Kun je met ChatGPT content voor je website genereren?

Sinds de lancering van ChatGPT in november 2022 is de wereld van online content ontzettend snel aan het veranderen. Er wordt steeds vaker van contentspecialisten en copywriters verwacht dat we met behulp van AI sneller kwalitatieve goede teksten schrijven. De vraag blijft echter of dit werkelijk haalbaar is en zo ja, op welke manier.

In dit blog vertel ik hoe we ChatGPT op onze content-afdeling inzetten. Ik ga in op de vraag hoe we deze AI gebruiken om snel content te genereren en writer’s block te verslaan.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Hoe zetten onze contentspecialisten ChatGPT in?

-   We genereren kwantitatieve content

Voor het schrijven van kwantitatieve content biedt ChatGPT uitkomst. Door (onze eigen) artikelen door de chatbot te laten herschrijven, genereren we binnen tien à twintig minuten een artikel dat anders een uur zou kosten. Natuurlijk laten we het artikel niet zomaar door AI schrijven. Het is belangrijk dat we de tekst zelf “menselijker” maken. Hoe we dat doen, lees je verderop;

-   We vragen hulp bij het verwoorden van moeilijke onderwerpen

Op het moment dat we niet weten hoe we een moeilijk, taai onderwerp in makkelijke taal kunnen presenteren, helpt ChatGPT ons daarbij;

-   We vragen hulp bij het zakelijk verwoorden van onderwerpen

Ook voor het tegenovergestelde is ChatGPT handig. Bij bepaalde onderwerpen horen nu eenmaal vaktermen, maar een contentspecialist kan niet al die termen uit zijn hoofd kennen. Gelukkig kan ChatGPT onderwerpen die we alleen in eigen woorden op papier krijgen in de meeste gevallen in vaktermen herschrijven;

-   We verslaan writer’s block 💪

Iedere schrijver heeft weleens last van writer’s block. Wij ook! Op zo’n moment helpt ChatGPT enorm. We typen alles wat er in ons opkomt en laten ChatGPT het mooi en duidelijk herschrijven. Daarna maken we de tekst zelf menselijker en voila! Writer’s block is verleden tijd.  Vaak is het zelfs genoeg om ChatGPT alleen als inspiratiebron te gebruiken. Als we zien wat ChatGPT genereert, dient dat al als een goed startpunt. Zo kunnen we ook op een dag die anders vrijwel verloren zou zijn gewoon verder met ons werk;

-   We zoeken naar nieuwe bronnen

ChatGPT is ook ontzettend goed in het boven water halen van bronnen. Hierbij gaat het vooral om platforms van wetenschappelijk onderzoek die we anders niet zo snel zouden vinden. We vragen dus niet meteen om informatie, maar wel om waar we informatie kunnen vinden;

-   We gebruiken web access om snel informatie te verzamelen

Als we wel meteen informatie willen vinden, gebruiken we soms web access. Met web access verzamelt ChatGPT heel makkelijk en snel informatie over een onderwerp. Dit werkt de ene keer wel beter dan de andere keer, maar wordt in de toekomst hopelijk steeds betrouwbaarder.


Kan ChatGPT nieuwe content genereren?

Herschrijfartikelen of locatiepagina’s zijn vaak prima met AI te genereren. Deze teksten lijken qua inhoud namelijk veel op elkaar of op andere bestaande content. Maar ChatGPT hallucineert nog (te) veel en schrijft steeds over dezelfde onderwerpen. Daarom zijn we het er op onze content-afdeling op dit moment over eens dat ChatGPT nog niet geschikt is voor het genereren van kwalitatieve nieuwe content. Het kost een contentspecialist of copywriter meestal veel meer tijd om zelf informatie te verzamelen, ChatGPT op basis daarvan content te laten genereren en daarna de tekst menselijker te maken dan het zou kosten om een nieuwe, kwalitatieve tekst meteen zelf te schrijven.


Hoe genereren we herschrijfartikelen met ChatGPT?

Voor kwantitatieve contentcreatie is ChatGPT in veel gevallen wel geschikt. Kwantitatief goede contentcreatie houdt in dat bestaande content in andere woorden wordt herschreven, zodat we het vervolgens op een nieuw platform of als nieuwe pagina kunnen plaatsen. Het herschrijven van een artikel of tekst kan al snel drie kwartier tot een uur duren, maar met ChatGPT duurt dit klusje nog maar ongeveer twintig minuten.

