Hoe trek je met je content de aandacht van de TikTok-generatie?

Jij gaat dit blog niet volledig lezen. Tenminste, als je tot het overgrote deel van de internetgebruikers behoort, doe je dat niet. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar de meeste mensen lezen een online-tekst alleen maar scannend. Je leest de titel en de kopjes van een blog en - als je denkt dat een alinea informatie bevat die jij nodig hebt of interessant vindt - misschien hier en daar een stukje tekst. Duurt het te lang voordat een pagina laadt, dan haak je bij voorbaat al af. Maar hoe komt dit? Hadden we vroeger met zijn allen nou echt zoveel meer geduld? En hoe pas je de content op je website aan op ongeduldige internetgebruikers?

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Waarom zijn mensen zo ongeduldig?

Het is zaterdagmiddag. Je wilt een forum of blog lezen, dus zet je je computer aan. Terwijl de website aan het laden is, ga je maar even koffie zetten. Als je terugkomt, is de pagina geladen. Maar dan besluit je partner opeens een vriend of vriendin te bellen, dus mag je het proces straks weer opnieuw beginnen. Kun je het je voorstellen? Vroeger werkte het internet zo en iedereen vond dat doodgewoon. Iedereen die thuis een computer had, tenminste.

Tegenwoordig zou een laptop of mobiel die dit gedrag vertoont nogal hardhandig aan de andere kant van de kamer belanden. Over het algemeen hebben we absoluut niet het geduld om met langzaam internet of trage gadgets om te gaan. Maar hoe komt dit? Zijn we echt ongeduldiger geworden?

De opkomst van TikTok

Sinds 2016 is er in de wereld van online content iets veranderd: TikTok kwam op de markt. Vooral onder jongeren (maar ook onder steeds meer andere doelgroepen) is deze app erg populair. De video’s op TikTok zijn meestal niet langer dan een minuut - en maximaal drie minuten - en andere sociale media passen zich hier steeds meer op aan. Denk bijvoorbeeld aan YouTube Shorts en Instagram Stories. De verkorting van onze spanningsboog wordt vaak aan TikTok gewijd. Het klopt inderdaad dat we in de moderne samenleving steeds meer verwachten dat technologie en communicatiemiddelen vlot werken. TikTok is echter meer een gevolg van die verwachting dan dat het de oorzaak is.

Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan de kortere spanningsboog van internetgebruikers, namelijk:

  • Technologische vooruitgang: moderne technologieën - zoals smartphones en snelle internetverbindingen - hebben de manier waarop we content consumeren en communiceren veranderd. We verwachten nu directe toegang tot informatie, onmiddellijke communicatie en snelle resultaten;
  • Directe bevredigingsopties: de moderne consumptiemaatschappij biedt talloze manieren om snel voldoening te vinden, van on-demand streamingdiensten tot snelle bezorging van goederen. We zijn gewend geraakt aan het idee dat we alles wat we willen vrijwel direct kunnen krijgen;
  • Sociale media en notificaties: de constante notificaties van sociale media en bericht-apps zoals WhatsApp, houden ons voortdurend verbonden en zorgen ervoor dat we snel reageren op berichten en updates. Omdat we dit zelf doen, verwachten we ook van andere mensen snelle reacties. Dit maakt ons ongeduldiger in situaties waarin we het antwoord dat we zoeken niet meteen kunnen vinden;
  • Overvloed aan keuzes: tegenwoordig hebben we een overvloed aan keuzes in bijna elk aspect van ons leven, van wat we eten tot welke kleding we dragen en de hobby’s waaraan we onze tijd besteden. Al van jongs af aan ligt niet alleen de buitenwereld, maar ook de online wereld aan onze voeten. Omdat we vaak het gevoel hebben dat we te veel opties hebben (en geen tijd willen verspillen aan het maken van keuzes) leidt dit in sommige gevallen tot ongeduld;
  • Presteren en efficiëntie: de moderne maatschappij legt een sterke nadruk op efficiëntie en zo snel mogelijk presteren. Hierdoor kunnen we ongeduldig worden als dingen niet snel genoeg verlopen of als we het gevoel hebben dat we tijd verspillen.

