Semwerkt en het Coronavirus: Onze Maatregelen

covidmaatregel

Het is je vast niet ontgaan: een groot deel van de bedrijven in Nederland is bezig met het opnieuw inrichten van hun kantoren en werkplekken om alles Coronaproof te maken. Ook wij zijn druk in de weer geweest om dit te kunnen realiseren. Met dit blogbericht willen wij laten zien wat onze oplossingen zijn om aan alle regels van het RIVM te voldoen.

De voorbereidingen

Toen het duidelijk werd dat wij niet meer naar ons kantoor mochten vanwege de maatregelen rondom het Coronavirus, hebben wij ons allemaal aangepast aan de situatie en zijn wij thuis verder gegaan met onze werkzaamheden. Dit was natuurlijk wel even wennen, en we hebben hier allemaal onze weg in moeten vinden, maar ik vind dat dit best goed is gelukt. Iedereen heeft zijn of haar eigen manier gevonden om het haalbaar te maken. Zo hebben een aantal van onze medewerkers kinderen en dat was zeker in de eerste paar weken flink aanpoten.

Na een aantal maanden is het nu toch tijd om langzaam weer het normale leven op te pakken, voor zo ver dat op dit moment mogelijk is. Eerst hebben Sun en ik (Milan) samen, met gebruik van de bouwtekening van onze verdieping, een plan gemaakt voor de plek waar de bureaus moesten komen, zodat wij ruim anderhalve meter afstand kunnen houden van elkaar, ook als iemand koffie wil halen. Daarna hebben Sun, zijn vrouw Petra en Robbert de bureaus goed gezet en alles opgemeten. Gelukkig paste alles zonder al teveel aanpassingen. 

Onze maatregelen

Zoals ik eerder al schreef, doen wij er als bedrijf, maar ook onze medewerkers, gezamenlijk alles aan om ons te houden aan de maatregelen. Zo is er door Sonja, Robbert en Sun een Corona Protocol opgesteld met regels waar wij ons aan moeten houden. Dit gaat van het gebruiken van papieren bekertjes in plaats van kopjes tot geen koffie voor elkaar halen, maar ook tot thuis blijven als je je niet helemaal lekker voelt. Dit alles om ervoor te zorgen dat wij elkaar niet aansteken, mocht iemand onbewust het virus hebben.   

Zoals ik eerder ook al schreef, hebben wij ons kantoor helemaal omgegooid. Dit begint al bij de binnenkomst beneden bij de deur. Wij hebben met het hele pand afgesproken dat wij de trap aan de voorkant gebruiken als trap naar boven, en de trap aan de achterkant als trap naar beneden. Zoals in het Corona Protocol staat: “Dit is eenrichtingsverkeer, dus mocht je iets zijn vergeten uit je auto? Helaas peanutbutter, dan loop je verder omhoog en neem je de trap aan de achterkant weer naar beneden”. Zodra je binnenkomt, moet je je handen ontsmetten bij onze speciale desinfectiezuil.

Milan bij de zuil

Verder zijn er afspraken gemaakt over de kantoorbezetting. Er mogen niet meer dan drie mensen per afdeling (SEO en SEA) aanwezig zijn en 1 persoon per bureaublok. De allerbelangrijkste regel blijft natuurlijk: houd afstand.

Verder heeft Sun luchtbevochtigingsapparaten aangschaft en ventileren wij onze verdieping door de ramen overdag open te houden (‘s avonds zijn ze gewoon weer dicht, leuk geprobeerd 😉). Ook zijn er drie koffieautomaten: een voor de SEO-kant van het kantoor, een van de SEA-kant van het kantoor en een in de vergaderruimte. Dit om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen rond gaan lopen in het kantoor, wanneer het eigenlijk niet hoeft.

SEA Kantoor
SEO kantoor

Verder kregen alle Semmers een chocoladereep om hen weer opnieuw welkom te heten op ons kantoor.

Milan's werkplek

De toekomst

Er is natuurlijk nog een hoop onzekerheid over de toekomst, en over hoe het nu gaat lopen met het Coronavirus. Gaat het langzaam weg? Blijft het voorlopig nog even? Om deze reden zullen wij, voor zo lang het noodzakelijk is, doorgaan met deze maatregelen om te zorgen dat wij allemaal fit en gezond blijven. Op deze manier willen wij voorlopig de kantoorbezetting verdelen onder onze medewerkers, om veilig aan het werk te kunnen. Dit blijven wij natuurlijk doen voor zolang het nodig is, totdat het weer veilig is om dichterbij elkaar te komen.