Om een herschrijfartikel te genereren, gebruik ik persoonlijk de volgende prompt:

“Herschrijf dit zodat het een origineel, mooi stukje wordt:

[Alinea]”

Dit doe ik per alinea totdat ik een heel artikel heb gegenereerd. Daarna is het de kunst om het artikel “menselijker” te maken en de juiste ankerteksten/zoekwoorden toe te voegen. ChatGPT kan dit namelijk ook wel, maar daar komen niet altijd kloppende verhalen uit.


Voorbeeld:


Hoe maken we een herschreven tekst “menselijker”?

Soms is het menselijker maken van een tekst niet nodig, maar meestal wel. ChatGPT maakt namelijk een aantal steeds terugkerende taalfouten, die we op de volgende manier verbeteren:


  • We maken de tekst actiever. We zetten alles in de tegenwoordige tijd met zo min mogelijk voltooid deelwoorden (behalve waar echt nodig);
  • We controleren de woordvolgorde (“gemaakt hebben” wordt bijvoorbeeld “hebben gemaakt”);
  • We vervangen sommige woorden. ChatGPT denkt soms moeilijker dan nodig is. Vooral in blogs komt dit vreemd over, omdat je in zo’n tekst een luchtige tone-of-voice verwacht.


Voorbeeld:

De tekst zoals ChatGPT die genereert, omdat ik zoals je ziet enorme Writer’s block heb:

De tekst nadat ik die “menselijker” heb gemaakt:

Hoewel veel mensen denken dat mueslirepen - zoals Crownfield Mueslibars - een gezond tussendoortje zijn, is de werkelijkheid anders. Deze populaire reep bevat namelijk een flinke dosis suiker, waardoor de hoeveelheid calorieën hoger is dan je waarschijnlijk verwacht.

Het is daarom belangrijk om je bewust te zijn van wat je allemaal in je lichaam stopt. Als je zin hebt in iets zoets, is het beter om te kiezen voor een natuurlijk alternatief zoals een stuk fruit. Fruit bevat niet alleen natuurlijke suikers, maar ook de vezels en vitamines die je lichaam nodig heeft.


Content door SEO-specialisten

Naast dat contentspecialisten en copywriters ChatGPT gebruiken, maakt ChatGPT het voor onze SEO-specialisten mogelijk om bulkcontent (kwantitatieve content) snel zelf te genereren, zonder dat ze hier een contentspecialist bij betrekken. Zo heeft een van onze SEO-specialisten zestien landingspagina’s voor de website van een klant door ChatGPT laten “schrijven”. Hiervoor heeft hij bedrijfstechnische informatie aan ChatGPT gevoerd. Denk bij “bedrijfstechnische informatie” aan:


  • De bedrijfsnaam;
  • Bedrijfsinformatie: diensten, productinformatie, contactgegevens, enzovoort;
  • USP’s: de Unique Selling Points. Waarin onderscheidt het bedrijf zich?
  • Review scores: totaal aantal beoordelingen, totale score, aanbevelingspercentage, enzovoort;
  • Werkgebied: waar is het bedrijf werkzaam?
  • URL’s van de website: alle URL’s van de website.


De volledige prompt die de SEO-specialist aan ChatGPT gaf, is in drie stukken op te delen:


  • Bedrijfstechnische informatie;
  • Tekstcriteria: hoe moet de tekst worden geschreven?
  • Aanzetten tot actie: wat moet er worden geschreven?


Als een SEO-specialist kwantitatieve bulkcontent zelf genereert met ChatGPT, geeft dit onze contentspecialisten en copywriters meer tijd om zich te focussen op kwalitatief goede content. Deze manier van het genereren van landingspagina’s zit nog wel in een testfase. We zullen dit dan ook nooit doen zonder toestemming van de klant voor wie de content is bedoeld.


Wanneer kan ChatGPT de baan van contentspecialisten overnemen?

Het is heel lastig om te zeggen of ChatGPT of een soortgelijke AI in de toekomst de baan van een contentspecialist of copywriter kan overnemen. AI leert op basis van de teksten waarmee de chatbot wordt gevoed, dus alles wat ChatGPT genereert, is in principe een verbastering van iets anders (dit is waar de discussie over plagiaat en AI vandaan komt). AI is daarnaast niet creatief en is dan ook niet in staat om zelf met nieuwe ideeën te komen. Er moeten grote stappen worden gezet om AI-technologie zo ver te krijgen dat AI zelfstandig kan nadenken en logische, kwalitatief goede teksten met nieuwe onderwerpen kan genereren.
Ondertussen zijn veel landen en wetgevende instanties (inclusief de EU) op dit moment bezig met wetgevingen over AI, waardoor het nog maar de vraag is in hoeverre we binnenkort nog AI-generated content mogen plaatsen.


Meer weten?

Wil jij weten wat onze menselijke contentspecialisten voor je website of webshop kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!