Nieuw: Seasonality Adjustments in Google Ads

Recent heeft Google een nieuwe feature gelanceerd: "Seizoensgebonden aanpassingen". Anders dan de naam doet vermoeden, gelden deze aanpassingen op je biedingen niet een heel seizoen. In dit artikel zal ik uitleggen wat deze feature doet en wanneer je die kan inzetten.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Wat doet deze feature?

Deze nieuwe functie in Google Ads
geeft je meer controle om je (automatische) biedstrategie een klein beetje te
helpen wanneer je aanzienlijke wijzigingen verwacht in je conversiepercentage.
Je kan hierbij denken aan een kortlopende sale of uitverkoop.

Natuurlijk zijn de Smart Bidding strategieën op de hoogte van seasonality voor jouw account en jouw markt. Echter houden deze strategieën hierbij alleen rekening met vakanties, feestdagen enzovoorts. Acties die specifiek voor jouw bedrijf gelden worden hier niet in meegenomen.

Door middel van seizoensgebonden aanpassingen kun je je biedstrategie op de hoogte stellen van de actie zodat deze zich hierop kan aanpassen.

Wanneer is deze feature het beste in te zetten?

Deze feature is het beste in te zetten bij kortlopende acties of evenementen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Eendaagse sale actie
  • Leegverkoop
  • Final Sale om oude collectie te verkopen
  • Black Friday

Het is goed om te weten dat de ideale tijd om deze functie te gebruiken 1 tot 7 dagen is.

Waar kan ik Seasonality Adjustments vinden?

Deze functie vind je in Google Ads via het menu Tools en Instellingen. In dat menu klik je op 'Biedstrategieën'. Vervolgens klik je op de tekst Geavanceerde besturingselementen.

Je geeft je strategie een naam en een start- en einddatum.

Campagne settings

Je kiest voor welke campagne en welke apparaten deze strategie moet gaan gelden.

Bereik van de campagne

En als laatste geef je aan wat de verwachte stijging of daling is van het conversiepercentage.

Aanpassen conversiepercentage

Interessante feature of niet?

Omdat Smart Bidding inmiddels redelijk standaard begint te worden in campagnes en de Machine Learning steeds beter wordt, zijn je campagnes na een leerperiode goed in staat om in te schatten waar geoptimaliseerd moet worden om de doelstelling te halen.

Zoals hierboven al kort benoemd, zijn deze Smart Bidding strategieën nog niet op de hoogte van speciale acties die jij als ondernemer uitvoert. Om de Smart Bidding niet te verstoren als deze opeens te maken krijgt met een grote verandering in data, kan je deze een handje helpen door aan te geven dat er een actie heeft plaatsgevonden.

Hiermee weet de Smart Bidding
strategie dat dit een eenmalige actie is geweest en dat het niet direct zijn
strategie hoeft aan te passen.

Resultaten?

Op dit moment zijn we de eerste testen aan het opzetten met een aantal klanten. Omdat het een nieuwe feature is weten we nog niet exact wat we ervan kunnen verwachten. In de toekomst zullen we zeker enkele resultaten met jullie delen. Maar eerst... testen, testen en nog eens testen.