Dit blog is te lang

Wees eens eerlijk. Heb jij de vorige alinea helemaal gelezen? Of heb je je oog alleen over de dikgedrukte bulletpoints laten glijden? De reden dat steeds meer mensen geschreven content alleen maar scannend lezen, is dat we niet graag het gevoel hebben dat we onze tijd verspillen. Er zijn heel veel opties om bepaalde informatie te achterhalen en er is altijd genoeg te doen, dus willen we onze tijd zo snel en efficiënt mogelijk besteden. Je ziet dit online én offline steeds vaker terug. Korte filmpjes op TikTok en andere sociale media, clickbait, felle advertenties (zowel online als in steden en langs de weg) en alles om de aandacht te trekken. Geschreven content raakt zelfs bijna achterhaald. Wil de jongere generatie weten hoe iets moet, dan zoekt zij steeds vaker korte filmpjes met uitleg op. Bijna de helft van de jongeren tussen de achttien en vierentwintig jaar gebruikt dan ook TikTok als zoekmachine, in plaats van bijvoorbeeld Google.

Hoe pas je je content aan op de korte spanningsboog van je klanten?

Heb jij een website, dan wil je graag dat die de aandacht van je bezoekers en potentiële klanten trekt én behoudt. Geschreven content is goed voor je SEO, maar met lange teksten zoals dit blog loop je het risico dat je de aandacht van je lezer verliest. Daarom is het goed om je content aan te passen aan de doelgroep die je met je content wil bereiken. Hoe doe je dat?

Stel de waarde van je content vast

Om te beginnen is het belangrijk dat je je afvraagt waarom mensen je content lezen. Hoe komen ze op je website terecht en wat willen ze achterhalen? Kortom: wat is de waarde van je content? Dit blog is bijvoorbeeld bedoeld voor mensen die content gaan maken of plaatsen, maar ook voor mensen die zich afvragen hoe het komt dat we tegenwoordig ongeduldiger zijn. Die laatste doelgroep zal over het algemeen ook meer tijd nemen om een blog te lezen, dus mag dit blog wat langer zijn, zolang bepaalde informatie maar makkelijk terug is te vinden.

Sta stil bij de verschillende vormen van content

Afbeeldingen en video’s trekken de aandacht sneller dan een lange tekst. Maak hier gebruik van! Plaats je een blog over hoe een product werkt, voeg hier dan ook een video aan toe. Maak altijd gebruik van professionele afbeeldingen die het oog trekken en zorg ervoor dat al je content (zowel geschreven als anders) niet alleen informatief, maar ook vermakelijk is.

Waardeer de tijd van je lezers

Mensen houden er niet van hun tijd te verspillen. Als je lange content - zoals dit blog - schrijft, is het daarom belangrijk om je te beseffen dat niet iedereen die content volledig gaat lezen. Zorg ervoor dat je lezers de informatie die ze zoeken makkelijk kunnen vinden, bijvoorbeeld door middel van duidelijke kopjes en dikgedrukte bulletpoints. Op een professionele website is het af te raden om clickbait in je titels te gebruiken. Hierdoor verlies je het vertrouwen van je bezoekers. Er bestaat echter een dunne lijn tussen clickbait en grapjes, die je content weer vermakelijker kunnen maken. Het verschil is dat clickbait-titels vaak niets met je content te maken hebben, terwijl (woord)grapjes nog steeds daadwerkelijk aan de inhoud van je content refereren.

Optimaliseer je content

Om ervoor te zorgen dat je content snel en makkelijk vindbaar is, is het goed om aan de SEO van je website en je content te werken. Wil je meer weten over SEO? Bezoek dan onze pagina over zoekmachine-optimalisatie of neem contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag de juiste content voor je doelgroep te schrijven en maken.