Wat werd er in 2023 gegoogeld?

In 2023 hebben we met zijn allen een hoop meegemaakt. Van de plotselinge populariteit van Barbie (een schoolvoorbeeld van effectieve marketing) tot de vervanging van T-mobile en Tele2 voor Odido, we hadden veel dingen om over te babbelen. Maar wat voor invloed hadden de gebeurtenissen van het afgelopen jaar op ons zoekgedrag? In dit blog lees je er meer over.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Vijf trends die in het afgelopen jaar werden gegoogeld:

1. Barbenheimer

In de zomer van 2023 kwamen Barbie (19 juli) en Oppenheimer (20 juli) dicht achter elkaar uit. Wat een samenloop van omstandigheden! Opeens was #Barbenheimer trending. Dat deze films tegelijk uitkwamen en veel met elkaar werden vergeleken, is goed te zien in het zoekgedrag van fans. De stijgingen en dalingen in het zoekvolume zijn bijna identiek. Hieronder zie je hoe dit er door de loop van het jaar heen uitzag. De blauwe lijn is het zoekwoord “Oppenheimer” en de roze… uh, rode lijn is “Barbie”.

2. De nieuwe iPhone 15

Dit jaar lanceerde Apple de iPhone 15 en iPhone 15 Plus. Liefhebbers konden hun bestellingen voor deze telefoons al plaatsen vanaf 15 september, waarna ze vanaf 22 september weer leverbaar waren. Het is leuk om te zien hoe het zoekvolume op “iPhone 15” in september een hoge piek bereikte, om vervolgens in oktober weer te dalen en stabiliseren.

3. Odido rebranding

Op 5 september 2023 maakte T-Mobile bekend dat het samen met Tele2 uit Nederland ging verdwijnen. In hun plaats kwam een nieuw merk, namelijk Odido. De meningen over deze rebranding waren nogal verdeeld, maar één ding was zeker: de naamsverandering zorgde voor een enorme piek in het zoekvolume. In de onderstaande grafiek weergeven de gele en rode lijn het zoekvolume op de termen “tele2” en “t mobile” en weergeeft de blauwe lijn het zoekvolume op de term “Odido”.

KPN anticipeerde de toename van het zoekvolume naar "Odido" en was er snel bij om een pagina te lanceren die zich concentreerde op dit trefwoord. Deze zet werd gemaakt nog voordat T-Mobile of Tele2 zelf hun klanten hadden ingelicht of een landingspagina hadden geplaatst. Hierdoor wist KPN aanzienlijk meer online verkeer naar zijn website te trekken. Slim!

4. Temu

Temu is een Chinese webshop die met sites zoals AliExpress vergelijkbaar is. Het bedrijf werd in 2022 gelanceerd, maar is pas sinds 2023 in Nederland actief. Toen Temu (blauwe lijn) net in Nederland live ging, was AliExpress (rode lijn) nog aanzienlijk populairder. Ondertussen heeft Temu zijn concurrent in zoekvolume overstegen.

5. Tweede Kamerverkiezingen

Op woensdag 22 november 2023 ging heel Nederland massaal naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Maar veel kiezers waren nog onzeker over hun keuze en doken daarom eerst het internet op voor wat speurwerk. Deze zoektocht was duidelijk zichtbaar in de Google-zoekvolumes. In de aanloop naar de verkiezingen zagen we een opvallende toename in het aantal zoekopdrachten naar “stemwijzer”, met een eerste hoogtepunt op 25 oktober (toen de stemwijzer online werd gezet), gevolgd door een nog grotere piek op 21 november, de dag voor de verkiezingen.

Wat googelen we rond de feestdagen?

Dingen die we in het dagelijks leven veel bespreken, zien vaak ook een stijging in zoekvolume op Google. Dit geldt niet alleen voor trends, maar ook voor jaarlijks terugkerende gebeurtenissen zoals de feestdagen.

Wat we rond Sinterklaas, kerst en oud en nieuw googelen, varieert van cadeaus tot recepten tot waar je het beste vuurwerk kunt kopen. Maar één zoekterm die ons erg opvalt, is “ChatGPT gedicht”. Op 3 december, twee dagen voor Sinterklaasavond, zag deze term een enorme piek in Google.

Dus als je een gedicht hebt ontvangen, wees dan niet te blij
Waarschijnlijk werd het geschreven door AI!
Zeker al ben je een Fries
Gaf ChatGPT je vast rijmadvies


De bovenstaande rijm is niet geschreven met ChatGPT, maar spreekt wel de waarheid: in Friesland was het zoekvolume op “ChatGPT gedicht” het hoogst.

Hoe helpen zoekwoorden je jouw site te optimaliseren?

Ben je benieuwd hoe jij - net als KPN - kennis over zoektermen en trends kunt toepassen om jouw website hoger in zoekmachines te laten scoren? Neem dan contact met ons op via ons vaste nummer 0229 763 561 of via info@semwerkt.nl. Onze specialisten helpen je graag!