Onze learnings van BrightonSEO 2024

Voor de zesde keer bezochten onze SEO- en contentspecialisten vorige week BrightonSEO. Een onwijs gezellige, maar ook vooral waardevolle trip! In dit blog leggen we je uit wat BrightonSEO is, waarom we deze conferentie jaarlijks bijwonen en wat er dit jaar te doen was.

Wat is BrightonSEO?

BrightonSEO is een zoekmachinemarketing-conferentie met trainingen, cursussen en talks gepresenteerd door enkele van de beste en bekendste online marketeers ter wereld. Ons SEO- en contentteam gaat jaarlijks naar deze conferentie om nieuwe kennis en technieken op te doen, bestaande kennis te versterken en om te netwerken met andere marketeers en partners.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Wat stond er op de BrightonSEO-agenda?

Dit jaar bood de BrightonSEO-agenda weer een hoop boeiende trainingen en presentaties. Er was zoveel keuze dat het voor onze Semmers soms best moeilijk was om te kiezen welke sessies we wilden bijwonen. Daarnaast waren er ook heel veel stands waar interessante tools werden uitgelicht.

Voor onze contentspecialisten waren vooral de sessies over content, AI en het schrijven van content met behulp van AI van waarde, maar de SEO-specialisten bezochten onder andere talks over EEAT, SEO voor YouTube en TikTok, en People First Marketing. Elke sessie omvatte drie presentaties of trainingen, waarna we met zijn allen tijdens een pauze van een half uur bespraken welke informatie we hadden opgedaan. Het twee dagen lang netwerken en volgen van snelle trainingen was intensief, maar desondanks hebben we veel nieuwe dingen geleerd die we direct in SEO-strategieën en/of content-strategieën kunnen toepassen.

Wat hebben we bij BrightonSEO geleerd?

Het is moeilijk om alles wat we bij BrightonSEO hebben geleerd, gezien en meegemaakt in één blog samen te vatten. Toch delen we hieronder graag wat learnings van deze trip naar Engeland:

Wat gebeurt er als je website viral gaat?

De talk “What happens to your website after you go viral?” van Maja Jovančević ging over een blog die zij op een goksite had geplaatst. Deze blog ging over NFT's, op dat moment een hot topic, en ging dan ook al snel viral; allerlei nieuws- en blogsites plaatsten artikelen over het onderwerp, met links naar het originele blog van Jovančević. Toen dat gebeurde, dacht zij dat omdat er zo veel links naar haar blog leidde, dat goed zou zijn voor de SEO van de website. Maar niets was minder waar. De organische positie ging juist omlaag! Op zijn hoogst stond haar blog op positie 55. Google zag de links met anchorteksten die niets met het onderwerp van de websites te maken hadden en “strafte” de website hiervoor. De content die viral ging was interessant voor willekeurige bezoekers met interesse in NFT’s en was zeker gebonden aan de trends van dat moment (en had daarom een zekere clickbait-waarde), maar voor potentiële klanten van het bedrijf was het blog absoluut niet behulpzaam. Daarom stelde Jovančević: “Content is niet king. Context is king.” Viral gaan werkt niet als het onderwerp waarop je viral gaat niks te maken heeft met je bedrijf.

CTR-verbeteren, ChatGPT gebruiken en andere kleine details

Een andere presentatie benadrukte dat je een hogere relevante CTR (Click Through Rate) en uiteindelijk meer conversies behaalt als je de prijs van je producten en diensten in blogs en op pagina's duidelijk benoemt. Dit was voor ons verrassend, omdat wij voor veel klanten om de prijs van diensten of dure producten heen schrijven. Dat is iets wat we nu dus concreet kunnen verbeteren.

Verder werd er veel verteld over ChatGPT, TikTok en Reddit. Content op sociale mediaplatforms wordt steeds belangrijker en Reddit viel hierbij op. Het is een platform van en voor gebruikers, en net als bij Google speelt EEAT een grote rol. Mensen zijn tegenwoordig op zoek naar 'echte' content. Er is veel twijfel over content die door AI is gemaakt. Maar is die twijfel wel terecht? ChatGPT is een handige tool - sommige auteurs gebruiken het nu zelfs om hun boeken te verbeteren. Iedere schrijver maakt gebruik van de gereedschappen die hij of zij tot zijn beschikking heeft, dus er is niks mis met ChatGPT als gereedschap. Maar, voegde een andere spreker hier aan toe, het is belangrijk dat je ChatGPT als hulpmiddel ziet en niet als een vervanging voor je werk. Je kunt ChatGPT bijvoorbeeld wel vragen om een stukje tekst dat je hebt geschreven te verbeteren, maar als je goede content wil schrijven, kun je AI beter niet vragen om hele artikelen te genereren.

Een interessante Screaming Frog update

Daarnaast hebben we op BrightonSEO bij een stand gestaan waar over de Screaming Frog SEO Spider Update werd verteld. Deze update bevat onder andere een vernieuwde gebruikersinterface, nieuwe mogelijkheden om crawls te segmenteren, 3D-visualisaties en betere filters. Nieuwe features waar wij als SEO-specialisten heel blij van worden!

Verder is Screaming Frog op de volgende manieren aangepast:

  • Er is een nieuwe focus mode toegevoegd onder View in het hoofdmenu, die tabbladen die niet worden gebruikt automatisch verbergt om rommel te verminderen;
  • Je kunt JavaScript Error Reporting inschakelen (Config > Spider > Rendering) en JS-errors, waarschuwingen en problemen bekijken via het onderste tabblad Chrome Console Log;
  • Vooraf ingestelde user-agents zijn bijgewerkt om meer varianten van Google-crawlers te bevatten, zoals Googlebot Image, News, Google-Inspection Tool, enzovoorts;
  • Het tabblad voor SERP-snippets (SERP staat voor Search Engine Results Page) is bijgewerkt om overeen te komen met het nieuwste SERP-ontwerp van Google;
  • De Windows-installer is bijgewerkt met meer opties voor het opslaan van een snelkoppeling;
  • Er is een configureerbare trust store geïntroduceerd waarmee gebruikers via uitgaande proxy's verbinding kunnen maken met GA/GSC;
  • Java is bijgewerkt naar versie 17.0.7.

Ja, dat is een hele hoop vakjargon, maar om het wat duidelijker te maken: door de opgedane kennis over Screaming Frog direct toe te passen, kunnen we in het vervolg meer diepgaande technische analyses voor een website uitvoeren, waardoor we sneller en beter op bepaalde errors of issues kunnen reageren. Zo houden we je website in topconditie, word je in Google beter vindbaar en blijf je dat ook.

Wat we bij BrightonSEO hebben geleerd, passen we toe in jouw marketingstrategie

De belangrijke dingen die we bij BrightonSEO hebben geleerd, passen we vanaf nu in jouw online marketingcampagne toe - maar natuurlijk hebben onze specialisten hoe dan ook de kennis en ervaring die nodig is om iedere website voor zoekmachines én gebruikers te optimaliseren. Ben je nog op zoek naar een betrouwbare en transparante online marketingpartner en wil je jouw SEO- of contentmarketing door Semwerkt laten uitvoeren? Neem dan contact met ons op.