was toen voornamelijk van toepassing op de zogeheten YMYL-onderwerpen (Your Money Your Life). Denk daarbij aan onderwerpen, zoals medicijnen, financiën of informatie over gevaarlijke actuele gebeurtenissen (natuurrampen, aanslagen, etc.). Verkeerde informatie over deze onderwerpen kan namelijk schade toebrengen. Tegenwoordig toetsen ze de E-E-A-T niet alleen bij YMYL-onderwerpen, maar voor vrijwel iedere soort branche en iedere soort website. Op die manier krijgen hoogwaardige bronnen en content de aandacht die ze verdienen en hebben scams en fake news weinig tot geen kans.

Experience, Expertise, Authoritativeness en Trust

We zullen de vier termen waar E-E-A-T voor staat wat verder toelichten:

  • Experience: Heeft de maker van de content ervaring met het onderwerp en beschikt hij/zij over een schat aan persoonlijke ervaring binnen het thema?
  • Expertise: In hoeverre beschikt de maker van de content over kennis en/of vaardigheden rondom het onderwerp? Heeft hij/zij bijvoorbeeld aantoonbare kwalificaties?
  • Authoritativeness: Wordt de maker van de content gezien als een betrouwbare bron binnen dit onderwerp? Staat hij/zij bekend als ‘go-to’-bron?
  • Trustworthiness: Dit is de belangrijkste van de E-E-A-T-familie. Websites met een lage betrouwbaarheid hebben namelijk hoe dan ook een slechte E-E-A-T, hoe ervaren, deskundig of autoritair ze ook zijn. Vermeld daarom duidelijk wie de content heeft geschreven, bewerk de content op feitelijke juistheid, citeer waar mogelijk betrouwbare bronnen, maar denk bijvoorbeeld ook aan het aanbieden van een veilige betaalmethode (bij e-commerce websites) en een bereikbare en betrouwbare klantenservice.

Waarom is E-E-A-T relevant voor jouw bedrijf?

Google is continu bezig met het verbeteren van de zoekmachine. Ieder jaar worden er meerdere grote updates uitgerold met daar tussendoor nog honderden kleine wijzigingen. Zo doen ze er alles aan om de beste informatie te tonen die naadloos aansluit op de zoekintentie. E-E-A-T heeft niet direct invloed op de ranking van een website, maar helpt het rankingsysteem te optimaliseren. Door nu te investeren in E-E-A-T leg je een duurzame fundering onder je website waardoor je minder vatbaar bent voor Google-updates en dus niet keer op keer ‘slimme trucjes’ hoeft uit te voeren, die meestal alleen maar voor kortdurend succes zorgen.

Natuurlijk optimaliseer je een website uiteindelijk niet speciaal voor Google, maar voor de gebruiker. Ook dan blijft E-E-A-T heel belangrijk. Je verhoogt er namelijk ook het vertrouwen mee in jouw website/bedrijf voor (nieuwe) gebruikers en dat kan indirect weer leiden tot meer conversies.

Wat kun je doen om met jouw content te voldoen aan E-E-A-T?

Er zijn een aantal dingen waar je aan kunt denken bij het verbeteren van de E-E-A-T van een website:

  1. Creëer content van hoge kwaliteit: publiceer content die geschreven is door iemand met een bepaalde autoriteit en expertise en die iets toevoegt aan de al bestaande content op het web. Vergeet daarnaast niet om de content up-to-date te houden, zodat hij niet verouderd raakt.
  2. Laat je content controleren door een expert: vergeet dit niet te vermelden, bijvoorbeeld: ‘Dit artikel is gefactcheckt door…’
  3. Geef informatie over de auteur: vermeld onder een artikel de auteur (eventueel inclusief korte uitleg over wat die persoon doet) en creëer auteurspagina’s waarop je meer kunt lezen over de auteur met daarbij links naar alle artikelen die die persoon heeft geschreven. Leg daarop bijvoorbeeld wat uitgebreider uit waarom die persoon een kenner is van het onderwerp.
  4. Gebruik betrouwbare bronnen: wanneer je content door wetenschappelijke bronnen en studies wordt ondersteund, vergroot dit het vertrouwen.
  5. Voeg structured data toe: door codes toe te voegen aan een pagina, vertel je de zoekmachine nét wat meer. Zo kun je Schema Markup gebruiken om bijvoorbeeld meer informatie over een auteur, review, persoon of organisatie te geven.
  6. Zorg voor een duidelijke ‘over ons’-pagina.
  7. Zorg voor een duidelijke, geloofwaardige contactpagina.
  8. Bied informatie aan over o.a. algemene voorwaarden, betaling, verzending en retourbeleid: zorg dat deze informatie makkelijk te vinden is en dat Google die kan indexeren (dus niet op noindex zetten).
  9. Creëer een positieve merkreputatie: negatieve reviews of negatieve berichten op forums halen het vertrouwen in jouw bedrijf/website omlaag. Probeer zeker op negatieve, maar ook op positieve reacties, zo snel en professioneel mogelijk te reageren.
  10. Houd UGC (user generated content) in de gaten: zorg ervoor dat mensen over jou praten en dat reviews (zowel beeld als tekst) eerlijk zijn en geschreven/gemaakt worden door mensen met echte ervaringen.
  11. Zorg dat betrouwbare websites naar jou linken en dat experts jou aanbevelen: hoe meer aanzien de website heeft die naar jou linkt heeft, hoe groter het effect. 
  12. Doseer het aantal advertenties: advertenties die afleiden of de content blokkeren, kunnen een teken zijn van weinig vertrouwen.

Hulp nodig?

Bovenstaande tips helpen jou als het goed is een heel eind op weg, maar ze vragen wel tijd en moeite. Heb je simpelweg de tijd niet of kun je nog wat hulp gebruiken bij het opzetten van een strategie? We komen graag met je in contact, zodat we samen kunnen kijken naar alle mogelijkheden. Je kunt ons bereiken door te bellen naar 0229 763561 of te mailen naar info@semwerkt.nl.