Nieuwe website weer.nl keldert in Google

Naast de passie voor online marketing en zoekmachine optimalisatie heb ik nog een andere passie en dat is meteorologie. Als sinds ik kan lopen ben ik gek van alles wat met het weer te maken heeft, al meer dan 15 jaar komen deze twee passies dan ook samen in het volgen van alles wat met de meteorologie te maken heeft op het internet. De grootste websites op het gebied van meteorologie zijn al jaren www.knmi.nl en weer.nl en sinds enkele jaren zijn daar ook buienradar.nl, weerplaza.nl en weeronline.nl bijgekomen.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Regelmatig krijgen deze websites een flinke update of worden ze compleet vernieuwd en over het algemeen gaat dat ook prima.
Twee weken geleden is de website van de MeteoGroup vernieuwd: www.weer.nl en daar zijn grote fouten bij gemaakt waardoor de website organisch enorme klappen heeft gekregen.
Het is zeker niet de eerste keer dat een website van een bekend merk of een grote website volledig de mist in gaat bij het lanceren van een nieuwe website.  De Rabobank en Transavia kunnen daarover mee praten. Bij de migratie is vaak geen seo expert aanwezig terwijl deze een hele hoop ellende zou kunnen voorkomen.

Enkele weken lang is er op weer.nl getest met een beta versie: http://beta.weer.nl/, deze is echter nog steeds geïndexeerd door Google wat seo-technisch gezien niet slim is (de website had sowieso nooit geïndexeerd mogen worden). In de nieuwsbrief van de MeteoGroup wordt nog steeds gelinkt naar de bèta versie.
Begin juli is de nieuwe website gelanceerd, en het effect van de lancering op de posities in Google was al snel te zien.

Organische daling weer.nl

Weer.nl verloor een enorm aandeel in de organische ranking in Google en ook Harry Otten was niet te spreken over de nieuwe website:

Harry Otten over weer.nl

Als we meer in detail gaan kijken naar de belangrijkste zoekwoorden die flink in positie gezakt zijn zien we de volgende toplijst:

Zoekwoorden gedaald

Erg veel zoekwoorden met een behoorlijk groot zoekvolume die een enorme daling hebben ondergaan. Veel van deze url's bestaan niet meer (404) of worden geredirect naar een nieuwe pagina.
Enkele voorbeelden van 404 fouten van pagina's die op de oude website via het hoofdmenu bereikbaar waren:

Dat dit zeer slecht is voor de positie in Google hoeft niet verder uitgelegd te worden. Deze pagina's zouden met een 301 redirect moeten verwijzen naar de nieuwe pagina of categorie.
Er wordt wel gebruik gemaakt van redirects maar dat is vaak weer heel onlogisch gedaan: http://www.weer.nl/wereldweer/wereld.html verwijst nu door naar: http://www.weer.nl/verwachting/kaart/europa/ en nog gekker, de pagina waar weerkaarten op werden vertoond wordt nu geredirect naar de pagina waar satellietfoto's op te zien zijn: http://www.weer.nl/weerkaarten/eenvoudig.html gaat naar:  http://www.weer.nl/satelliet/europa.

Dit is slechts een klein overzicht van een zeer grote hoeveelheid fouten die gemaakt zijn.
Het effect is al eerder getoond maar ook als je kijkt naar de concurrentie zie je dat er opeens heel veel terrein prijsgegeven wordt:

SEO Visibility weer.nl

Dit kost heel veel bezoekers en omdat er toch behoorlijk op de website geadverteerd wordt loopt de MeteoGroup ook behoorlijk wat inkomsten mis.
De website is niet snel:

PageSpeed Insights

En mag zich de grootste organische verliezer noemen van Nederland:

SEO Visibility Losers

Het belang van SEO is bij het lanceren van de nieuwe website dus duidelijk onderschat en gaat de MeteoGroup een zeer groot aantal bezoekers kosten.
De posities zijn wel terug te krijgen maar dat zal echt met behulp van een SEO expert moeten gebeuren en als ik de huidige website bekijk zal er erg veel veranderd en verbeterd moeten worden om dit te kunnen realiseren.

Bronnen:
www.searchmetrics.com
Screaming Frog

Auteur:
Robbert Rosdorff